شناسهٔ خبر: 12375 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکیل 3 کمیته برای بهبود فرآیند ممیزی کتاب

طبق اعلام مدیر دفتر کتاب وزارت ارشاد، سه کمیته با هدف بررسی اولیه، استحکام در روند بررسی و تجدید نظر، در این دفتر تشکیل شده است که در هر کدام حداقل 3 نفر از کارشناسان حوزه کتاب عضویت دارند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از تشکیل سه کمیته برای آنچه بهبود فرآیند بررسی کتاب در این دفتر نامید، خبر داد و گفت: در هر کدام از این کمیته‌ها که یکی برای بررسی کتاب (کمیته اول)، یکی برای استحکام روند بررسی (کمیته دوم) و یکی برای تجدید نظر (کمیته سوم) تشکیل شده است، حداقل ۳ نفر از کارشناسان حوزه کتاب عضویت دارند.

وی افزود: اعضای این کمیته‌های سه گانه در حال حاضر مشخص شده‌اند و طی چند روز آینده اولین جلسه هماهنگی با کمیته‌های یادشده در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی تشکیل خواهد شد.

به گفته مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، تصمیم به تشکیل کمیته‌های یادشده پس از معرفی اعضای هیئت‌های نظارت بر کتاب (در دو حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال) از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شده است.

شجاعی پیشتر نیز درباره ساز و کار فعالیت این کمیته‌های سه‌گانه در دفتر کتاب، به مهر گفته بود: کتاب‌های غیرمجاز و کتاب‌هایی که موارد اصلاحی زیادی دارند، به این کمیته‌های سه‌گانه ارجاع خواهند شد تا یک بار دیگر در یک گروه کارشناسی دیگر بررسی شوند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد، هر چند با این کار ممکن است تاخیری در روند بررسی کتاب‌ها ایجاد شود اما تاکید بیشتر برای تطبیق کارشناسی‌ها با قانون بهتر از سرعت در انجام امور مربوطه و ابلاغ مواردی غیرمنطبق با قانون به ناشر است.

بر اساس اعلام مدیر دفتر کتاب، فرایند فعالیت این کمیته‌ها نیز اینگونه خواهد بود که پس از بررسی ابتدایی کتاب در کمیته نخست، کار کمیته دوم آغاز می‌شود که در واقع همان بررسی کتاب‌های غیرمجاز و آثاری است که دارای موارد مشکوک زیادی است و چنانچه این کمیته نیز کتاب را با همان شرایط تشخیص داد، آن وقت نتیجه به ناشر ابلاغ می‌شود.

در مرحله بعد و در صورت اعتراض ناشر به رای کمیته دوم، کمیته سوم یا همان تجدید نظر، رای نهایی خود را در خصوص کتاب بررسی شده در دو کمیته قبلی، اعلام خواهد کرد که این حکم، مبنای اقدام پایانی یا همان صدور مجوز و یا اعلام غیرقابل چاپ بودن آن، در دفتر کتاب خواهد بود.

نظر شما