شناسهٔ خبر: 12840 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدار هئیت چاپ و نشر ایران با اهالی چاپ و نشر افغان

هیات چاپ و نشر ایران صبح امروز با اهالی چاپ و نشر شهر هرات در محل اتحادیه کتابفروشان و ناشران هرات دیدار کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از فارس؛  هیات چاپ و نشر ایران صبح امروز با اهالی چاپ و نشر شهر هرات در محل اتحادیه کتابفروشان و ناشران هرات دیدار کردند.‌

بر اساس این گزارش، در این دیدار اعلام شد اتحادیه ناشران و کتابفروشان هرات 200 عضو فعال دارد و کتاب‌های بسیاری را از ایران وارد و در هرات توزیع می‌کند.

محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران طی این دیدار اعلام کرد که ما باید درد دل غربت‌های خود را بگوییم، ما اعلام می‌کنیم بخاطر مرزهای سیاسی قدرت ارتباط درست با شهر همسایه خود را نداریم، ناشران ایرانی به شهر هرات آمده‌اند تا راه‌های ارتباطی با همتایان افغانی خود را هموار کنند.

وی به دعوت اتحادیه ناشران از ناشران ایرانی برای گفت‌وگوهای رو در رو با ناشران افغانی اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم ارتباط را فارغ ار روابط حکومت و دولت سریع‌تر برقرار کنیم.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: چند تن از ناشران شهر هرات در نمایشگاه کتاب تهران در سال‌های گذشته شرکت کرده‌اند و انشاءلله در سال آینده تعداد بیشتری در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشته باشند.

وی گفت: حضور ناشران شهر هرات در نمایشگاه کتاب مشهد نیز بسیار مهم تلقی می‌شود، از این رو امیدواریم با توسعه روابط بین ناشران افغانستان و ایران این روابط برقرار شود.

در ادامه این جلسه ولی شاه بهره رییس انجمن ادبی هرات در سخنانی ضمن خوش آمد به اهالی چاپ و نشر ایران گفت: آریایی‌ها و خراسانی‌های عزیز به سرزمین خودتان خوش آمدید، بزرگترین افتخار من در هرات این است که بزرگترین هیات ناشران خارجی که به این شهر می‌آید نیازی به ترجمه سخنان برای آنها نداریم، نکته مهمی را که باید بگویم این است که برای خارجی‌هایی که به این شهر می‌آیند باید از ابتدای الفبای هرات، ادبیات و عرفان این شهر را بگویم، ولی وقتی با ایرانی‌ها صحبت می‌کنیم چه بسا بهتر از ما خواجه عبدالله و جامی را می‌شناسند.

رییس انجمن ادبی هرات در ادامه عنوان کرد: هم زبانی و هم دینی می‌تواند ما را حمایت کند ما علاوه بر افتخار هم زبانی هم دل و هم صحبت هستیم.

شاه بهره گفت: افتخار داریم در این مدت کتابی را که ارزش‌های ما را زیر سوال ببرد نه وارد کردیم و نه به فروش رسانده‌ایم چرا که هرات شهر وحدت است و مسلمانان در سایه اسلام زندگی می‌کنند.

این دیدار به همت و تلاش احمد مرجانی‌نژاد نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات و اتحادیه ناشران هرات برگزار شد.

گفتنی است، در این دیدار محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، محمدرضا وصفی مدیر دفتر تشکل‌ها و مجامع فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس نظری نماینده معاون فرهنگی ارشاد، علی اکبر تورانیان عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی، احمد مرجانی‌نژاد، نیکنام حسین‌پور، علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی، مهدی نصیرزاده رئیس شرکت تعاونی ناشران خراسان رضوی حضور داشتند و درباره روابط فی مابین به گفت‌وگو پرداختند.

قرار شد تفاهم نامه امضا شده با اتحادیه ناشران افغانستان و چاپ خراسان که در کابل به امضا رسیده است نیز مبنای کار ناشران هراتی قرار گیرد. همچنین از ناشران شهر هرات دعوت شد تا در نمایشگاه بیست و هفتم کتاب تهران حضور یابند.

نظر شما