شناسهٔ خبر: 12477 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چشم‌انداز و سند ملی کتاب ایران تدوین می‌شود

مدیرعامل موسسه خانه کتاب از تشکیل دفتر مطالعات راهبردی و برنامه‌ریزی کتاب در این موسسه خبر داد و گفت:‌کمیته‌ای به این منظور متشکل از ۱۰ کارشناس تشکیل شده است که قرار است چشم‌انداز و سند ملی کتاب ایران را تدوین کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نجفعلی میرزایی، مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های جدید خانه کتاب گفت:‌ تغییراتی در خانه کتاب به زودی اتفاق می‌افتد،‌ که علت این تغییر و تحولات نگاه آسیب شناسی ماست، یعنی منشا و مبنای این تغییر و تحولات وجود آسیب‌های اساسی در مدیریت کتاب است، اولاً نهادهای تصمیم‌گیر، برنامه‌ریز، آسیب‌شناس و طراح بخش کتاب در کشور هماهنگی، ارتباط و تعامل با یکدیگر ندارند، به عبارت دیگر مربوط به نهادها و دستگاه‌های متولی تولید کتاب ارتباط تنگاتنگ و درستی با واقعیات اجتماعی، نیازها، الگوهای مطالعه و آسیب‌های موجود ندارند.

وی ادامه داد:‌ این از منظر ارتباط و پیوند تولید‌کنندگان کتاب، مولفان و پدید‌آورندگان کتاب چه در سطح نخبگان و اشخاص حقیقی و چه در سطح نهادهای دانشگاهی و پژوهشی باید به عنوان یک بحث مهم و جدی تلقی شود،‌ این حلقه‌ها یک ارتباط درست و علمی با وجود واقعیت اسف‌بار کتاب در ایران و مطالعه و کتابخوانی نازل و غیر نادرستی که ما داریم ندارند‌.

میرزایی افزود:‌ از طرف دیگر وجود بخش‌های دولتی فعال در عرصه کتاب و فرهنگ، حمایت‌های همراه با تبعیض و نگاه نادرست از کتاب در مقایسه با دیگر عرصه‌های فرهنگ،‌ موجب شده تا کتاب متناسب با شأن و جایگاه راهبردی‌اش در ارتباط فکری و معرفتی جامعه چندان جدی گرفته نشود.

تشکیل دفتر مطالعات راهبردی و برنامه‌ریزی کتاب در خانه کتاب

وی از تشکیل دفتر مطالعات راهبردی و برنامه‌ریزی کتاب در خانه کتاب خبر داد و گفت: این دفتر هم‌اکنون تأسیس شده است و یک کمیته تخصصی برای فعالیت در این دفتر متشکل از ۱۰ کارشناس و متخصص کتاب تشکیل شده که به دلیل اینکه هنوز احکام این افراد زده نشده از ارائه اسامی آن‌ها خودداری می‌کنم،‌ این کمیته هفته آینده نخستین جلسه کاری خود را آغاز خواهند کرد.

میرزایی تصریح کرد:‌ نگاه به کتاب در این کمیته بخشی و جزیزه‌ای نیست،‌ نگاه به کتاب جامع و در سطح ملی است،‌ نگاه به تمام چرخه‌های تولید تا مصرف و در میان این دو نشر، چاپ، توزیع و ... نیز بررسی می‌شود،‌  اگر ما بتوانیم تمام این چرخه را در حرکت برنامه‌ریزی راهبردی بینیم،‌ در نتیجه آسیب‌ها به دست می‌آید و اگر ما برنامه‌های جایگزین برای ساماندهی به کتاب داریم با هماهنگی و ارتباط با تمام بخش‌های مرتبط با کتاب است.

درخواست از وزیر ارشاد برای فراهم کردن زمینه عامل نهادهای فعال در حوزه کتاب

مدیرعامل خانه کتاب از دیدار روز گذشته خود با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: در این جلسه تقاضا کردم تا ترتیبی اتخاذ شود که  نهاد کتابخانه‌های عمومی‌،‌ اداره کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد،‌  باغ کتاب و سایر دستکاه‌های خصوصی و دولتی فعال در حوزه کتاب با یکدیگر ارتباط و تعاملی برقرار کنند تا این ارتباط منجر به حضور این نهادها در این حرکت راهبردی و برنامه‌ریزی کتاب شود.

موسسه خانه کتاب هیچ کتابی خارج از حوزه پژوهشی منتشر نخواهد کرد

وی با اشاره به انتشارات موسسه خانه کتاب گفت:‌ از این پس موسسه خانه کتاب هیچ کتابی را خارج از حوزه کتاب‌پژوهشی منتشر نخواهد کرد،‌ این کتاب‌ها در بخش خصوصی متولی دارد،‌ نباید انتظار داشت که خانه کتاب که مرکز ملی مطالعات برنامه‌ریزی کتاب‌پژوهانه است،‌ به انتشار کتاب‌های فکری بپردازد،‌  نگاه ما به کتاب نگاه محتوایی محض نیست،‌ کتاب یک رسانه ملی و جهانی است، بنابراین خانه کتاب از انتشار کتاب‌های تاریخی، معارفی، سیاسی، شخصیت‌شناسی و شخصیت پژوهی به شدت پرهیز می‌کند.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی پس از نمایشگاه کتاب

میرزایی با اشاره به دیگر تغییراتی که در خانه کتاب در دست انجام است،‌ گفت:‌ اتفاق دومی که در خانه کتاب خواهد افتاد و در سطح ملی بازتاب خواهد داشت،‌ برگزاری کارگاه‌های تخصصی کتاب است‌، ما از روش نگارش کتاب تا روش ترجمه و ویرایش، صفحه‌آرایی، چاپ، نقد، روش‌های فنی توزیع، مدیریت کتاب، روش‌های کتاب‌شناسی، کتاب پژوهی، کتابداری و ... را در این کارگاه‌ها بررسی خواهیم کرد،‌ این کارگاه‌ها در قالب یک نظام جامع مهارت‌آموزی اقدام به برگزاری کارگاه‌های مهارتی خواهند کرد.

وی از برگزاری این کارگاه‌ها پس از اتمام نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت:‌البته این کارگاه‌ها رایگان نخواهد بود ولی با هزینه‌های محدود دوره‌های تخصصی و فنی کتاب برای اهالی کتاب خواهد بود. اهمیت کارگاه در این جاست که تمام افراد این حس را خواهند کرد که مشارکت کارگاه‌ها به لیست مزایای نسبی سطح دریافتی‌ها از نهادهایی که کار می‌کنند،‌ تأثیرگذار است.

تدوین سند و چشم‌انداز ملی کتاب ایران

میرزایی تصریح کرد:‌ دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی خانه کتاب از طریق کمیته و شورای مطالعاتی و برنامه ریزی به دنبال طرح تدوین سند ملی کتاب است، این کمیته تلاش خواهد کرد،‌ تا چشم‌انداز و سند ملی کتاب ایران را تدوین کند،‌ که تدوین این سند،‌ اتفاق بزرگی خواهد بود.

نظر شما