شناسهٔ خبر: 12401 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

به فهم درآوردن جهان انسانی

به فهم درآوردن جهان انسانی نوشته‎های که در جلد دوم کتاب «به فهم درآوردن جهان انسانی» گردآوری شده است، رابطه‎ی تنگاتنگی با کوشش‎های دیلتای برای تکمیل جلد دوم «مقدمه بر علوم انسانی» دارد.

نام کتاب: به فهم درآوردن جهان انسانی

نویسنده: ویلهلم دیلتای

ترجمه: منوچهر صانعی‎دره‎بیدی

ناشر: انتشارات ققنوس

چاپ: اول ۹۲

تعداد صفحات: ۴۷۲

قیمت: ۲۸۰۰۰۰ ریال

نوشته‎های که در جلد دوم کتاب «به فهم درآوردن جهان انسانی» گردآوری شده است، رابطه‎ی تنگاتنگی با کوشش‎های دیلتای برای تکمیل جلد دوم «مقدمه بر علوم انسانی» دارد. مقالات مندرج در این مجلد، به بعضی از فقرات پس‎زمینه‎ای مهم می‎پردازد، فقراتی که باید حل می‎شدند تا مقدمه تکمیل شود. دیلتای در این نوشته‎های متعلق به دهه‎ی ۱۸۹۰ ، با پرداختن به بحران‎های روان‎شناختی زمان خود، سهم خود را به نظریه‎ی علوم انسانی ادا می‎کند. دیلتای ضمن بررسی تاریخی عناصر شکل‎گیری مفاهیم علوم انسانی در متن علوم طبیعی، نحوه‎ی شکل‎گیری این مفاهیم  را در ذهن و شیوه‎ی تدوین آن‎ها را شرح می‎دهد. دانش روان‎شناسی در فرایند این تدوین مدخلیت تام دارد و دیلتای به نحله‎های روان‎شناسی مشتغل به تدوین این مفاهیم پرداخته است. این نحله‎ها در دو حوزه‎ی روان‎شناسی تبیینی و توصیفی‎اند.

دیلتای پس از بحث در دو مقوله‎ی جوهر و علیت که دارد، به شرح و بسط مقولات ذات، غایت، ارزش، معنا و مفاد زندگی پرداخته است و بحث او در مورد این مقولات به عنوان مقولات زندگی، بخش کلانی از کتاب را پر کرده است. وی بین شادی و نشاط از یک طرف و درد و رنج از طرف دیگر، به عنوان تجربه‎های اساسی انسان و این مقولات رابطه‎ی تنگاتنگی برقرار می‎کند. ماهیت حیات، ترکیبی از شادی و اندوه است (نظری که اولین بار توسط ارسطو بیان شده است) و این احوال منشا کل شکل‎گیری این مقولات است. در واقعیت امر، مقولات زندگی، در درد و رنج سامان یافته و قالب‎ریزی شده است و .... .

کتاب حاضر در ۶ قسمت آمده است: «دستنویس دیلتای برای یک مقدمه» (۱۹۱۱)، «سخنرانی افتتاحیه در آکادمی پروس» (۱۸۸۷)، «منشا باور ما به واقعیت جهان خارج و توجیه آن» (۱۹۸۰)، «زندگی و شناخت: پیش‎نویسی برای منطق شناخت و نظریه‎ی مقولات» (حدود ۱۸۹۳-۱۸۹۲)، «اندیشه‎هایی برای روان‎شناسی توصیفی و تحلیلی» (۱۸۹۴) و «مساهمت‎هایی در مطالعه‎ی فردیت» (۱۸۹۶-۱۸۹۵).

نظر شما