شناسهٔ خبر: 12959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان سینمایی: منظورم از انتقاداتم حاتمی‌کیا نبود

رئیس سازمان سینمایی در خصوص صحبت هایی که به منتقدان جشنواره کرده بود گفت: منظور من از این حرف که بی‌ربط خواندن جشنواره فجر حرفی ضدانقلابی است به همه کسانی بود که در این مدت چنین انتقاداتی را مطرح کردند و این حرف را هر کسی که زده منظورم به او بوده است و این حرف را خیلی‌ها زده‌اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی پس از پایان مراسم تجلی اراده ملی سی و دومین جشنواره فیلم فجر با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

 ایوبی در پاسخ به این سوال که آیا برای استفتاء در مورد فیلم رستاخیز در سفر به عراق با آیت‌الله سیستانی ملاقات داشته است یا خیر گفت: ما به عراق رفتیم به این دلیل که بغداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است اما هیچ قرار ملاقاتی با آیت‌الله سیستانی نداشتیم اما در شهرهای قم و مشهد با علما در این زمینه دیدار‌هایی داشته‌ایم.

وی در خصوص نتایج این دیدار‌ها اظهار داشت: نتایج بسیار خوبی داشته است به هر حال نگرانی‌هایی که ایجاد شده بود در اثر این دیدارها از بین رفت و حتی سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی نیز در این زمینه منتشر شد و با آیت‌الله مکارم نیز دیدار داشته و همچنین به دیدار علمای دیگر نیز رفتیم و در مجموع اعتقاد دارم این گفت‌وگوها باید ادامه پیدا کند و وقتی که همه مطمئن شدند که همه عوامل یک فیلم چقدر تلاش کرده‌اند و آمادگی لازم را نیز برای شنیدن و اصلاح دارند نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین در خصوص اینکه آیا قرار است نمایش چهره‌ها در فیلم «رستاخیز» حذف شود یا خیر گفت: این موضوع را باید از عوامل فیلم پرسید اما به نظر می‌رسد نمایش چهره‌ها خیلی مشکلی ندارد.

معاون وزیر ارشاد همچنین در خصوص نظر رسمی سازمان سینمایی درباره این فیلم گفت: سازمان سینمایی هیچ نظر خاصی ندارد و نظر ما این است که باید نظر علما، مراجع و بزرگان تامین شود هرچند که دوستان برای نمایش چهره فتاوی محکمی دارند و در خصوص خود فیلم نیز نکات و ملاحظاتی بود که همه آنها جمع‌آوری شده است و توسط آقای درویش و دوستانشان در حال اعمال است و قرار است زیرنظر یکی از شخصیت‌های برجسته و مورخین این اصلاحات اعمال شود.

ایوبی همچنین در پاسخ به این سوال که طرح سینما کارت که در مراسم تجلی اراده ملی عنوان کرد مشابه همان طرحی است که سالها قبل اجرا شد یا خیر اظهار داشت: ما در هفته جاری ملاقاتی داریم با بانک‌هایی که در این رابطه اعلام آمادگی کردند تا به ما کمک کنند آنچه که ما امید داریم که سینما کارت را انجام دهیم این است که نهادهای مختلف با شارژ این کارت‌ها کارکنان خود را به سینما رفتن تشویق کنند و طرح معقولی است که کارهای اجرایی آن در حال انجام است.

رئیس سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به این سوال که نحوه حمایت از آثار سینمایی پس از تولید که در سخنانش به آن اشاره کرده بود چگونه خواهد بود بیان داشت: من فکر می‌کنم تا اواخر هفته آینده ریز برنامه‌ها و برنامه حمایت‌ها به صورت ویژه و کاملا شفاف و مشخص اعلام خواهد شد. بخشی از این سیاست‌ها در ارتباط با حمایت از تولید است و مابقی سیاست‌ها برای حمایت از اکران، تبلیغات و خرید رایت فیلم‌ها اختصاص دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» توقیف شده است یا خیر گفت: این فیلم سرنوشت نامعلومی ندارد و آقای درمیشیان همکاری خیلی خوبی با ما داشته‌اند اما ما نمی‌خواهیم در حال حاضر فیلم‌هایی نمایش داده شود که فضای جامعه را ملتهب کند و سینماگران نیز چنین چیزی را نمی‌خواهند.

