شناسهٔ خبر: 12455 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر توسعه منابع انسانی هند: توان ایرانی‌ها در خلق آثار ادبی و هنری بی نظیر است

وزیر توسعه منابع انسانی هند در حاشیه بازدید از غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مستقر در نمایشگاه کتاب دهلی نو، گفت: توان ایرانیان در خلق آثار ادبی و هنری بی‌نظیر است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دکتر «پالام راجا» در بازدید از غرفه موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران در بیست و سومین نمایشگاه کتاب دهلی نو، کتابهای ایرانی را زیبا و متمایز از دیگر نقاط جهان توصیف کرد.

در این دیدار کوتاه، وزیر توسعه و منابع انسانی هند و هیات همراه از نزدیک با کتابهای ایرانی آشنا شدند. راجا در حاشیه این بازدید با بیان اینکه توان ایرانیان درخلق آثار ادبی و هنری بی‌نظیر است، به مناسبات فرهنگی بین ایران و هند اشاره و ابراز امیدواری کرد این روابط همچنان تداوم پیدا کند.

همچنین بر اساس این گزارش، موسسه خانه کتاب با گزیده آثار خود در حوزه‌های ادبیات، دین، نشریات ادواری و کاتالوگ‌هایی معرفی نشر ایران به صورت بانک‌های اطلاعاتی تخصصی حوزه نشر در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی حضور یافته است.

نمایشگاه دهلی نو توسط «انجمن ملی کتاب هند»، به عنوان زیر مجموعه وزارت توسعه منابع انسانی دولت هند برگزار می‌شود. مهمان ویژه این نمایشگاه کشور لهستان است. شعار ‌بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو «دریای داستان» انتخاب شده است که نشان از تمرکز نمایشگاه بر ادبیات داستانی، به ویژه داستان کودک و نوجوان دارد.

در این نمایشگاه نمایندگانی از بیست کشور دنیا همچون ایران، امریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی، کانادا، عربستان، پاکستان، سریلانکا، اندونزی و لهستان حضور دارند که از کشور ایران دو غرفه به معرفی ادبیات و نشر کشور می‌پردازند.

خانه کتاب برای نخستین بار با گزیده‌ای از کتاب‌های خود در زمینه ادبیات، دین، نشریات ادواری، راهنماها و کاتالوگ‌هایی معرفی نشر ایران در قالب بانک‌های اطلاعاتی تخصصی حوزه نشر در این نمایشگاه شرکت کرده است.

غرفه خانه کتاب در سالن شماره ۷ بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی بیست‌و پنج عنوان کتاب ادبی و دینی را در معرض دید مخاطبان قرار داد و طی دو روز برگزاری شاهد استقبال دانشجویان، طلاب و محققان هندی از کتاب‌های خود بود. بیشتر بازدیدکنندگان این غرفه علاقه خود را نسبت به زبان فارسی و کتاب‌های شاعران بزرگ به ویژه حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی ابراز کرده‌اند.

گرچه هند سال گذشته مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود و حضوری موفق در آن داشت، امسال در ارتقای وجه بین‌المللی نمایشگاه دهلی چندان موفیق نبوده است. پرچم ۲۰ کشور به نشانه بین‌المللی در محوطه نمایشگاه به احتراز در آمده است. اما این کشور‌ها حضور جدی و حرفه‌ای در این نمایشگاه ندارند و تعداد ناشران خصوصی و مستقل بسیار اندک است. در این نمایشگاه به دلیل چند زبانه بودن شبه قاره هند کتاب‌ها به زبان‌های مختلف همچون انگلیسی، هندی، بنگالی، آسامی، مالایی، پنجاوی، ماراتی، سانسگریت، سندی و ... ارایه شده‌اند.

نگاهی به فهرست اسامی شرکت کنندگان بخش خارجی نشان می‌دهد که بیشتر تشکل‌های صنفی و نهاد‌های دولتی و نمایندگان کشور‌ها  مانند «مرکز فرهنگی هند و عرب در دهلی نو»، «سفارت جمهوری اندونزی»، «اتحادیه ناشران کره»، «وزارت علوم عربستان»، «انجمن توسعه کتاب ملی سنگاپور»، «انجمن ملی کتابفروشان و ناشران نپال»، «ناشران و توزیع‌کنندگان کتاب پاکستانی لاهور»، «انجمن ناشران و کتابفروشان و صادرکنندگان کتاب سیلان»، «بنیاد ژاپن»، «نمایشگاه کتاب ورشو» و «سازمان جهانی سلامت» در این نمایشگاه حضور دارند که در کنار آن «نمایشگاه بین الملی کتاب شارجه» و «نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت» توسط نمایندگان خود در این کشور برپا شده‌اند.

به استناد کتاب راهنمای نمایشگاه حدود ۱۱۰۰ ناشر در نمایشگاه حضور دارند که در ۱۰ سالن مستقر شده‌اند و از نظر موضوعی به بخش‌های عمومی، علوم و فناوری، کودک و نوجوان، علوم اجتماعی، زبان‌های شبه‌قاره و بخش خارجی تقسیم شده‌اند. بنابر پیش‌بینی اعلام شده دست‌اندکاران نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو یک میلیون نفر از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

در این نمایشگاه از تعداد عناوین کتاب‌ها اطلاعات مشخصی ارایه نشده است و خدمات اطلاع‌رسانی به شماره غرفه و سالن خلاصه می‌شود.

نمایشگاه کتاب دهلی، از تاریخ ۲۶ بهمن تا ۴ اسفند به مدت ۹ روز برپا خواهد بود. این نمایشگاه تا سال ۲۰۱۳ به صورت دو سالانه برگزار می‌شد و از سال ۲۰۱۴ به بعد صورت سالانه برگزار خواهد شد.

نظر شما