شناسهٔ خبر: 12400 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

باغ کتاب تهران امسال هم به ثمر نمی نشیند

مدیر پروژه باغ کتاب تهران گفت: به دلیل مشکلات و مسائل مالی و برخی از تحریم‌ها، برخی از کارهای باغ کتاب تهران به کندی پیش می‌رود که امیدواریم شهرداری تهران در بودجه سال آینده این مشکل را حل کرده تا کار ساختمان باغ کتاب تهران به اتمام برسد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ علی اکبر اشعری در گفتگویی که با این خبرگزاری داشته است در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کارهای ساختمان باغ کتاب تهران چه زمان به اتمام خواهد رسید، گفت: به لحاظ زمانی حدود 5 ماه این پروژه کار دارد و به لحاظ بودجه، باید گفت که دقیقاً نمی‌دانم چراکه هر عددی بگوییم با رقم‌های واقعی فاصله خواهد داشت.

اشعری ادامه می‌دهد: برای تکمیل باغ کتاب تهران، باید تجهیزاتی از خارج از کشور وارد شود به همین منظور به مقداری زمان لازم داریم تا این پروژه تکمیل شود؛ امیدواریم اوایل سال 93 باغ کتاب تهران به بهره‌برداری برسد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دلیل حضور تعداد بسیاری کارگر در این باغ چیست وقتی که تجهیزاتی وجود ندارد، می‌افزاید: کارگرانی به صورت مستمر در این باغ حضور دارند  اما پیشروی در فضای سبز، نور، کار طراحی و ساخت سالن‌های همایش نیازمند منابع است که الان با کمبود منابع مواجه هستیم به همین منظور کارگران بیشتر از این باغ حفاظت می‌کنند تا این که کاری را از پیش ببرند.

در ادامه با سید محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید: فاز اول باغ کتاب تهران عملاً به بهره‌برداری رسیده است و در آن نیز بخشی از برنامه‌های فرهنگی شهرداری تهران نظیر نمایشگاه «یاد یار مهربان» برگزار شده است.

وی اضافه می‌کند: فاز دوم باغ کتاب تهران که ضلع جنوبی باغ محسوب می‌شود، در دست اجرا است، اما باید گفت که برخی از تجهیزات آن جزو اقلامی است که باید از خارج از کشور وارد شوند که نیاز به تأمین ارز دارد به همین منظور طبیعی است زمان بیشتری برای ساخت این پروژه صرف شود اما امیدوارم بتوانیم در6 ماهه اول سال 93 باغ کتاب تهران رابه بهره‌برداری برسانیم.

ایازی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا میزان بودجه مورد نیاز   پروژه باغ کتاب تهران برای تکمیل‌ شدن، مشخص شده است، ادامه می‌دهد: الان برای بیان رقم اصلی این بودجه حضور ذهن ندارم اما  خوشبختانه شورای شهر در برنامه سال 93 این بودجه را پیش‌بینی کرده‌ است تا اعتبارات مورد نیاز این پروژه، تأمین شود اما امیدوار هستم که در6 ماهه اول سال آتی بتوانیم آن را به بهره‌برداری برسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از ساخت و سازها متوقف و یا به کندی پیش می‌رود برنامه شما برای تسریع در ساخت این پروژه چیست، می‌گوید: در باغ کتاب تهران ساخت و سازی وجود ندارد و بیشتر نیازمند تجهیزات است که تجهیزات آن نیز به تأمین ارز و بخشی هم به صورت ریالی موکول شده است که انشاءالله تأمین شود بخش مورد نیاز آن را تأمین خواهیم کرد و کارش را انجام خواهیم کرد.

ایازی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قرار بر این بود تا مدیرعامل باغ کتاب تهران و اعضای هیأت مدیره آن توسط شهردار تهران انتخاب و معرفی شوند اما تاکنون این مهم صورت نگرفته است، آیا دلیل خاصی دارد، ادامه می‌دهد: درباره شیوه مدیریت باغ کتاب با دوستان مختلف صحبت شده و رایزنی‌هایی هم صورت گرفته است که آیا آن را در قالب یک مؤسسه به ثبت برسانیم که در نهایت باید هیأت امناء و هیأت مدیره کاملی هم  داشته باشد و یا به عنوان یکی از مراکز فرهنگی در تابعیت معاونت فرهنگی _ اجتماعی شهرداری تهران باشد، که اینها از جمله موضوعاتی است که مورد بحث است که اگر به نتیجه برسیم، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، کار ساخت و ساز باغ کتاب تهران عملاً به اتمام رسیده است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که به نظرتان احتمال کدام یک از این دو گزینه قوی‌تر است، بیان می‌کند: ثبت باغ کتاب تهران به عنوان یک مؤسسه فرهنگی احتمالش بیشتر است.

ایازی در پایان درباره این پرسش که آیا بودجه باغ کتاب تهران در سال 93 مشخص شده است، می‌گوید: بله اما بنده الان حضور ذهن ندارم که بگویم به چه میزان است.

بر اساس این گزارش، باغ کتاب تهران در تپه‌های عباس‌آباد تهران واقع شده‌است. این باغ از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال شرقی با فرهنگستان‌های علوم، و زبان و ادبیات فارسی، از شمال غربی با باغ هنر و از غرب با باغ‌ موزه دفاع مقدس همسایه است.

وسعت باغ کتاب تهران 110 هزار متر مربع است که 65 هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل 16 سالن نمایشگاهی هر یک به مساحت 2000 متر مربع و در دو طبقه بنا شده است.

قرار است باغ کتاب تهران پس از تکمیل، به عنوان یک نمایشگاه کتاب دائمی در چهار فصل سال به نمایش و ارائه کتاب بپردازد. از اهداف ساخت پروژه باغ کتاب تهران می‌توان به «ارتباط حضوری مخاطب با کتاب در محیطی مفرّح و آرام»، «ایفای نقش به عنوان یک هماهنگ‌کننده در فرایند تولید و انتشار»، «ارتقای استانداردهای تولید و نشر»، «افزایش تعامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نشر»، «ترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه نشر»، «دسترسی مخاطبان بین‌المللی به منابع اسلام و ایران و انقلاب اسلامی» و «حضور مؤثر و آبرومند در فضای بین‌المللی کتاب» اشاره کرد.

نظر شما