ایوبی ادامه داد: آقای درمیشیان نیز نهایت همکاری را با ما داشتند و فیلمی که الان آماده است به نظر بنده یک فیلم کاملا اجتماعی است و با این تمهیدات فکر می‌کنم مشکلی برای نمایش نداشته باشیم.

معاون وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از بیان انتقادات تندی که به منتقدان جشنواره فجر مطرح کرد پاسخگویی به صحبت‌های ابراهیم حاتمی‌کیا بوده است یا خیر گفت: به هیچ عنوان من قصد پاسخگویی به ایشان را نداشتم به هر حال در جشنواره فجر از دستگاه‌ها و گروه‌های مختلف از ما بلیت مجانی می‌خواهند، سیستم دیجیتال می‌خواهند، شام مجانی می‌خواهند، ناهار می‌خواهند و بعد هم می‌خواهند ما را نقد کنند و ما گفتیم اجازه دهید خودمان را نقد کنیم.

وی افزود: منظور من از این حرف که بی‌ربط خواندن جشنواره فجر حرفی ضدانقلابی است به همه کسانی بود که در این مدت چنین انتقاداتی را مطرح کردند و این حرف را هر کسی که زده منظورم به او بوده است و این حرف را خیلی‌ها زده‌اند.

ایوبی همچنین در پاسخ به اینکه در مدت اخیر بسیاری از سینماگران نظیر حاتمی‌کیا، افخمی، عسگر‌پور، میرکریمی و غیره صحبت‌هایی را مبنی بر لزوم بازنگری جشنواره‌های خارجی انجام داده‌اند و سیاست سازمان سینمایی در حضور در جشنواره‌های خارجی چگونه خواهد بود گفت: ما برای جشنواره خودمان که جشنواره فجر است دلیل آنکه زود تصمیم گرفتیم این است که من دلم می‌خواهد قبل از عید سیاستگذاری جشنواره تعیین شود و یک بازنگری در سیاست‌های جشنواره انجام دهیم چرا که جشنواره فجر یک جشنواره 30 ساله است و باید نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم و در یک فضای آرام و با فرصت بیشتر و مطمئنا با قاطعیت بیشتر کار را انجام دهیم.

وی افزود: مطمئن باشید در جشنواره سال آینده با قاطعیت بیشتری برخورد خواهیم کرد و مهلتی را که اعلام می‌کنیم به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و همین جا این موضوع را اعلام می‌کنم که هر فیلمی که به مهلت اعلام نشده نرسد به جشنواره نمی‌آید.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: در مورد جشنواره خارجی نیز باید بگویم من با حضور سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی کاملا موافقم ضمن آنکه کاملا باور دارم و معتقدم که هیچ فیلمسازی نباید به امید و برای جشنواره‌های خارجی فیلم بسازد.

ایوبی تصریح کرد: البته طبیعی است اگر در این فرآیند فیلمی هم مورد استقبال قرار گرفت از این تریبون و فرصت باید استفاده کنیم برای آنکه در یک جشنواره تعداد محدودی فیلم را می‌بینند اما خبر آن را میلیون‌ها نفر در جهان می‌شنوند و این خبر به نفع وجهه جمهوری اسلامی است.

معاون وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سرنوشت دبیری جشنواره آینده با وجود فیلم محمد‌ (ص) و حضور علیرضا رضا‌داد به عنوان مجری طرح این فیلم گفت: هنوز به این موضوع فکر نکرده‌ایم و باید اجازه ‌دهید سر فرصت به این موضوع فکر کنیم اما آقای رضاداد قطعا دبیر دوره آینده جشنواره هستند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری که از ابتدای انتصاب محمد حیدری به عنوان مدیر امور جشنواره‌ها قرار بود انتصاب دبیران جشنواره‌ها توسط وی صورت گیرد و همچنان این وظیفه به عنوان حیدری است یا خیر اظهار داشت: ما به هیچ قرار قطعی نرسیده بودیم و بحث ما این بود که آیا جشنواره‌ها در فارابی باشد و یا بیرون از آن و در یک موسسه و یا دبیرخانه‌ای مجزا باشد که تقریبا به سمت دائمی کردن جشنواره‌ها پیش می‌رویم و به هیچ نتیجه قطعی نیز در این زمینه نرسیده‌ بودیم.

ایوبی همچنین در خصوص اینکه آیا برای برگزاری دومین دوره برگزاری جشنواره فیلم‌های ویدئویی (یاس تهران) به نتیجه قطعی رسیده‌اند یا خیر گفت: این جشنواره قطعا برگزار خواهد شد.

نظر شما