شناسهٔ خبر: 12679 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سینمای اخلاق»؛ شعار جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای شد

دبیر هنری جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت: عنوان شایسته‌ای که در این جشنواره انتخاب کردیم سینمای اخلاق است که زینتی است که جشنوراه به آن آراسته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نشست خبری فیلم " ۱۰۰ ثانیه‌ای " صبح امروز یکشنبه ۴ اسفندماه با حضور سیدمحمدمهدی طباطبائی نژاد دبیر هنری جشنواره و علی قربانی دبیر اجرایی جشنواره، در سالن تماشاخانه مهر سازمان حوزه هنری برگزار شد.

طباطبائی نژاد با اشاره به اینکه جشنواره نهم فیلم صد ثانیه‌ای با یک وقفه یکساله کار خود را آغاز کرد گفت: این جشنواره از روز چهارشنبه ۷ اسفندماه تنها در تهران و۹ استان دیگر کار خود را شروع می‌کند.

وی افزود:  نهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای با عنوان " سینمای اخلاق" فیلم‌های خود را اکران می‌کند. و زینتی است که در جشنواره بین المللی با آن اراسته شده است.

طباطبائی‌نژاد با بیان اینکه فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ، فیلم پیام است، گفت: اقتضای ذاتی امروز و نسل آینده این است که فیلم ۱۰۰ را می‌توان ضرورت سینمای آینده و نیز زندگی اینده قلمداد کرد. 

دبیر هنری جشنواره گفت: آن چیزی که این فضای پرسرعت را می‌تواندعرضه کند فیلم‌های کوتاه است که در چند سال اخیر به آن توجه بیشتری شده است.فیلم‌های بسیاری در کشورهای مختلف تولید می‌شود به صورت کوتاه بوده و در کنار اینها شوت کات‌های فیلم‌ها گسترش یافته که می‌توان توسط تولید این فیلم‌ها پیام خود را به درستی منتقل کرد.

وی اضافه کرد: مخاطبان در دنیای امروز مدیران شبکه‌های مختلف را تشکیل می‌دهند و هر کدام با فرمت‌های شهری،‌بیلبوردها و تبلیغات کنترل آن را در دست خود دارند. 

طباطبائی نژاد تصریح کرد: زمانی که فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای به عرصه خیابانی می‌رود به صدا و افکت آن توجه نخواهد شد و در نمایش خانگی این فیلم‌ها می‌توانیم پیام‌های خود را به راحتی و در زمان مناسب و افکار عمومی انتقال دهیم. 

دبیر هنری جشنواره گفت: تنظیم کنتانترو پخش برنامه‌های صداو سیما از ضرورت‌های رسانه ملی است که نمایش فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای به راحتی در میان آنها قابل نمایش است تا مخاطبان از نمایش آن لذت ببرند.

وی گفت: جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با دارا بودن دو ویژگی ضرورت تولید فیلم‌ها و امکان توزیع وسیع و گسترده آنها نقش بسزایی در ترویج افکار عمومی دارد. 

طباطبائی‌نژاد تفاوت این دور از جشنوار نهم با دوره‌های گذشته را در این دانست: در این دوره از جشنواره بخش‌های فیلم‌های تلفن همراه و رادیویی حذف شده و تنها فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای داوری می‌شود که بدون احتساب هیچ بخش دیگری بیش از ۱هزار و ۵۰۰ اثر از ۴۰ کشور دنیا فیلم‌ها ارسال شده‌اند و بخشی از فیلم‌ها قسمتی از فیلم‌های بلند است که نمایش این آثار نیز مشکلی ندارد. 

دبیر هنری جشنواره خاطر نشان کرد: همانگونه که انتخاب آثار در همه جای دنیا برعهده دبیر و ستاد اجرایی جشنواره‌ها قرار دارد در این جشنواره نیز سعی کردیم تا خود را به استانداردهای جهانی برسانیم و اثار توسط ستاد اجرایی و هیئت انتخاب به سرانجام رسیده است.

