شناسهٔ خبر: 12744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ظلم رئیس سابق کتابخانه ملی به کارکنانش چه بود؟

رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم تودیع خود خطاب به همکاران سابقش در این سازمان گفت: من فشار مضاعفی را بر همکارانم وارد کردم؛ کاری که آنها در سول 2 سال و 8 ماه مسئولیت بنده انجام دادند، با ظرفیت هیچ یک از سیستم‌های اداری قابل مقایسه نیست. من به همکارانم در طول این مدت ظلم کردم.

به گزارش «فرهنگ امروز»  به نقل از مهر؛ مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز با حضور محمدباقر نوبخت معاون توسعه منابع، نیروی انسانی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور و همچنین چهره‌هایی مانند عماد و یاسر هاشمی (پسران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی)، سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی، سردار آجرلو، مرتضی طلایی، حسین مهرعلیزاده، کیومرث هاشمی، محمدکاظم بجنوردی، محمد رجبی، فریدون علیزاده خلیلی و مصطفی رحماندوست، در سالن همایش‌های این سازمان در تهران برگزار شد.

اسحاق صلاحی رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ابتدای سخنانش در سالن مملو از جمعیت این مراسم گفت: من از همه آنها که آمده‌اند به دکتر رضا صالحی امیری بگویند شما تنها نخواهید بود و به منِ اسحاق صلاحی بگویند خسته نباشید، تشکر می‌کنم. این نشانه قدردانی ما ایرانیان است.

وی سپس گفت: باور ما این بوده که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران جزو پازل مهم بخش فرهنگی کشور است. نکته دوم اینکه عمیقاً معتقدم دیپلماسی فرهنگی در این کشور از انواع دیگر دیپلماسی‌ها موفق‌تر و کارآمدتر است. این ملت امروز دارای میراث مکتوب بسایر ارزشمندی در حوزه میراث مکتوب و مستند است.

صلاحی ادامه داد: اولین رویکرد اجرایی ما در این سازمان یک رویکرد تحول‌گرا بود. ما عادت نکردیم در پستویی که در آن هسیم بمانیم، پوست انداختیم تا پوست جدیدی بزنیم با باورهایمان و با ایده و ایمانمان. ما برای این سازمان رویکرد سیستمی قائل بودیم به این معنی که همه اجزای دورن سازمان باید به شکل سیستمی اداره شود.

رئیس سابق کتابخانه ملی گفت: رویکرد سوم ما آینده‌نگرانه بوده است؛ ما می‌توانستیم فعالیت‌هایی انجام دهیم که برای امروز خوب بود اما در آینده بیهوده. روکرد آخر ما رویکرد راهبردی بود که منجر به این شد که ما طی 9 ماه در این سازمان یک کارگاه بحث ایجاد تفکر راهبردی شکل دادیم. امروز افتخار ما این است که تنها دستگاه دولتی هستیم که نظام یکپارچه سازماندهی در سازمان را پیاده کرده‌ایم.

وی از اسکن 36 هزار جلد نسخه خطی، راه‌اندازی شیفت شب، عضوگیری از 8500 ناشر به صورت الکترونیک و بارگذاری 51 میلیون صفحه دیجیتال در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اخذ مجوز راه‌اندازی 21 شعبه استانی و تاسیس 3 مرکز از آنها و امضای 55 تفاهم‌نامه در طول 2 سال و 8 ماه مسئولیتش در این سازمان، به عنوان موفقیت‌های دوره اخیر یاد کرد.

صلاحی سپس خطاب به کارکنان کتابخانه ملی و همکاران سابقش در این سازمان گفت: من از همه همکاران چه آنها که به این مراسم آمدند و چه آنها که نیامدند تشکر می‌کنم. من فشار مضاعفی را بر آنها وارد کردم؛ کاری که آنها در سول 2 سال و 8 ماه مسئولیت بنده انجام دادند، با ظرفیت هیچ یک از سیستم‌های اداری قابل مقایسه نیست. من به همکارانم در طول این مدت ظلم کردم؛ آنها کتاب‌ها و منابع کتابی زیادی را از مخازن کتابخانه ملی به تالارهای مطالعه اضافه کردند، واسپاری‌های زیادی انجام شد و به خاطر همه اینها از آنها صمیمانه سپاسگذاری می‌کنم.

رئیس سابق کتابخانه ملی ایران همچنین با بیان اینکه من خادم ملت، خدمتگذار نظام مقدس و سرباز ولایت هستم، افزود: اگر آقای صالحی امیری بخواهد از تجربیات این حقیر در طول 32 سال گذشته ذره‌ای هم استفاده کند، من آمادگی دارم از هیچ همکاری دریغ نکنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از کهنه و فرسوده بودن آنچه ساختار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نامید، سخن گفت و با تاکید بر لزوم به روز کردن این ساختار در دوره جدید، به کاهش 10 میلیارد تومانی بودجه سازمان مذکور (از 55 میلیارد تومان در سال 2 به 44 میلیارد تومان در سال 93) اشاره کرد و گفت: همه اینها در حالی است که حتی نیروهای دورکار ما برخلاف بسیاری دیگر از دستگاه‌های دولتی، کار خود را کامل انجام می‌دهند و من گواهی می‌دهم که کارکرد 112 نیروی دورکار ما 25 تا 35 درصد از نیروهای مستقر در سازمان بیشتر است.

صلاحی سپس خطاب به نهاوندیان و نوبخت از اعضای کابینه تاکید کرد: امروز همکار ما در مخازن کتابخانه ملی 12 ساعت به دور از نور آفتاب فعالیت می‌کند، همکارانی داریم که از آرتروز بند انگشت و آرتروز گردن رنج می‌برند. ما تلاش خودمان را برای بهبود وضعیت معیشت عزیزان همکار انجام دادیم اما عاجزانه می‌خواهم که عزیزان مسئول توجه جدی به بحث افزایش حقوق همکاران داشته باشد.

نوبخت هم در این مراسم ضمن اعلام آمادگی دولت تدبیر و امید و برای بستر ساز فرهنگی و کمک به سید رضا صالحی امیری رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: امیدوارم با تأسی از نگاه رئیس جمهور زمینه های تعالی بیش از پیش فرهنگ ایرانی اسلامی که بخشی از اسناد آن در این سازمان گردآمده است، فراهم شود.

سخنگوی دولت خطاب به کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: من امروز به عنوان یک خدمتگذار کوچک از دولت بزرگ تدبیر و امید به اینجا آمده ام تا به شما اطمینان دهم که هرچند خزانه دولت ازنظر مالی در مضیقه است اما آنچه بتوانیم تا پایان ماه جاری سال 92 درخصوص وضعیت مالی کارکنان مساعدت کنیم و آنچه را باقی بماند برای سال آتی به انجام برسانیم.

نظر شما