شناسهٔ خبر: 13138 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خانیکی: قانعی‌راد یک اقتدارگرا البته به معنای مثبت آن بود

هادی خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در نشست نقد و بررسی مستند «محمد امین» اثری درباره زندگی مرحوم قانعی راد، گفت: اقتدارگرایی به معنای مثبت و نظم و استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله ویژگی‌های آن مرحوم بود.

خانیکی: قانعی‌راد یک اقتدارگرا البته به معنای مثبت آن بود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ از خراسان رضوی،‌ هادی خانیکی در نشست نقد و بررسی مستند «محمد امین» که به زندگی جامعه شناس برجسته کشور زنده یادمحمدامین قانعی راد اختصاص داشت، در محل فرهنگسرای رسانه مشهد، گفت: مرحوم قانعی راد تلاش زیادی در دوران زندگی خود داشته و از تمام لحظات زندگی اش تا آخرین لحظه که در بستر بیماری بود، استفاده کرد.

وی افزود: اقتدارگرایی به معنای مثبت و نظم و استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله ویژگی‌های آن مرحوم بود که جزو افتخارات جامعه علوم اجتماعی ایران محسوب می‌شود.

خانیکی بیان کرد: قانعی راد هنگامی که متوجه شد دچار بیماری صعب العلاجی شده است، سخت کوشید و آثار تاثیرگذاری را تالیف کرد. در دوران شیمی درمانی این احتمال می‌رفت که دچار ریزش مو شده و نتواند در مجامع مختلف حاضر شود و به همین دلیل تمام توانش را روی تالیف آثار ارزشمندی گذاشت که امروز از وی به یادگار مانده است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: پس از فوت ایشان موضوعاتی که توسط وی پیگری می‌شد، بسیار رواج یافت و دغدغه در افراد دیگری تولد یافت که امروز راه او را ادامه می‌دهند.

خانیکی با اشاره به مستند تهیه شده از زندگی این استاد برجسته گفت: این مستند قابل تحسین است زیرا به زوایای مختلف زندگی قانعی راد پرداخته است. مستندهایی از این جنس کمک به بازآفرینی سرمایه فرهنگی کشور کمک می‌کند که باید بیشتر تولید شود.

وی گفت: باید از گذشتگان آموخت اما در گذشته نماند و با الگوگیری از مسیر موفقیت اساتیدی چون قانعی راد مسیر آن ها را ادامه داد.

قانعی‌راد دغدغه حل مشکلات جامعه را داشت

در ادامه این نشست، سیدحسین سراج زاده عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز بیان کرد: جامعه شناسی از جمله رشته‌هایی است که در مورد چیستی‌اش صحبت زیاد می‌شود و به همین دلیل کتاب‌هایی که به فلسفه علوم اجتماعی پرداخته اند، زیاد است.

وی گفت: علوم اجتماعی در زمینه‌های پرابهامی شکل گرفته و ادامه حیات می‌دهد و رویکردهای متفاوتی دارد و برای ما سخت است که شاخصه‌های یک جامعه شناس خوب را تشریح کنیم.

سراج زاده تاکید کرد: با این وجود امروز در جامعه شناسی ایران الگو خوبی به نام دکتر قانعی راد داریم و می‌توانیم وی را به عنوان یک چهره موفق به دانشجویان معرفی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: به فکر مردم بودن و تلاش برای اصلاح جامعه از جمله مهم ترین ویژگی‌های دکتر قانعی راد بود که این مستند برای معرفی آن بسیار مناسب است.

سراج زاده تاکید کرد: امروز از قانعی راد بسیار یاد می‌شود و تداوم یادبود او تا زمانی که در ایران گفتگو از الگوهای بومی یک جامعه شناس موفق صحبت می‌شود ادامه خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: مرحوم قانعی راد دغدغه‌های زیادی را تا آخرین لحظات زندگی خود داشت تا کمک کند وضعیت جامعه بهتر شود و در این راستا مسئولیت اجتماعی را برای خود قائل بود.

سراج زاده افزود: قانعی راد بسیار خوب درس می‌خواند و جایی که وارد حوزه نظریه پردازی برای مسائل جامعه می‌شود بسیار خوب ایفای نقش می‌کرد. پیوند خوردن با پویش‌های اجتماعی برای حل مشکلات جامعه از ویژگی‌های قانعی راد بود.

وی  گفت: مرحوم قانعی راد بسیار مقتدر و دلسوز بود و برای رفع مشکلات دیگران تلاش می‌کرد و هیچگاه وارد گفتگو با افرادی که در صدد تحریب وی بودند نمی‌شد.

لزوم ساخت مستند از زندگی بزرگان

کارگردان مستند محمد امین نیز در این نشست گفت: در دوره ای که توجه به انسان فرهنگی تنها در نطق‌های انتخاباتی انجام می‌شود، برگزاری این بزرگداشت جای خوشحالی دارد!

علیرضا سلیمانی افزود: اکران این مستند به صورت گسترده در دانشکده‌های علوم اجتماعی بهانه‌ای برای اجتماع‌های علمی شد که همیشه آرزوی استاد قانعی راد بود.

وی افزود: نمایش این فیلم دارای ابعاد مهم از جریان‌های اجتماعی و فرهنگی کشور است زیرا در سال‌های گذشته بسیاری از بزرگان کشور نادیده گرفته شده اند تا کلامی که ممکن است موجب ناخوشنودی برخی شود گفته نشود.

کارگردان مستند محمد امین کرد: فیلم‌های مستند کمک می‌کند در کنار خواندن مقاله و دست نوشتن استادان با لایه‌های دیگری از زندگی این بزرگان آشنا شویم. در طول فیلمبرداری تجربه‌های ارزشمندی را کسب کردم و از همسر و فرزندان ایشان برای همراهی در تهیه این مجموعه تشکر می‌کنم.

سلیمانی تاکید کرد: از نهادهای متولی حوزه فرهنگ  درخواست دارم توجه بیستری به ساخت مستندهای زندگی مفاخر کشور داشته باشند که می‌تواند به جامعه کمک کند.

توجه به علوم اجتماعی در جامعه

فرزند زنده‌یاد قانعی راد نیز در این نشست گفت: علوم اجتماعی موضوع مهمی است که امروز به بهانه روز معلول باید پرسید این رشته چه خدماتی به این قشر از جامعه ارائه داده است؟

عزیز قانعی راد افزود: شهرداری‌ها معاونت فرهنگی و اجتماعی دارند که کارشان برگزاری بزرگداشت و افتتاح چند مرکز فرهنگی است که باید به علوم اجتماعی و روابط انسانی نیز توجه شود.

وی گفت: شهرسازی که امروز مورد توجه قرار گرفته برای زندگی ماشینی انجام می‌شود و این به دلیل عدم توجه به علوم اجتماعی است.

فرزند زنده یاد قانعی راد بیان کرد: نباید بین مهندسان و حقوق دادن‌ها و دانش آموختگان علوم اجتماعی فاصله باشد و هر کدام کار خود را بکنند بلکه باید برای رسیدن به اهداف این دو عرصه در کنار یکدیگر قرار گیرند.

نظر شما