شناسهٔ خبر: 12590 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ورود «مبانی انسان‌شناسی» به کتابفروشی‌ها

کتاب «مبانی انسان‌شناسی» نوشته پیتر متکاف با ترجمه بنفشه عطرسائی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ انسان‌شناسی نوعی ماجراجویی است و این فرصت را در اختیار قرار می‌دهد تا دنیاهای دیگری را کشف کنیم که زندگی در آن‌ها براساس برداشت‌های متفاوتی از روند طبیعی امور جریان دارد، یعنی با اموری که بدیهی انگاشته می‌‌شوند. این علم باعث می‌شود از ترس محبوس ماندن در قفس تنگ زندگی روزمره خود، فرار کنیم. اما انسان‌شناسی صرفا فرار از روزمرگی نیست، بلکه برای فهم آن به تلاش بسیار نیاز است.

مبانی انسان‌شناسی بهترین راهنما برای دانشجویانی است که برای نخستین بار با مقوله انسان‌شناسی روبرو می‌شوند. کتاب پیش رو، مفاهیم اساسی انسان‌شناسی را بررسی می‌کند و به این سوالات پاسخ می‌دهد:

انسان‌شناسی چیست؟ چگونه می‌توانیم تفاوت‌های فرهنگی را از تفاوت‌های فیزیکی تشخیص بدهیم؟ فرهنگ چیست؟ انسان‌شناسان چگونه به مطالعه فرهنگ می‌پردازند؟ نظریه‌ها و رویکردهای مهم که امروزه از آن‌ها اسفاده می‌شود، کدامند؟ این نظام در طول زمان چگونه تغییر کرده است؟

کتاب «مبانی انسان‌شناسی» با ارائه چشم‌اندازی از اصول اساسی انسان‌شناسی، می‌تواند منبعی مطالعاتی برای افرادی باشد که می‌خواهند در این باره، بیشتر بیاموزند.

«مواجهه با تفاوت‌های فرهنگی»، «برداشت نادرست از تفاوت فرهنگی»، «بایدها و نبایدهای اجتماعی»، «نظامی‌های سیاسی آفریقا»، «انسان‌شناسی، تاریخ و استعمارطلبی»، «فرهنگ و زبان»، «فرهنگ و طبیعت»، «سرانجام قبایل»، «فرهنگ و فرد»، «انسان‌شناسی انتقادی»، «منابع» و «نمایه» بخش‌های مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

این نتیجه با تحقیقات دهه‌های اخیر درباره قابلیت‌های برقراری ارتباط نزدیک‌ترین خویشاوندان زنده ما در میان پستانداران، مخصوصا شامپانزه‌ها به اثبات رسیده است. شامپانزه‌ها نمی‌توانند به شکل واضحی صحبت کنند، زیرا دهان و گلوی آن‌ها قادر به تولید اصوات مورد استفاده در گفتار انسانی نیست. بنابراین، آزمونگرها روش استفاده از سایر ابزار ارتباطی مثل صفحات رنگارنگی که واژگانی روی آن‌ها نوشته شده بود یا حتی علائم روی صفحه کلید کامپیوتر را به آن‌ها یاد دادند. محققان به زودی دریافتند که شامپانزه‌ها می‌توانند همه نشانه‌ها را بیاموزند و برای تولید پیام‌هایی که قبلا ندیده‌اند از آن‌ها استفاده کنند.

بعضی از آن‌ها آن‌قدر ماهر شده‌ بودند که به سختی می‌شد مشخص کرد که زبان انسانی چه چیزی دارد که زبان اشاره شامپانزه دارای آن نیست. جالب‌ترین مورد گوریلی بود که زبان اشاره آمریکایی را به طریقه افراد ناشنوا آموخته بود (کادر ۶-۳). استعدادهای ارتباطی نزدیک‌ترین خویشاوندان ما در قلمرو حیوانات، به وضوح مانند ماست. در حال حاضر این موضوع که این استعدادها در کجای مسیر انسان‌نماها و چگونه به گفتار واقعی تبدیل شده‌اند، مورد بحث است. با این همه، ادای حروف صدادار دشوار است. اما موضوع این است که فقط گونه ما می‌تواند صداهایی را به صورت خودکار تولید کند که اصلا هیچ ربطی به پیچیدگی گفتار ندارد. تا وقتی که شاید اشکال برتر حیات در سایر سیاره‌ها کشف شود‌، ما همچنان تنها گونه سخنگو باقی می‌مانیم.

این کتاب با ۳۱۹ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما