شناسهٔ خبر: 12291 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی: ناشر نشر چشمه در دادگاه به ۲۴ ماه محرومیت از نشر محکوم شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به رأی صادره برای نشر چشمه گفت: منعی برای حضور این ناشر در نمایشگاه کتاب وجود ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رؤسای نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: صبح امروز شنبه ۲۶ بهمن برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح ملی ایستگاه مطالعه که از جمله برنامه‌های انجام شده نهاد کتابخانه‌های عمومی در زمان ریاست واعظی بود گفت: این طرح طرح مثبتی است که ممکن است برخی اشکالات جزئی داشته باشد که باید رفع شده که برخی اشکالات جزئی داشته باشد که باید رفع شده و ادامه پیدا کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که سیاست‌های پیش روی نهاد کتابخانه‌های عمومی چه خواهد بود گفت: در طول مدتی که بنده در وزارت ارشاد حضور داشتم جلسه هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار نشد. ما در اولین جلسه‌ای که با حضور اعضای جدید این هیئت بر گزار خواهیم کرد سیاست‌ها را مرور می‌کنیم و توصیه‌هایی که هیئت امنای نهاد برای انتخاب کتاب و انجام دیگر فعالیت‌ها مدن ظر قرار دارند را ابلاغ خواهیم کرد که توسط مسئولان اجرایی مورد توجه قرار گیرد. 
جنتی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه اختصاص داده شده به حوزه فرهنگ چه مقدار است گفت: رقم بودجه هنوز به ما ابلاغ نشده است و تا زمانی که این رقم ابلاغ نشود قابل جابجایی است. بنابراین اکنون رقم بودجه وزارت فرهنگ مشخص نیست. 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییراتی در ریاست کتابخانه ملی نیز در پیش داریم یا خیر گفت: تغییر ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اختیار بنده نیست مستقیما مربوط به ریاست جمهوری و بنده حتی پیش نهاد نیز نمی‌دهم. 
جنتی با اشاره به سهم کتابهای مفید از جمله کتابهای دینی از بودجه فرهنگی گفت: در فصل پنجم بودجه کتابهای مفید دیده شده‌اند. یکی از مواردی که در این فصل مطرح است کمک به انتشار کتابهای مفید است به خصوص حمایت از چاپ و نشر قرآنی. 
وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر اینکه رأی صادره برای نشر چشمه چگونه مدنظر قرار گرفته آیا این صحت دارد که ۲۴ ماه تعلیق صادر شده از‌‌ همان دو سال پیش در نظر گرفته می‌شود و اسفندماه به پایان می‌رسد گفت: نشر چشمه در هیئت بدوی محکوم شد و در هیئت تجدید نظر که به تازگی تأسیس شده است این رأی مورد تجدیدنظر قرار گرفت و ۲۴ ماه محرومیت از نشر کتاب برای این ناشر صادر شد که پس از طی شدن این ۲۴ ماه این ناشر می‌تواند به کار خود ادامه دهد البته این مدت از‌‌ همان زمانی که نشر چشمه دچار محرومیت از نشر شد درنظر گرفته می‌شود. 
وی ادامه داد: این رأی به مانند این است که رأی یک زندانی را دو سال پس از به زندان رفتن او صادر کنیم و بگوییم که رأی شما سه سال ماندن در زندان است طبیعی است که از این سه سال دو سال آن طی شده و تنها یک سال باقی می‌ماند. بنابراین رأی نشر چشمه نیز از‌‌ همان آغاز تعلیق این ناشر در نظر گرفته می‌شود و قاعدتا منعی برای حضور این ناشر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نخواهد بود. 
جنتی همچنین پرسش‌های پیرامون جشنواره فیلم فجر و ایرادات وارده بر فیلم رستاخیز را بدون پاسخ گذاشت. 

نظر شما