شناسهٔ خبر: 12262 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست علمی «چالش‌های علم جدید برای ادیان» برگزار می‎شود

نشست علمی «چالش‌های علم جدید برای ادیان» در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ نشست علمی «چالش‌های علم جدید برای ادیان» به همت گروه ادیان و عرفان  و با حضور پرفسور محمد لگن هاوزن و دکتر حسن میانداری  دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸ در سالن نشست‌های مؤسسه برگزار می شود.

علم (تجربی) و دین کارا‌ترین نیروهای مؤثر بر انسان هستند. با تأمل در اهمیت علم و دین برای بشر، گزاف نیست اگر بگوییم سیر آیندة تاریخ بستگی به تعامل‌ نسل معاصر با روابط فیمابین آن دو دارد. امروزه علم شیوة مقبول و محترم شناخت جهان به شمار می‌رود و باید با تبیین دیدگاه علم و دین، از تعارض‌های احتمالی عقاید دینی با مسائل علمی بکاهیم.
امروزه طرفداران الحاد با دلایل ایجابی و با دست به دامان علم زدن، دیدگاه خود را تبیین و توجیه می‌کنند. به همین سبب نمی‌توان این بحث را حاشیه‌ای پنداشت و کنار نهاد.
منازعات قرون معاصر میان علم و دین، اهمیت این بحث را جدی ساخته است. هرچند بسیاری از نزاع‌ها دامن‌گیر دین مسیحیت و کتاب مقدس است، ولی پاره‌ای از دستاوردهای علمی، باورهای مشترک ادیان را به چالش کشیده است، نظیر بحث خلقت انسان و نظریة‌ تکامل داروین، نظریة روانکاوی فروید، که دین را عامل سرکوب امیال دانسته و حقانیت دین را مخدوش می‌سازد، نظریة کیهان‌شناختی نیوتن، ماکس پلانک و نسبیت انیشتین، با تلقی جدید از علیّت و زمان، که نحوة ارتباط خداوند با جهان را متحول می‌سازد و نیز پیشرفت‌های جدید رایانه‌ای، هوش مصنوعی، یا کشف مولکول‌های DNA که نگرش انسان‌شناسی دینی را دچار مخاطره کرده است.
بررسی نحوة مواجهة ادیان با این چالش‌ها، یا حتی برشمردن چالش‌های پیش‌روی ادیان از سوی علم جدید، امری قابل توجه و بایستة‌ پژوهش است.
در این نشست علمی اساتید به موضوعاتی همچون ۱. بررسی نحوة عمل‌کرد خدا در جهان هستی (Divine action )، با توجه به وجود قوانین فیزیکی و علمی و  ۲. رویکرد تکاملی به اخلاق و طبیعت‌گرایی اخلاقی خواهند پرداخت.

نظر شما