شناسهٔ خبر: 13130 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه کتاب حوزه امسال برگزار نمی‌شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم از موکول شدن برگزاری نمایشگاه کتاب حوزه از اسفندماه امسال به زمان دیگری خبر داد و گفت: این اداره کل در تلاش است که این نمایشگاه اواخر فروردین سال آینده برگزار شود.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از ایسنا؛ حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم شمس ضمن اعلام این خبر گفت: همواره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در طول سال به منظور حمایت و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برنامه‌های مختلفی همچون جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه کتاب استانی و کتاب حوزه و همچنین نمایشگاه قرآن را برگزار می‌کند.

او ادامه داد: امسال پس از برگزاری نمایشگاه کتاب استان قم که با تاخیر برگزار شد، قرار بر این بود که نمایشگاه کتاب حوزه در اسفندماه برگزار شود.

او از موکول شدن برگزاری نمایشگاه کتاب حوزه به سال آینده خبر داد و افزود: به دلیل اینکه مدت زمان کوتاهی از برگزاری نمایشگاه کتاب استان قم گذشته است و با فاصله کمی از آن، برپایی این نمایشگاه در این فاصله زمانی اندک به مصلحت علاقه‌مندان حوزه کتاب نبود.

شمس دلیل برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را تجمیع ناشران با کتاب‌های مختلف در یک مکان و ایجاد فرصت برای دسترسی آسان بهره‌برداران یعنی مردم به کتاب‌های موردنظر با تخفیف لازم عنوان کرد و گفت: وقتی دو نمایشگاه کتاب پشت سر هم و یا فاصله بسیار کم برپا شود، در نمایشگاه دومی که نمایشگاه کتاب حوزه است، اهداف مورد نظر تحقق نخواهد یافت.

او با بیان اینکه ناشران حاضر در دو نمایشگاه کتاب استانی و کتاب حوزه عموما در حوزه دین فعال هستند، افزود: اگرچه کتاب حوزه اغلب کتاب‌های تخصصی است اما نزدیک بودن برگزاری این دو نمایشگاه به نفع خریداران کتاب نیست.

او ادامه داد: به علاوه آنکه در نمایشگاه کتاب حوزه متاسفانه تاکنون ارتباط مناسبی با حوزه علمیه و معاونت پژوهشی حوزه که دغدغه‌های جدی در این امر دارند صورت نگرفته است، به همین منظور برای انجام هماهنگی‌های لازم با این نهاد، به زمان بیشتری نیاز بود.

شمس دلیل سوم به تاخیر افتادن نمایشگاه کتاب حوزه را نزدیک بودن زمان اعلام‌شده به ایام نوروز عنوان کرد و گفت: عموم مردم با نزدیک شدن به نوروز، هزینه‌های زیادی همچون خرید ویژه نوروز را در برنامه خود دارند که فشار مالی ذکرشده این اجازه را به علاقه‌مندان کتاب نمی‌دهد که همزمان خرید کتاب را نیز در برنامه خود قرار دهند و این فرصت از آنان گرفته می‌شود.

او اضافه کرد: با توجه به آماده شدن مقدمات برگزاری نمایشگاه کتاب حوزه، دهه سوم فروردین سال 93 زمان پیشنهادی و اعلام‌شده به معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که تاکنون مخالفتی نسبت به آن اعلام نشده است.

او اظهار کرد: همچنین نزدیکی این زمان به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نفع خریداران کتاب نیست.

شمس سپس بر ضرورت تعیین تقویم جدی و زمان معین برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب از سال آینده تاکید و ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی، مشورت و هماهنگی‌های لازم، زمان‌بندی نمایشگاه‌های کتاب از سال آینده به گونه‌ای معین شود که فرصت بهره‌برداری عموم مردم و همچنین فضلا و طلاب از این نمایشگاه‌ها گرفته نشود و با استقبال مناسب مردم، ناشران نیز بهره برده و متضرر نشوند.

نظر شما