شناسهٔ خبر: 12351 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چند درصد دانشجویان معتاد هستند؟

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیفات و فناوری با بیان این‎که دانشجوی سیگاری، معتاد نیست، گفت: هم اکنون حدود 2 درصد دانشجوی معتاد در دانشگاه‎ها داریم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ضیاء هاشمی امروز در حاشیه نشست خبری ششمین جشنواره ملی حرکت در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص آمار دانشجویان سیگاری در دانشگاههای کشور توضیحاتی داد و گفت: در برخی موارد آمارهای اعتیاد میان دانشجویان توسط رسانه ها به میزان حدود ۱۰ درصد می رسد در حالیکه آمار واقعی چیزی حدود ۲ درصد را نشان می دهد که دانشجویان معتاد هستند.

وی با تاکید بر اینکه برخی آمارها درباره دانشجویان سیگاری یا حتی دانشجویان معتاد بزرگ نمایی بیش نیست، تاکید کرد: ایجاد شبکه های اجتماعی، شور و امید در دانشگاهها، حضور دانشجویان در حلقه های فعالیتهای علمی و فرهنگی می تواند زمینه مناسبی برای پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند در دانشگاهها باشد. البته نمی توان منکر شد که میان جامعه و دانشگاه ارتباط مستقیمی وجود دارد اما تاکید می کنم که آمار معتادان در دانشگاهها کمتر از میانگین جامعه است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه نباید این تلقی را داشت که دانشجوی سیگاری حتماً معتاد است، افزود: البته این میزان اندک اعتیاد میان دانشجویان یک آسیب به شمار می آید و لازم است سازمان امور دانشجویان به مسائل فرهنگی و رفاهی دانشجویان نیز توجه کند و مراکز مشاوره در دانشگاهها بیش از گذشته گسترش یافته اند.

هاشمی تاکید کرد که پیوند دانشگاه با جامعه قطعاً آسیب هایی به دنبال دارد که یکی از نشانه های آن انتقال اعتیاد در دانشگاههاست، درباره تعریف اعتیاد و سیگاری بودن، خاطرنشان کرد: معتاد به فردی اطلاق می شود که مدام در حال استفاده از مواد مخدر است و نمی تواند از آن دست بکشد و در صورت عدم مصرف دچار مشکلاتی می شود و نمی توان به سیگاریها عنوان معتاد بودن را هم اطلاق کرد.

وی گفت: اجازه نداریم به افرادی که سیگار می کشند، معتاد بگوییم و نمی توان با سیاه نمایی این موضوع را بزرگ کرد.

هاشمی با تاکید بر اینکه هر چند نگران همین دو درصد هم هستیم، ادامه داد: در این زمینه لازم است برنامه های خرد و کلان را برای این دسته از دانشجویان و البته پیشگیری بیشتر، در دستور کار قرار داد.

خبرنگار مهر درباره برنامه های پیشگیرانه وزارت علوم در این زمینه پرسید و معاون فرهنگی، اظهار داشت: وزارت علوم می تواند در دانشگاهها با فراهم کردن زمینه هایی اقدامات پیشگیرانه اولیه ای داشته باشد و تاکیدمان بر تقویت نشاط و امید در دانشگاههاست. هر دانشجویی که مشکل مالی یا خانوادگی دارد، معتاد نمی‌شود و لازم است تعریف درستی در این باره داشته باشیم و فاکتورهای موثر بر اعتیاد دانشجویان را شناسایی کنیم.

این مقام مسئول وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه هر چند واقعیتهای تلخ در این باره وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد، گفت: بنابراین نباید آمارهای غلط را باور کرد بلکه با نگاهی واقع بینانه باید به سمت راه حلها گام برداشت.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم درباره اعتیاد دانشجویان به منشور حقوق دانشجویی نیز اشاره کرد و افزود: در منشور حقوق دانشجویی، به حقوق فرهنگی، صنفی، اجتماعی و علمی دانشجویان و تاکید بر اینکه دانشجو باید مشکلاتش را حل کند، تاکید شده است.

هاشمی که باور دارد در این سالها مصرف سیگار میان دانشجویان رشد داشته است، خاطرنشان کرد: برخوردهای یک سویه، کنترلی و سلبی نمی‌تواند راه حل مناسبی برای مقابله با این معضل باشد و اگر این رفتارها تاثیرگذار بود در این سالها آمار سیگاری شدن دانشجویان بیشتر نمی شد.

نظر شما