شناسهٔ خبر: 12908 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چین رتبه اول کپی‎برداری علمی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به برنامه ویژه وزارت بهداشت برای نگه داشتن نخبگان در کشور گفت: برنامه تربیت "پزشکان دانشمند" با توافق با بنیاد ملی نخبگان در حال نهایی شدن است و ساز و کار شناسایی افراد از سال آینده اجرایی می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ رضا ملک زاده در حاشیه نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: ما باید برنامه ای داشته باشیم که نخبگان را در دانشگاه های خودمان ماندگار کنیم.

وی اظهار داشت: با وجود برنامه های حمایتی که وجود دارد برنامه مشخصی برای نگهداشت آنها که بتواند از آنها حمایت و جذب کند کمتر داشته ایم. ما در وزارت بهداشت برنامه ای با عنوان پزشکان دانشمند را به بنیاد ملی نخبگان پیشنهاد کرده ایم که موافقت آنها را نیز کسب کرده ایم. 

برنامه وزارت بهداشت برای ماندگار شدن نخبگان در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: بر اساس این برنامه می خواهیم در هر سال افرادی که برجسته ترین ها هستند با معیارهای مختلف از جمله رتبه کنکور، فعالیت های تحقیقاتی در دانشگاه انتخاب کنیم و از دوران دانشجویی آنها را کمک کنیم که علاوه بر مدرک پزشکی عمومی بتوانند در حوزه تحقیقات نیز کار کنند. این افراد فقط طبابت نمی کنند و به تحقیقات هم علاقمند می شوند و اینها هستند که می توانند در آینده رهبری برنامه های پژوهشی را برعهده گیرند. 

ملک زاده یادآور شد: این برنامه آغاز شده است و اعتبار زیادی نمی خواهد و برنامه اصلی این است که هر سال تعداد محدودی از این طریق شناسایی شوند. ساز و کار شناسایی آن تدوین و بودجه اش هم تامین شده است و امیدواریم از ابتدای سال آینده بتوانیم این افراد را جذب کنیم. واقعیت این است که زیر ساخت کافی نداریم و هنوز یک آزمایشگاه بسیار پیشرفته علمی نداریم و مجبوریم برای آزمایش پیشرفته از دانشمندان ایرانی خارج از کشور بهره بگیریم و نتوانسته‌ایم حمایت نهادینه از نخبگان داشته باشیم.

بیشترین میزان کپی های علمی به چین مربوط می شود

وی همچنین با اشاره به نمونه ای کپی برداری از مقالات و علت رد شدن ۳۰ درصد مقالات ارائه شده به بک مجله تخصصی گفت: انگیزه‌هایی همچون مباحث مالی، شهرت و غیره باعث می‌شود که اتفاقاتی اینچنین در دنیا رخ دهد؛ البته این آمارها تنها مربوط به ایران نیست بلکه بیشترین میزان کپی مربوط به چین است و حتی در بهترین مجلات آمریکا نیز محققانی این اقدام را انجام داده‌اند و آنها را از آنجا بیرون انداخته اند.

معاون وزیر بهداشت افزود: در واقع مشکلاتی همچون کپی کردن در پژوهش مربوط به کل دنیاست و ما نیز در ایران برای جلوگیری از این موضوع ضمن تاکید بر ضرورت تقوا در نگارش تحقیق از همه نرم‌افزارهایی را استفاده می‌کنیم.

 

نظر شما