شناسهٔ خبر: 12970 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهریار زرشناس: استبداد ایرانی از اساس دارای اشکالات فراوان است

در درس‌گفتار نقد ایدئولوژی‌های مدرن زرشناس بيان کرد، استبداد ایرانی از اساس دارای اشکالات فراوان است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از كانون انديشه جوان؛ جلسه جدید درس گفتار نقد ایدئولوژی‌های مدرن با تدریس شهریار زرشناس، 4 اسفندماه در سالن همايش‌هاي کانون اندیشه جوان برگزار شد.
زرشناس در این جلسه که پس از وقفه‌ای یک ماهه برگزار می‌شد به مرور مطالب جلسات گذشته در خصوص مارکسیسم پرداخت.
 
زرشناس با بیان این‌که بعد از ظهور مارکسیسم تا حدود یک قرن، تقریبا سوسیالیست رادیکال غیر مارکسیست نداریم بیان داشت: «از اواخر قرن بیستم بود که سیطره مارکسیسم تا حدودی ترک برداشت و سوسیالیست‌های غیرمارکسیست نظیر چاوز ظهور کردند».
این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: «روح نگاه ماتریالیستی تاریخی در تمام تفکر اجتماعی غرب مدرن دمیده شده است، زیرا اساسا درکی که در غرب وجد دارد کاملا سکولار و اومانیستی است و فقط در مارکسیسم به صورتی منسجم و مدون در آمده است».
زرشناس در ادامه افزود: «مارکس، تشکیل دولت را نتیجه تضاد طبقاتی می‌داند و حتی انگلس تشکیل خانواده را نیز نتیجه این تضاد بیان می‌کند. اشتباه است اگر تصور کنیم این نوع نگاه تنها در میان مارکسیست‌ها وجود دارد، حتی لیبرال محافظه‌کاری نظیر ویل دورانت نیز در مقدمه تاریخ تمدن خود، علت تشکیل خانواده را معطوف به مسائل اقتصادی و ابزار تولید عنوان می‌کند».
وی با نقد دیدگاه مارکس مبنی بر این که رشد ابزار تولید عامل تغییر در تاریخ است گفت: «در گذر از برده‌داری به فئودالیسم، ما هیچ جهشی در ابزار تولید نمی‌بینیم، بلکه همان ابزاری که در دوره برده‌داری برای تولید مورد استفاده قرار می‌گرفت در دوران فئودالیسم نیز کاربرد داشت».
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: «در واقع تمام هم و غم مارکس متوجه به دوران سرمایه‌داری و نقد این دوره است و البته چندان تعصبی هم روی تقسیم بندی‌اش از تاریخ ندارد، بلکه مارکسیست‌های پس از وی تعصب روی این تقسیم بندی نشان دادند».
شهریار زرشناس در انتها با نقد برخی تلاش‌ها برای تطبیق جامعه ایران با مدل‌های غربی بیان داشت: «عبارت‌ها و نظریه‌هایی نظیر استبداد ایرانی از اساس دارای اشکالات فراوان است؛ زیرا در ایران،‌ تقریبا هیچ‌گاه حکومت مرکزی مطلق‌العنان نداشتیم که بتواند سلطه خود را بر تمام کشور حاکم کند و نمی‌توان چنین فرضیه‌هایی را پذیرفت».
گفتني است، سلسه جلسات درسگفتار نقد ایدئولوژی‌های مدرن، روزهاي يكشنبه در محل همايشهاي كانون انديشه جوان برگزار مي شود.
 
شما مي توانيد فايل صوتي اين جلسه را از اينجا دانلود نماييد.

نظر شما