شناسهٔ خبر: 13217 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حامد بهداد در نقش شهید جهان‎آرا +تصویر

خبر انتخاب حامد بهداد برای بازی در نقش یکی از نامدارترین فرماندهان دوران دفاع مقدس ابهاماتی را در این خصوص پدید آورده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از صراط نیوز؛ خبر انتخاب حامد بهداد برای بازی در نقش یکی از نامدارترین فرماندهان دوران دفاع مقدس ابهاماتی را در این خصوص پدید اورده است.
 محمدرضا شفيعي، تهيه‌كننده سريال «كيميا» از آغاز بازي حامد بهداد در نقش شهيد جهان‌آرا پيش از سال نو خبر داد.

 


 

کیمیا، اولین سریال ۱۰۰ قسمتی ایرانی است که جواد افشار کارگردانی و محمدرضا شفیعی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارند. «کیمیا» که در سه مقطع زمانی قبل از انقلاب، دوره‌ جنگ و زمان حال روایت می‌شود، بیش از ۳۰۰ بازیگر دارد.

این سریال قرار است روایت‌گر زندگی دختری به نام کیمیا با بازی مهراوه شریفی نیا باشد که داستان آن از سال ۵۶ آغاز می‌شود و به مقطع سقوط خرمشهر می‌رسد و سپس در زمان حال دنبال می شود.

بی هیچ توضیحی قابل تشخیص است که کیمیا از آن دست سریال هایی است که رسانه ملی روی آن هزینه فراوان و حساب ویژه ای باز کرده است اما به نظر می رسد برخی تصمیمات غلط می تواند کلیت پروژه را زیر سوال ببرد.

انتخاب حامد بهداد برای بازی در نقش سردار شهید سرلشكر محمد جهان‌آرا یکی از فرماندهان بی بدیل دوران دفاع مقدس اگرچه شاید در نگاه اول بی عیب به نظر برسد اما پتانسیل تبعات منفی در آن به شدت موج می زند.
 


 

البته این موضوع ارتباطی با نوع بازیگری و میزان توانایی های این بازیگر ندارد بلکه به ذهنیت مخاطبان نسبت به او بازمی گردد.

واقعیت این است که حامد بهداد در نظر اکثر مخاطبان سینما و سریال های تلویزیونی، بازیگری در نقش کارکترهای منفی با ویژگی های بارزی چون پرخاشگری به شمار می رود و این ذهنیت مقدمه خوبی برای بازی او در نقش شهید جهان آرا نیست.

به عنوان نمونه حامد بهداد در فیلم سینمایی سعات آباد در نقش مردی پنهان کار که رابطه خود با یک دختر دیگر و زندگی مخفیانه اش با او را از همسرش پنهان نگاه داشته و به او خیانت کرده است ظاهر می شود. او در موقعیتی دیگر، در فیلم چه خوبه که برگشتی نقش شخصی تازه از خارج برگشته را ایفا می کند که با یک نگاه، همان بی قیدی در روابط اجتماعی با زنان را از غرب به ارث برده است.
 


 

حال با این پیش زمینه ها چگونه می توان ذهن مخاطب را درباره نقشی که بهداد قرار است ایفا کند به سمت یک شهید بزرگ برد؟ بهداد البته پیش از این در نقش های مثبت نیز بازی کرده و حتی در فیلم "کیمیا و خاک" در نقش یک روحانی نیز ظاهر شده اما اولا در همان نقش ها نیز اشکالات مذکور به چشم خورده و در ثانی بازی در نقش شخصیت های مشهور و شناخته شده تاریخی که با غرور ملی کشور ارتباط مستقیمی دارند با ایفا نقش یک شخصیت تیپ عادی متفاوت است.

حال جالب است که بهداد بعد از فیلم کیمیا و خاک دوباره در سریالی که نام کیمیا را یدک می کشد نقش مثبتی را ایفا خواهد کرد اما این بار قضیه کاملا فرق می کند چراکه پیش زمینه ذهنی مخاطب در مورد او و نقش شخصیتی که قرار است ایفا کند کاملا متفاوت است.

این موضع حتی در سینمای غرب و هالیوود نیز به چشم می خورد و آنها در شرایطی که پای سیاست و منافع سیاسی شان وسط کشیده می شود حاضر نیستند هر نقشی را به هر بازیگری با پیشینه متفاوت از آن نقش بسپارند.

با این وجود معلوم نیست که رسانه ملی که در سال های اخیر بسیاری از پروژه های میلیاردی اش با اشتباهات فاحش به نتیجه دلخواه نرسیده اند تجربه های قبلی را تکرار خواهد کرد؟

نظر شما