شناسهٔ خبر: 12486 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اصلاح و تغییر معیارهای داوری و داوران جایزه کتاب سال آغاز شد

دبیر علمی جایزه کتاب سال از آغاز اصلاح و تغییر معیارها و فرم‌های داوری جایزه کتاب سال از هفته گذشته خبر داد و گفت: هم‌چنین داوران این جایزه نیز در دست بررسی هستند که احتمالاً‌ چندین نفر از داوران تغییر خواهند کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نجفقلی حبیبی دبیر علمی جایزه کتاب سال از آغاز تغییر و اصلاح معیارهای داوری این جایزه خبر داد و گفت: در خلال برگزاری سی و یکمین دوره زمانی که از داوران درباره معیارهای داوری پرسیده می‌شد‌،  متوجه شدم همگی متفق‌القول هستند معیارها پس از چند سال باید اصلاح شوند و نیاز به نوعی تغییر در معیارها حس می‌شوند‌، بنابراین پس از برگزاری جایزه و مشخصا‌ً از هفته گذشته تغییر و اصلاح معیارها را آغاز کردیم.

وی ادامه داد:  مسئولان و اساتید دانشگاه که برخی از آن‌ها از اعضای گروه‌های داوری و یا هیأت علمی جایزه هستند،‌ هم‌اکنون مشغول بررسی معیارها هستند‌،  تا بر اساس شرایط امروز‌ نشر و با توجه به معیارهای اثر برگزیده در حوزه نشر نوعی بازنگری در معیارها صورت گیرد.

حبیبی از قرار دادن فرم‌های داوری کتاب سال که شامل معیارهای داوری هستند،‌ طی روزهای آتی بر روی سایت جایزه کتاب سال خبر داد و گفت: با قرار دادن فرم ‌ها و معیارهای داوری بر روی کتاب‌ها در نظر داریم تا نظرات مولفان و مخاطبان را در سطح گسترده‌ای داشته باشیم تا برای تغییر معیارها بتوانیم با یک نگاه جامع و فراگیر عمل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در این دوره هیات داوران در حوزه شعر و داستان اثری را به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر معرفی نکرد‌، آیا برنامه‌ای برای ارتقای این حوزه و یا بررسی ویژه‌تر این آثار در سال‌های آتی دارید‌، گفت:‌ داوران ما از اساتید دانشگاه‌ها هستند که بر حوزه‌های مختلف تسلط دارند،‌ یکی از دلایلی که می‌خواهیم فرم‌های داوری را روی سایت قرار دهیم تا برآیند نظرات را دریابیم،‌ این است که بدانیم ما به اشتباه داوری کرده‌ایم یا معیارهای داوری دقیق و ناکافی بوده است.

حبیبی هم‌چنین از بررسی اعضای هیأت داوران جایزه خبر داد و گفت: اکنون داوران نیز در حال بررسی هستند و احتمال تغییر چند نفر از داوران وجود دارد،‌ البته اغلب داوران‌، استاد‌های شاخص دانشگاه ‌هستند‌.

نظر شما