شناسهٔ خبر: 12945 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرفداری حسن بلخاری از «رستاخیز»

حسن بلخاری که در مراسم تجلیل از ایرج نعیمایی در موزه امام علی (ع) سخن می‌گفت از نوع برخورد و هجمه علیه فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش انتقاد کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از بانی فیلم؛ حسن بلخاری استاد فلسفه، هنرشناس در مراسم تقدیر از ایرج نعیمایی، هنرمند خوشنویس و موسیقیدان قبل صحبت در مورد نعیمایی به دفاع از فیلم «رستاخیز» به کارگردانی درویش پرداخت.

بلخاری در این مراسم گفت: من داور جشنواره فیلم فجری بودم که چند وقت پیش به اتمام رسید. من موظف بودم که تمام فیلم‌ها را ببینم و از جمله این فیلم‌ها فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش بود.

وی افزود: ابر سنگین رسانه‌ای و برخی اظهار نظرات گاهی زبان ما را می‌بندد و ما را مجبور می‌کند که ساکت باشیم. در طی این دو هفته گذشتته تلاش زیادی شده است که این فیلم را سیاه کنند.

بلخاری خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم که در باب مسائل فقهی و یا در باب مسائل فنی فیلم «رستاخیز» صحبت کنم هرچند برای خودم در بررسی فرم‌شناسی سینمایی و هنرشناسی و البته عاشوراشناسی مشروعیت قائلم.

وی بیان کرد: متاسفانه ما پس از 35 سال هنوز تعریف درست و کاملی از هنر دینی نداریم و همین مسئله موجب فراری شدن هنرمندان از هنر دینی شده است. تا هنر به عنوان یک معرفت شناخته نشود همواره شاهد بروز چنین جریاناتی مثل انچه بر فیلم «رستاخیز» گذشت، خواهیم بود.

این استاد دانشگاه، هنر را نشات گرفته از معرفت دانست و در سخنان خود به اوستا اشاره کرد و گفت: هنر، فن و صناعت سه واژه همسو هستند که دو کلمه آخر ترجمانی از کلمه «تخرمه» یونانی هستند ولی هنر کلمه‌ای ناب و اصیل اوستایی است که در تبارشناسی و نژادشناسی این کلمه در کنار دو کلمه «اهورا» و «بهمن» (الهه خرد و معرفت) آمده است.

وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که بهمن یا «وهمنه» الهه خرد و معرفت ایران باستان بوده و همین نشان می‌دهد که هنر در ذات خود معرفت دارد پس هجمه بر علیه فیلم یک هنرمند نادرست است.

بلخاری که در آیین نکوداشت ایرج نعیمایی، هنرمند خوشنویس و عضو وابسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت به سوابق تحصیلات حوزوی نعیمایی اشاره کرد و گفت: نعیمایی می‌تواند حلقه گم شده اتصال دین و هنر باشد. نعیمایی هم زبان دین و هم زبان هنر را می‌شناسد امیدواریم که او در این عرصه جدی‌تر عمل کند تا سوءتفاهم‌های موجود میان دین و هنر را برطرف کند.

وی در پایان سخنانش گفت: افرادی چون نعمیایی که هم هنر و هم دین را می شناسند می توانند نقش حلقه مفقوده ای را بازی کنند که رابطه حوزه و هنرمندان را بهبود ببخشد. سهم این ملت و تمدن از حقایق معنوی بسیار بالاست و هیچ زبانی برای بیان این حقایق بالاتر از هنر نیست و امیدوارم که به لطف افرادی چون نعیمایی این جلوه بیشتر نمایان شود.

نظر شما