شناسهٔ خبر: 12230 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلام جزییات هفته‌ی فیلم مستند در خانه سینما + یک درخواست از وزارت ارشاد

اعضای انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران خواستار تغییر ترکیب اعضای شورای بازبینی فیلم‌های مستند در وزارت ارشاد شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ جعفر صانعی‌مقدم‌ (رئیس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران) در آستانه برپایی هفته سینمای مستند در خانه سینما از ترکیب هیات بازبینی فیلم‌های مستند در وزارت ارشاد ابراز گلایه و انتقاد کرد.

این مسئول سینمایی در نشستی که روز چهارشنبه 23 بهمن ماه در خانه سینما برگزار شد،‌ گفت: از ترکیب هیات بازبینی ارشاد در دوره جدید هم خیلی راضی نیستیم زیرا همچنان همان مشکلات قبلی را داریم.

او تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک نماینده مناسب در این شورا شرکت می‌کند اما دیگر اعضای شورای بازبینی گزینه‌های مناسبی نیستند. در حالی که در این شورا حتما لازم است، نمایندگان تام الاختیاری از انجمن مستندسازان‌، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی‌، انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند،‌ انجمن فیلم کوتاه و ویدئو رسانه حضور داشته باشند و درست نیست اعضای این شورا نمایندگان فیلم ورشکسته سینمای اکران باشند.

صانعی‌مقدم با تاکید بر لزوم تغییر وضعیت اقتصادی فیلم‌های مستند خاطرنشان کرد: ما این پیشنهاد کارشناسی را از سوی انجمن خودمان بارها و بارها مطرح کرده‌ایم و اگر این اتفاق بیفتد که فیلم‌های مستند اکران بشود و بلیت‌ فروشی داشته باشند، بخش عمده‌ هزینه تولید فیلم‌های مستند تامین می‌شود و دیگر دُم سینمای مستند خیلی به دُم دولت گره نمی‌خورد بلکه این ژانر هنری می‌تواند روی پای خود بایستد.

صانعی مقدم با اظهار تاسف از مشکلات فراوانی که برای دریافت مجوز ساخت و نمایش فیلم‌های مستند وجود دارد،‌ ادامه داد: دوستان مسئول در حوزه سینما نباید فکر کنند اگر در سینمای داستانی نمی‌توانند با سینماگران مواجه شوند‌، هر بلایی که بخواهند می‌توانند بر سر سینمای مستند بیاورند.

رئیس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران افزود: ما به مسئولان جدید امید بیشتری داریم تا شاید سخنان ما را بشنوند، چرا که متاسفانه مسئولان پیشین وزارت ارشاد انعطاف لازم را نداشتند.

او تاکید کرد: اگر موانع سینمای مستند برداشته شود،‌ تهیه‌کننده و کارگردان می‌توانند برای اکران آثارشان اقدام کنند و ما امیدواریم بازتاب این سخنان به جای برخورندگی‌، بازتاب مثبتی باشد.

او همچنین با اشاره به اکران آثار مستند در سینما آزادی‌، اضافه کرد: این اکران با استقبال بسیاری روبرو شد. اما متاسفانه به دلیل کم استقبال بودن آثار مستند در سینما «سپیده» نوعی رقابت به وجود آمد و مشکلاتی ایجاد شد.

صانعی مقدم سپس به تشریح برنامه‌های هفته سینمای مستند در خانه سینما پرداخت و گفت: این هفته بازنمایش مستندهای برتر جشنواره مستند سینما حقیقت است که از 26 بهمن تا دوم اسفند در تالار سیف‌الله داد برپا می‌شود.

به گفته او در این هفته آثار مستند در سه سانس 10 تا 12:30‌، 14 تا 16:30 و 17 تا 19 به نمایش در می‌آید که سانس آخر ویژه فیلم‌های برتر خارجی است.

این تهیه کننده سینمای مستند با ارائه توضیحاتی درباره مخاطبان این نوع سینما اضافه کرد: ما برای خود رسالتی قائل هستیم که بر مبنای آن سینمای مستند گسترش بیشتری پیدا کند و این هفته نیز در راستای همین رسالت برگزار می‌شود.

به گفته او این برنامه با حمایت خانه سینما ‌، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار می‌شود و ورود برای عموم مخاطبان آزاد است.

او همچنین از برپایی بزرگداشتی برای محمدرضا درویشی ‌-پژوهشگر موسیقی و آهنگساز- خبر داد و گفت: در کنار فیلم «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» قرار است بزرگداشتی برای آقای درویشی برگزار شود.

