شناسهٔ خبر: 12244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد برگزیده جایزه جهانی کتاب سال از دشواری‌های انتشار کتب فارسی در پاکستان

عارف نوشاهی برگزیده جایزه جهانی کتاب سال از انتشار جلد پنچم کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه‌قاره تا ۲ سال آینده خبر داد و گفت: هم‌اکنون چاپ کتاب فارسی در پاکستان با هزینه‌های شخصی انجام می‌شود و حمایت‌های محدود و اندکی وجود دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ عارف نوشاهی نویسنده پاکستانی‌ و برگزیده بیست و یکمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با انتقاد از وضعیت چاپ کتاب در پاکستان گفت:‌ متأسفانه هم‌اکنون چاپ کتاب فارسی در پاکستان با هزینه‌های شخصی انجام می‌شود و کسانی که علاقه‌مند هستند با هزینه خود کتاب‌ها را چاپ و پخش می‌کنند و هیچ سود مالی برای آنها ندارد.

 رئیس بخش فارسی دانشکده گردان راولپندی پاکستان ادامه داد:‌ مراکز ایران‌شناسی پاکستان نیز حمایت‌های محدود و اندکی دارند و تازه برای برخورداری از این حمایت‌ها نیز باید روال اداری بسیار دشواری طی شود تا بتوان بودجه‌ای دریافت کرد.که در این بین فرصت‌ها از دست می‌رود.

این کارشناس نسخ‌خطی هم‌چنین افزود:‌ علاوه بر همه این دشواری‌ها برخی آثار شاخص در پاکستان با دشواری تمام منتشر می‌شود آن هم در حوزه ادبیات فارسی که در ایران اطلاعاتی از انتشار این آثار وجود ندارد تا بتوان با کمک علاقه‌مندان به زبان فارسی از انتشار این آثار حمایت کرد. در این زمینه پاکستان در هفت شهر مراکز فرهنگی فارسی دارد و این خانه فرهنگ‌ها بهترین رابط هستند تا گزارشاتی از کتاب‌هایی که در زمینه ایران‌شناسی و زبان فارسی در پاکستان منتشر شده‌اند را به ایران منتقل کنند.

نوشاهی از انتشار چلد پنجم کتاب کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره که برگزیده جایزه جهانی کتاب سال شناخته شده است،‌ خبر داد و گفت: زمانی که مشغول گردآوری چهار جلد کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره بودم، به این نتیجه رسیدم که  تعداد زیادی کتاب چاپ شده در شبه قاره در این چهار مجلد از قلم افتاده است و در آن زمان  دسترسی به آن کتاب‌ها نداشتم. پس از چاپ این چهار جلد به فکر ترقیمه آن افتادم که به عنوان جلد پنجم چاپ خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مدت که این مجلدات چاپ شده است، نام بسیاری از کتاب‌های موجود را یافتم که در این ۴ محلد منتشر نشده است‌، مهمترین منبع من برای شناخت این آثار سایت‌هایی است که کتاب فارسی را معرفی کرده‌اند‌، البته علاوه بر کتاب‌هایی که شخصاً در کتابخانه‌های پاکستان دیده‌ام. این یک نوع استدارک بر مجلدات کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره است.

نوشاهی تصریح کرد:  در نظر دارم،‌ مآخذی که کامل نیست را در جلد پنجم کامل  و برخی اصلاحات لازم را به انجام رسانم‌، در واقع جلد پنجم به گونه‌ای تکمیل اطلاعات چهارجلد قبلی است و اصلاحات لازم در آن‌ها را نیز انجام داده است‌.

وی با بیان این مطلب که جلد پنجم این مجموعه تا دو سال آینده منتشر خواهد شد،‌ گفت:‌ در حال حاضر مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستم، این اثر باید به اندازه ای برسد که مانند این چهارجلد حدود ۵۰۰ صفحه شود. چهارجلد این کتاب تا سال ۲۰۰۷ میلادی بوده و در جلد پنجم کتاب‌هایی که از ۲۰۰۸ تألیف شده اضافه شده است.

نظر شما