شناسهٔ خبر: 12546 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تنفر میرزاده از جریان‌ها و کسانی که با مواضع تند اصالت دانشگاه آزاد را مخدوش می‌کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرار بود در سالروز تاسیس این دانشگاه از دکتر جاسبی تجلیل شود گفت: با نظر و تاکید آیت الله هاشمی رفسنجانی این توفیق به وجود آمد که در اجلاس شصت و هشتم از زحمات 30 ساله دکتر جاسبی تقدیر کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ حمید میرزاده در شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه با ابتکار بی نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی بنیانگذاری شد، اظهار کرد: این نهاد نوپا با پایمردی و صلابت و خدمات مشفقانه دکتر جاسبی به اینجا رسیده که اکنون بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است.

وی با تاکید بر استفاده از خرد جمعی در سیاستگذاری دانشگاه، تصریح کرد: رئیس دانشگاه آزاد به طور مداوم با شوراهای راهبردی در حال مشورت است که تا کنون شوراهایی از جمله شورای راهبردی فرهنگی، اقتصاد دانش بنیان، علوم پزشکی، فناوری اطلاعات، ارتباطات و اطلاع رسانی، بانوان فرهیخته و ... تشکیل شده است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی ۵۶ هزار عضو هیئت علمی دارد، گفت: از بین اعضای هیئت علمی تمام وقت ۱۹ هزار و ۱۸۴ نفر یعنی حدود ۶۷ درصد مربی هستند.

وی با اشاره به تحصیل یک میلیون و ۶۳۶ هزار و ۸۱۸ دانشجو در دانشگاه آزاد، اظهار کرد: نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه یک به ۵۵ است.

میرزاده در خاتمه با اشاره به بودجه تدوین شده سال ۹۳ دانشگاه آزاد گفت: بر اساس پیش بینی‌ها دانشگاه آزاد در سال ۹۳ حدود ۴۵۰۰ میلیارد درآمد و حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که از کل درآمدها کمتر از ۴۰۰۰ میلیارد معادل ۸۷ درصد از شهریه دانشجویان است و میزان کسری از سایر منابع مثل شرکت‌های دانش بنیان،‌ فروش اموال مازاد و تسهیلات اعتباری تامین خواهد شد.

تنفر میرزاده از جناح‌بندی‌های سیاسی و گروهی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در آزمون دکتری سال ۹۳، ۳۳۱ هزار نفر متقاضی بوده‌اند، گفت: این در حالی است که جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی در این مقطع ۵۵۰۰ نفر و در دانشگاه‌های دولتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر است.

میرزاده با اشاره به متقاضیان آزمون ارشد ۹۳ گفت: در این آزمون نیز ۹۰۰ هزار نفر داوطلب بوده‌اند که مجموعه دانشگاه ازاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی در این مقطع ۲۶۰ هزار نفر پذیرش خواهند داشت که معادل ۲۹ درصد تقاضای کل کشور است.

وی با اشاره به محورهای کلیدی سیاست‌گذاری و مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: محور اصلی ما توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب هیات موسس و هیات امنای دانشگاه و تدابیر بنیان‌گذار اصلی دانشگاه یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.

میرزاده با اشاره به توجه به سند نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها به عنوان اسناد بالادستی مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: روش‌ها و منش‌های مدیریت دانشگاه در چارچوب سیاست‌های رسمی نظام، قوانین و مقررات و رعایت کامل بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های دانشگاه و همکاری و همراهی با دولت تدبیر و امید خواهد بود.

وی دوری از جناح‌بندی‌های سیاسی و گروهی را از روش‌ها و مدیریت دانشگاه آزاد عنوان کرد و گفت: دوری از جناح‌بندی‌های سیاسی و گروهی و اعلام تنفر از جریان‌ها و کسانی که به هر نحوی وابسته به دانشگاه هستند ولی با استنکاف از پذیرش سیاست‌های مدون و راه‌های عقلانی با اتخاذ مواضع تند و غیرمتعادل اصالت این نهاد بزرگ دینی را مخدوش می‌کنند، از سیاست‌های ما در این دوره ریاست دانشگاه آزاد است.

رییس دانشگاه آزاد اعتلای اخلاق، معنویت و فرهنگ اسلامی – ایرانی همراه با توسعه علمی را پایه‌های اصلی در مدار تصمیم‌ها و برنامه‌های مدیریت دانشگاه دانست و تصریح کرد: مشارکت و اثربخشی در حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و نیازهای جامعه و همچنین مشارکت در تولید جهانی علم از اولویت دانشگاه آزاد است. همچنین از سوی دیگر نشاط علمی و فرهنگی، دینی و سیاسی در دانشگاه از هم جدا نیستند.

میرزاده با بیان اینکه واحدهای دانشگاهی بسته به استعداد و موقعیت اقلیمی باید ماموریت حل مشکلات ملی منطقه‌ای را بر پایه نیازسنجی و آمایش سرزمین به طور متفاوت بپذیرند، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید، دانشگاهی برتر، علمی، اسلامی، کارآفرین و نوآور در توسعه حوزه‌های دانش و اثربخش در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و دانشگاهی با استانداردهای مقبول با استانداردهای جهانی باشد.

وی با اشاره به سیاست‌های این دانشگاه در زمینه آموزشی و تشکیلات تکمیلی اظهار کرد: توسعه کیفیت علمی، سرعت در جذب اساتید و دانشجویان برتر، توسعه دانشگاه مجازی الکترونیکی دانشگاه با هدف جذب ۸۰ هزار دانشجو تا چهار سال آینده، تازه‌سازی متون و به روزآوری محتوای دروس، همکاری با دانشمندان ایرانی داخل و خارج و... از برنامه‌های آموزشی دانشگاه آزاد است.

رییس دانشگاه آزاد با تاکید بر تعامل مثبت دانشگاه آزاد با نمایندگان مجلس از تجدیدنظر در برنامه پنج ساله دانشگاه با به کارگیری اسناد بالادستی خبر داد و گفت: توجه جدی و حمایت از پژوهش‌هایی که امکان تجاری‌سازی آنها بیشتر است، شالوده پژوهش‌های دانشگاه را تشکیل می‌دهد.

میرزاده همچنین بر استقرار نظام شایسته‌سالاری در انتصابات دانشگاه تاکید کرد و افزود: توسعه و تاسیس دانشگاه آزاد در کشورهای اسلامی در زمینه توسعه بین‌المللی دانشگاه آزاد در اولویت ما قرار دارد. همچنین قصد داریم با همکاری با دانشگاه‌های معتبر و سازمان‌های جهانی جذب دانشجوی خارجی را در دستورکار قرار دهیم.

وی همچنین در زمینه برنامه‌های خود در حوزه دانشجویی گفت: برنامه‌های دانشگاه آزاد در این حوزه مکانیزاسیون و اتوماسیون کلیه خدمات دانشجویی، ایجاد کارآفرینی، تهیه کارت دانشجویی هوشمند، راه‌اندازی سامانه اطلاعات مدیریتی و... است.

نظر شما