در این نشست پدرام اکبری عضو پیشکسوت انجمن سینمای مستند و دبیر پیشین کارگروه این انجمن توضیحاتی درباره هفته مستند در خانه سینما ارائه کرد و گفت: در این هفته سی و دو فیلم برتر مستند نمایش داده می شود که 50 درصد فیلم‌ها مستندهای بلند‌، 25 درصد فیلم‌های نیمه بلند و بقیه فیلم‌های کوتاه زیر سی دقیقه است.

او با ابراز خرسندی از رشد کمی و کیفی سینمای مستند یادآور شد: آثار بسیار خوبی در جشنواره مستند حقیقت اکران شد و ای کاش می‌توانستیم همه را به نمایش در بیاوریم.

اکبری برگزاری این برنامه را فرصتی بسیار خوب برای آشنایی بیشتر سینماگران با سینمای مستند دانست و اظهار امیدواری کرد: فیلمسازان از این برنامه استقبال کنند. به ویژه اینکه برخی از این آثار به مسائل مختلف ساخت فیلم مانند انتخاب بازیگر و ... می‌پردازد.

این هنرمند مستندساز از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با حضور تهیه کننده و کارگردان هر فیلم خبر داد و افزود: امیدواریم این هفته فتح بابی باشد و در ادامه برگزیدگان مستند جشنواره فجر را هم به نمایش در بیاوریم.

اکبری با تاکید بر ماهیت فرهنگی سینمای مستند افزود: این سینما شاخه‌ای شریف و سلیم از سینمای فرهنگی است و اگر این تعبیر را بپذیریم سینمای مستند بی هیچ مانعی در تمام پدیده‌هایی که به انسان امروزی مربوط می‌شود،‌ می‌تواند فیلم بسازد و پژوهش کند بنابراین کسانی که در گروه بازبینی و بررسی کننده این سینما قرار می‌گیرد و مجوز ساخت و نمایش این آثار را صادر می‌کند باید افرادی آگاه ‌، فرهنگی‌ و با تجربه در این حوزه باشد.

او ادامه داد: کسانی که این ویژگی‌ها را ندارند چگونه می‌توانند عضو هیات بازبینی آثار مستند باشند؟! امیدواریم مسئولان جدید سازمان سینمایی کشور این نقیصه را که امروز شاهد آن هستیم به سرعت جبران کند زیرا در حال حاضر فیلم‌هایی داریم که توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سرمایه‌گذاری شده‌اند و با وجود جوایزی که در جشنواره‌های گوناگون دریافت کرده‌اند، مجوز نمایششان در خانه هنرمندان ایران صادر نمی‌شود و این به راستی مصداق یک بام و دوهوا است.

او با اظهار تاسف از مشکلی که برای اکران مستند «نویسنده بودن» پیش آمده توضیح داد: این فیلم درباره جلال آل احمد داستان‌نویس مطرح معاصر است که توسط مصطفی آل احمد ساخته شده است. اما تا کنون چندین بار برای اکران آن در خواست مجوز کرده‌ایم که هر بار این درخواست پاسخ مثبت نگرفته است. پرسش اینجاست با چه معیاری به این فیلم اجازه اکران نمی‌دهند؟!

در این نشست فخرالدین سیدی عضو هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند توضیحاتی درباره ترکیب این انجمن ارائه کرد و یادآور شد: فیلم‌های برگزیده و خوب جشنواره مستند حقیقت بسیار بیش از این بود. اما به دلیل محدودیت زمان نمی‌توانستیم همه را نمایش بدهیم.

او با اشاره به اهداف برگزاری این هفته اضافه کرد: بسیاری از فیلم‌ها در ترافیک جشنواره حقیقت فرصت دیده شدن پیدا نکرد و برخی از آنها شاید امکان نمایش مجدد نداشته باشند به همین دلیل تلاش کردیم بهترین آثار را در این هفته اکران کنیم.

سیدی افزود: هدف بلند مدت انجمن این است که نمایش این آثار از حالت محفلی بیرون بیاید و این آثار به دست مصرف‌کننده اصلی که همان مردم هستند، برسند. چرا که مخاطب اصلی فیلم مستند در هر جامعه‌ای مردم عادی هستند.

برگزیدگان جشنواره مستند حقیقت از تاریخ 26 بهمن تا دوم اسفند درتالار سیف‌الله داد خانه سینما به نمایش در می‌آیند.

طبق اعلام برگزارکنندگان این نشست به زودی جدول برنامه‌های این هفته‌ی فیلم در سایت خانه سینما قرار داده می‌شود.

نظر شما