شناسهٔ خبر: 12410 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمار کتاب‌های توقیف‌شده شاعران

در جلسه کمیته اجرایی جشنواره شعر فجر مقرر شد، آمار کتاب‌های توقیف‌شده شاعران مشخص و برای انتشار آن‌ها با مسؤولان وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی مذاکره شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛  دبیر علمی هشتمین جشنواره شعر فجر درباره جلسه دوم کمیته اجرایی این جشنواره گفت: این جلسه با حضور اعضای این کمیته برگزار شد و اعضا برخی از پیشنهادها و مواضع خود را در جهت اعتمادسازی برای حضور شاعران در جشنواره بیان کردند.

عبدالجبار کاکایی درباره بحث‌های مطرح‌شده در این جلسه اظهار کرد: عمده‌ترین بحثی که در بین اعضا مطرح شد، این بود که در سایت رسمی جشنواره بخشی برای پی‌گیری کتاب‌های شعر توقیف‌شده راه‌اندازی شود تا تعداد کتاب‌های شاعرانی که به هر دلیلی از جمله سانسور نتوانسته‌اند کتاب خود را منتشر کنند، مشخص شود و ما بتوانیم برای رفع مشکل آن‌ها و نهایتا چاپ کتاب‌ها با مسؤولان ارشاد مذاکره کنیم.

وی افزود: با توجه به این‌که مدیران وزارت ارشاد هم گفته‌اند ممنوع‌القلم نداریم، بنابراین به نظر می‌رسد شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر هم از این پیشنهاد دفاع می‌کند تا زمینه اعتمادسازی بین شاعران و جشنواره بیش‌تر شود. در غیر این صورت، ممکن است مثلا در اختتامیه جشنواره شعر فجر شاعری را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم که کتابش مجوز انتشار نگرفته است. بنابراین جشنواره جزو وظایف خود می‌داند که موضوع رفع توقیف کتاب‌های شاعران را پی‌گیری کند.

او در ادامه اضافه کرد: در جلسه اخیر کمیته مقرر شد برخی از دوستان مسؤول درآوردن آمار این گروه از شاعران شوند تا با مشخص شدن تعداد و نام آن‌ها، برای رفع مشکل‌شان مذاکراتی با مسؤولان ارشاد صورت گیرد، چون در حال حاضر هیچ‌گونه آماری از کتاب‌های توقیفی وجود ندارد.

دبیر هشتمین دوره جشنواره شعر فجر همچنین گفت: از دیگر موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، بحث ساخت فیلم مستند جشنواره به کارگردانی آقای ابوالفضل جلیلی بود که بحث‌ها به این سمت رفت که مستند به چه ترتیبی ساخته شود. آیا این مستند باید به چهره‌های ادبی معاصر و شاعران کاریزمای ادبیات معاصر اختصاص یابد یا این‌که در آن شعر برجسته شود که البته در این‌باره به نتیجه‌ای نرسیدیم.

کاکایی همچنین گفت: موضوع راه‌اندازی کارگاه‌های ادبی‌ استان‌ها هم مطرح و مقرر شد که این کارگاه‌ها هرچه زودتر تشکیل شوند که خود مدل کوچکی از اتاق فکر جشنواره خواهند بود و تمام تلاش‌ها در این کارگاه‌ها هم باید برای حضور تمام جریان‌های شعری صورت بگیرد.

نظر شما