شناسهٔ خبر: 12314 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایران پیشتاز رشد علم در جهان

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‎رسانی علوم و فناوری گفت: طی 13 سال گذشته روند رشد علم در ایران بسیار چشمگیر بوده و از این نظر جمهوری اسلامی ایران پیشتاز سایر کشورهای جهان است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) گفت: در آغاز سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مایلم خبر تولید علم ایران در پایگاه استنادی ISI را با رویکردی متفاوت ارائه دهم. دراین خبر میزان تولیدات علمی ایران با احتساب کنفرانس‌ها و بدون کنفرانس‌ها و تولید علم جهان با احتساب کنفرانس‌ها و بدون کنفرانس‌ها مد نظر است. تا کنون در سال ۲۰۱۳ میلادی در اثر تلاش و فعالیت‌های علمی پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران تعداد ۲۴ هزار و ۲۹۸ مقاله بدون احتساب کنفرانس‌ها و تعداد ۲۵ هزار و ۲۲۵ مقاله با احتساب کنفرانس‌ها تولید شده است. بر این اساس سهم تولید علم ایران از کل تولید علم جهان ۴۴/۱ درصد است.

وی توضیح داد: پایگاه استنادی ISI چندین بانک اطلاعاتی را نیز تحت پوشش دارد که Medline و BIOSIS نیز از آن جمله است. وقتی آمار تولیدات علمی ایران را که در دو پایگاه مزبور به ثبت رسیده محاسبه می‌کنیم مجموع تولیدات علمی ایران به ۳۲ هزار و ۸۷۵ مقاله افزایش پیدا می‌کند.

این مقام آگاه در رتبه بندی دانشگاه‌ها گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی کل تولید علم جهان در این پایگاه یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۰۲ مقاله بود. چنانچه میزان تولیدات علمی جهان را که در Medline  و BIOSIS ثبت و نمایه سازی شده مورد توجه قرار دهیم رقم حاضر به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۸۱۶ مقاله بالغ می‌شود.

مهراد افزود: کل تولید علم ایران در سال ۲۰۱۲ بدون احتساب کنفرانس‌ها ۲۶ هزار و ۹۳۹ مقاله بود. چنانچه بخواهم مجموعه مقالات کنفرانس ها و همایش‌ها، تولید شده توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور را که در ISI ثبت و نمایه سازی شده لحاظ کنیم این رقم به ۲۹ هزار و ۸۲۷ مقاله افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در اینجا می خواهم تولیدات علم ایران را با احتساب بانک های Medline  و BIOSIS محاسبه کنم که در این صورت کل تولید علم کشور به ۳۸ هزار و ۲۴۷ مقاله می‌رسد.

مهراد گفت: میزان تولید علم جهان نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۱۵۲ مقاله بود و با احتساب مقالات موجود در Medline و BIOSIS نیز این رقم به ۳ میلیون و ۳۵ هزار و ۱۲۳ مقاله بالغ می‌شود.

مهراد درباره میزان تولید علم ایران در سال ۲۰۰۰ میلادی گفت: در این سال کل تولید علم ایران بدون احتساب کنفرانس‌ها و با احتساب کنفرانس‌ها به ترتیب ۱۴۶۸ و ۱۷۴۶ مقاله بود، با افزودن مقالات موجود در Medline و BIOSIS این رقم به ۲۱۱۱ مقاله می‌رسد. با یک نگاه اجمالی می‌توان مشاهده کرد که در طی ۱۳ سال روند رشد علم در ایران بسیار چشمگیر بوده و از این نظر جمهوری اسلامی ایران پیشتاز سایر کشورهای جهان است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: تولید مقالات خود به خود نشان دهنده پیشرفت علمی محسوب نمی‌شود. زمانی تولید علم ارزشمند است که به میزان استنادات صورت گرفته توجه کنیم. استنادها نیز مانند میزان تولید علم روند رو به رشدی داشته است. در اسلاید زیر به وضوح نرخ رشد مقالات و استنادهای صورت گرفته را مشاهده می‌کنیم. به اعتقاد من وضعیت بسیار مطلوب و درخشان است. در حالی که بخشی از استنادهای صورت گرفته "خوداستنادی" است اما سهم استنادهای صورت گرفته از جانب سایر کشورهای جهان به مقالات دانشمندان ایران را نباید دست کم گرفت.

مهراد خاطرنشان کرد: تقریبا ۳۰ درصد از کل استنادهای صورت گرفته به مقالات تولید شده توسط دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور توسط ایران صورت می‌گیرد. کشورهای چین، آمریکا، هند و انگلستان نیز در مرتبه‌های ۲ تا ۴ قرار دارند. استناد بیش از ۹ درصد به مقالات دانشمندان ایرانی توسط آمریکا نشان دهنده کیفیت مطلوب تعداد بیشماری از مقالاتی است که توسط پژوهشگران ایرانی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ می‌رسد.

نظر شما