شناسهٔ خبر: 12909 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سهم ویژه فناوری اطلاعات در طراحی الگوهای جامع فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سهم ویژه فناوری اطلاعات در طراحی الگوهای جامع فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علی جنتی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار داشت: رشد شگفت‌انگیز فناوری اطلاعات افق جدیدی را به سوی کشورها باز کرده تا جایی که توجه جدی به آن اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: تکنولوژی‌های نوین تحولات پیچیده‌ای در ارتباطات بوجود آورده و به مقوله هویت مفهوم جدیدی بخشیده‌اند. در دو دهه اخیر فناوری‌های نوین اطلاعاتی با دگرگونی ابزارها و فراهم کردن بستر تبادل و نشر آسان و گسترده موجب تحولات بنیادین در رسانه‌ها شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: ابزار حاصل از تکنولوژی از سوی شیوه پدیدآوری آثار را دگرگون کرده و از سوی دیگر رسانه‌ها و اشکال تازه از ابزار فرهنگی را به وجود آورده به گونه‌ای که سرعت، جذابیت و دامنه انتشار محتوا در آنها در تخیل اصحاب رسانه‌ها نیز نمی‌گنجید.

جنتی افزود: تحقق توسعه فرهنگی بدون فناوری امری دور از ذهن است و سریع، جهانی، ارزان و بی‌مکانی بودن تکنولوژی‌های ارتباطی بازنگری در شیوه‌های سیاست‌گذاری سنتی از جمله در حوزه فرهنگ را ضروری کرده است.

وی تصریح کرد: مسئله فرهنگ و استقلال فرهنگی به ویژه در عصر جهانی شدن برای همه کشورها از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنده بر این باورم که در طراحی الگوهای جامعه فرهنگی باید سهم ویژه‌ای برای فناوری اطلاعات قائل شد تا با تلفیق فناوری راهبر در جهت تحقق اهداف نظام گام‌های بلند محکم برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: انقلاب اسلامی در اساس یک نظام فرهنگی بر مبنای تفکر و اندیشه است و هرگونه طراحی و بهره‌گیری از فناوری باید در راستای تحقق اهداف نظام باشد؛ فناوری مانند تیغ دولبه‌ای است که اگر با آرمانها همخوانی نداشته باشد زمینه شبیه‌خون را فراهم می‌کند.

جنتی با بیان اینکه ایجاد دولت الکترونیک در موقعیت فعلی یک ضرورت اساسی است، بیان کرد: ما در این زمینه نیازمند مشارکت فعالان عرصه تکنولوژی در کشور هستیم و این موضوع روند توسعه اطلاعات را سرعت بخشیده و از نتایج آن کاهش سفرهای درون شهری و افزایش رضایت شهروندان است؛ لذا وزارت ارشاد با تمام توان خود از طراحان، ناشران و تولیدکنندگان حوزه دیجیتال حمایت خواهد کرد.

وی همچنین گفت:‌ واگذاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی یکی از سیاستهای وزارت ارشاد است و نمونه آن برگزاری همین نمایشگاه توسط بخش خصوصی است که با حمایت وزارت ارشاد برگزار می‌شود و ما این روند را ادامه خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرهنگ و هنر سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارد و بنده از ابتدای تصدی‌گری بر این وزارتخانه تلاش کردم این حوزه را تقویت کنند، به طوری که تمام اصحاب هنر و فرهیختگان ما بتوانند روی پای خود بایستند و علاوه بر گسترش فرهنگی دست‌اندرکاران این حوزه بتوانند در اقتصاد نیز نقش خود را ایفا کنند.

* رونمایی از ۲۰ محصول نوآورانه در حوزه فناوری اطلاعات

همچنین در این مراسم محمدرضا طلایی رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: برگزاری این رویداد فرهنگی به ۳ ماه زمان نیاز دارد اما با همکاری نزدیک بخش دولتی و خصوصی در کمتر از یک ماه و با حضور ۱۵۰ شرکت در ۱۱ هزار مترمربع فضا موفق به برگزاری آن شدیم.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه از ۲۰ محصول نوآورانه رونمایی می‌شود و هدف ما معرفی ظرفیتهای این حوزه و توسعه سطح دسترسی به آخرین فناوری‌ها است.

رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات ایران همچنین گفت: این نمایشگاه امروز افتتاح و تا روز یکشنبه ۱۱ اسفند ادامه خواهد داشت.

نظر شما