شناسهٔ خبر: 12499 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پژوهشی در باب جایگاه آیات و روایات در روش‌شناسی صدرالمتألهین

کتاب «تحلیل و تبیین روش‌شناسی صدرالمتألهین در استفاده از آیات و روایات» اثری از ریحانه عاشورپور چمندانی است که به تازگی توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا چاپ و منتشر شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ کتاب «تحلیل و تبیین روش‌شناسی صدرالمتألهین در استفاده از آیات و روایات» نوشته ریحانه عاشورپور چمندانی، توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا چاپ و منتشر شد.
بنا به گفته مؤلف، در این کتاب تلاش شده تا با ورود به میدان عمل، روش حقیقی و مطابق با واقع شخص صدرالمتألهین در استفاده از آیات و روایات در مباحث گوناگون حکمت متعالیه بررسی و نشان داده شود.
این کتاب در سه فصل با عناوین «آثار و مکتب ملاصدرا و ارکان حکمت متعالیه»، «دیدگاه‌های موجود در باب روش‌شناسی ملاصدرا» و «جایگاه آیات و روایات در حکمت متعالیه» تنظیم شده و نویسنده در پایان هر فصل در یک جمع‌بندی، ماحصل فصل را بیان کرده است.
فصل اول کتاب «تحلیل و تبیین روش‌شناسی صدرالمتألهین در استفاده از آیات و روایات» به معرفی نوع مکتب صدرا، معرفی آثار وی با توجه به مراحل اندیشه و زندگی‌اش و بررسی و تبیین جایگاه عقل، شهود و شرع به عنوان ارکان حکمت متعالیه پرداخته است.
نویسنده در بحث اخیر یعنی بررسی ارکان حکمت متعالیه، به دو نحو ایجابی و سلبی عمل کرده است؛ بدین معنا که از توانمندی‌ها و ناتوانی‌های هر یک از ارکان، یعنی عقل، شهود و شرع سخن می‌گوید و نحوه مواجهه ایجابی و سلبی ملاصدرا، نسبت به هر یک را در مواضع مختلف نشان می‌دهد.
نویسنده در فصل دوم به دیدگاه‌های موجود راجع به روش‌شناسی ملاصدرا پرداخته و در این جا دو دیدگاه را به طور کلی بیان می‌کند؛ یکی دیدگاهی که روش ملاصدرا را یک روش عقلی محض می‌داند و دیگری دیدگاهی که معتقد است روش ملاصدرا روشی عقلی ـ نقلی است. در این فصل نویسنده تنها به تبیین این دو نظریه پرداخته است، اما در فصل سوم و با شواهدی که ارائه می‌دهد به این نتیجه می‌رسد که دیدگاهی که معتقد است روش ملاصدرا یک روش عقلی محض است پذیرفته نیست.
در فصل سوم با عنوان «جایگاه آیات و روایات در حکمت متعالیه»، نویسنده به چند مسئله می‌پردازد. وی ابتدا با موضعی اثباتی نسبت به براهین عقلی، به تبیین این مطلب می‌پردازد که ملاصدرا از عقل در چه مباحثی استفاده کرده است. مبدأشناسی، اثبات واجب الوجود، صفات واجب الوجود و افعال واجب الوجود مباحثی است که به عقیده نویسنده، در حکمت متعالیه، بر محور عقل شکل گرفته است. همچنین به عقیده نویسنده در برخی موارد مانند وحدت واجب الوجود، اثبات معاد جسمانی، حرکت جوهری، عقل الهام‌بخشی می‌کند و براهین آن در این مباحث کارکردی الهام‌بخشانه دارند.
عاشورپور در ادامه فصل سوم اتصاف خدا به برخی صفات و شئون‌اش را مورد بررسی و دقت فلسفی قرار داده و در ادامه نیز به تبیین چگونگی سازوار افتادن عقل و نقل در اندیشه ملاصدرا می‌پردازد.
بخش پایانی این فصل نیز داوری و نتیجه نهایی کتاب را دربرگرفته و شامل این بحث است که ملاصدرا در مباحث مبدأشناسی، انسان‌شناسی، آخرت‌شناسی و جهان‌شناسی از آیات و شواهد قرآنی و روایی هم استفاده کرده است.
نویسنده بر این نکته تکیه و تأکید کرده است که ملاصدرا در این مباحث علاوه بر این که از ادله عقلی بهره برده اما برای تأیید و داوری و نتیجه‌گیری، از منابع روایی و آیات هم استفاده کرده است.
ریحانه عاشورپور چمندانی در تألیف این کتاب از ۷۰ منبع استفاده کرده است که هم شامل منابع دست اول و هم شامل مقالات و کتب مرتبط با موضوع است.
یادآور می‌شود، کتاب «تحلیل و تبیین روش‌شناسی صدرالمتألهین در استفاده از آیات و روایات» نوشته ریحانه عاشورپور چمندانی، در قطع رقعی و در ۱۵۲ صفحه، توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا چاپ و منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب، با واحد فروش و مشترکین بنیاد حکمت اسلامی صدرا با شماره تلفن ۸۸۱۵۳۵۹۴-۰۲۱ تماس حاصل کنند.

نظر شما