وی در خصوص جوایز برگزیدگان این دوره از جشنواره توزیع داد: در بخش سینمای ملی مبلغ ۷ میلیون تومان به بهترین کارگردان ،‌یک تندیس و یک دیپلم افتخار در بخش مستند به برگزیدگان فیلم‌ها اهدا می‌شود. در بخش داستانی یک تندیس به بهترین کارگردان و ۳ دیپلم افتخار،‌ بخش انیمیشن یک تندیس و  ۲ دیپلم در نظر گرفته شده است.

طباطبائی نژاد افزود: جوایز در سینمای اخلاق به فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای تعلق ندارد بلکه از میان فیلم‌های اول سی و دومین فیلم فجر ۳ جایزه بهترین فیلم‌نامه اخلاق محور، کارگردان اخلاقی و بازیگر یا فیلم اخلاق محور  به برگزیدگان اهدا می‌شود که به این واسطه می‌خواهیم از آنها قدردانی کرده باشیم.

دبیر هنری جشنواره اظهار کرد: جایزه حمایت مرکز گسترش مستند تجربی تا سقف ۴۰ میلیون تومان برای برگزیده در نظر گرفته شده و براساس میزان سنجش و برآورد مرکز به آن تعلق می‌گیرد و فیلم نامه آن باید به تصویب مرکز گسترش برسد.

وی با بیان اینکه مصوبه‌ای برای دوسالانه شدن جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای اعلام نشده است گفت: در جلسات آتی، برگزاری و تصمیم چگونگی برگزاری سالانه و یا دوسالانه این دو جشنواره نیز مشخص می‌شود.

قربانی: آغاز جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در بوشهر 

علی قربانی دبیر اجرایی جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای در ادامه نشست گفت: دبیرخانه جشنواره از یک سال گذشته برای دریافت اثار فعال بوده که جمعاً هزار و ۵۱۳ اثر در دو بخش ملی و بین‌المللی در این جشنواره شرکت کرده‌اند که بخش سینمای ملی با ۷۱۱ اثر بیشترین سینمای ملی و ۱۰۶ اثر در بخش خارج از مسابقه و یا غیر رقابتی حضور دارند.

وی با بیان اینکه این جشنواره همزمان در تهران در ۹ مرکز استان و کشور دبی اکران می‌شود گفت: خراسان شمالی، بوشهر، گلستان،‌مازندران،  قم، اصفهان، زنجان از جمله استان‌های اکران کننده فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای و باشگاه ایرانیان در امارات نمایش دهنده فیلم‌های جشنواره خواهند بود.

قربانی از افتتاحیه جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای از چهارشنبه ۷ اسفندماه ساعت ۱۵ در شهر بوشهر خبر داد و گفت:‌مراسم اختتامیه این جشنواره ۹ اسفند ساعت ۱۸:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره در خصوص جوایز این دوره توضیح داد: جایزه ویژه ۱۴۰۴ و جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش مسابقه ملی، جایزه سینمای اخلاق ،‌ جایزه شورای فرهنگ عمومی به ۵ فیلم به انتخاب خود شورا و جایزه سینمای مستند تجربی بخشی از جوایز این دوره از جشنواره خواهد بود.در بخش بین‌المللی نیز به هر یک از برگزیدگان ۱۰۰ هزار دلار جایزه اهدا می‌شود. 

وی اضافه کرد: فیلم‌های منتخب این دوره از جشنواره از این پس در جشنواره ۶۰ثانیه دانمارک براساس تعاملاتی که صورت گرفته است شرکت می‌کنند.

قربانی درباره جذب مخاطبان برای تماشای فیلم‌های جشنواره ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت:بلیط جشنواره از یکماه گذشته در پردیس سینمای آزادی و کل سینمای تهران توزیع گردید و در این راستا برای کلیه فیلم‌سازان که در ۳ سال گذشته اثاری را تولید کرده‌اند بلیط ارسال کردیم تا در این جشنواره حضور داشته باشند. 

نظر شما