شناسهٔ خبر: 12620 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی موانع نظام دانشگاهی در دست‌یابی به جامعیت علم در دانشگاه امیرکبیر

مجتبی صدریا در اولین سمینار از مجموعه سمینارهای فلسفه علم دانشگاه امیرکبیر به بررسی آسیب‌های نظام دانشگاهی که به شکل موانعی در دست‌یابی به جامعیت علم بروز می‌کند، خواهد پرداخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ اولین سمینار از دور جدید مجموعه سمینارهای فلسفه علم دانشگاه امیرکبیر با عنوان «جامعیت علم» و با سخنرانی مجتبی صدریا، یکشنبه ۴ اسفندماه جاری برگزار می‌شود.
بنا بر این گزارش، مجتبی صدریا که در رشته‌های پزشکی، فلسفه وجود و روانکاوی، تاریخ، حقوق، جامعه‌شناسی، ادبیات، مطالعات فرهنگی و روابط بین‌الملل تحصیل کرده و به نظریه‌پردازی در حوزه‌های اجتماعی فرهنگی اشتغال دارد، به بررسی آسیب‌های نظام دانشگاهی که به شکل موانعی در دست‌یابی به جامعیت علم بروز می‌کند خواهد پرداخت.
ایده اصلی صدریا که در این سمینار به تفصیل بیان خواهد شد، این است که با رشد سرمایه‌داری مدرن بر مبنای بازدهی بهینه روندها و شکل‌گیری نظام دولت ـ ملت در آن، ضرورت‌های پیش آمده منجر به ایجاد نظام کسب و تولید شناخت نوینی در چارچوب تخصص‌های دانشگاهی شد که در آن متخصصین نقشی اساسی پیدا کردند.
این نظام دانشگاهی، اگر چه دستاورد مهم و با ارزشی محسوب می‌شود، اما با محدودیت‌هایی که در درک جامعیت علم ایجاد می‌کند، می‌تواند آسیب‌آفرین باشد و لذا اندیشه‌ورزانی که درون نظام مدرن کسب و تولید علم، به محدودیت‌های آن واقف شده‌اند، راه‌حل‌هایی برای رسیدن به جامعیت علم پیشنهاد می‌کنند.
صدریا در نشست «جامعیت علم» که از ساعت ۱۷ تا ۱۹ روز یکشنبه چهارم اسفندماه در سالن آمفی تئاتر دکتر سلیمی ساختمان فارابی دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شود، خواهد کوشید جنبه‌هایی از پیشنهادات مذکور را طرح و بررسی کند.

نظر شما