شناسهٔ خبر: 13296 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به درسگفتارهای احمد پاکتچی در «تاریخ تفسیر قرآن کریم»

مجموعه درسگفتاری‌های احمد پاکتچی درباره «تاریخ تفسیر قرآن کریم» که توسط محمد جانی‌پور تنظیم و ویرایش شده است، از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ مطالب این کتاب صورت پیاده‌شده از مجموعه دروسی است که با عنوان «تاریخ تفسیر قرآن کریم» از سوی احمد پاکتچی در مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث ارائه شده است.
پاکتچی در این درسگفتار سعی کرده است که با روش معنادار کردن تاریخ وقایع و تحولاتی که در رابطه با قرآن کریم روی داده است و با نگرشی جدید و جامع وارد تفسیر شده و به معرفی مکاتب تفسیری بپردازد.
از نظر محمد جانی‌پور، تنظیم‌کننده این اثر، از جمله محسنات این کتاب این است که استاد پاکتچی در خلال مباحث به معرفی جریان‌های سیاسی و اجتماعی در جهان اسلام پرداخته و با اشاره به ریشه‌های تاریخی و عوامل زمینه‌ساز در شکل‌گیری آن‌ها، به بیان نقش و تأثیراتی که این جریان‌ها در رابطه با تفسیر قرآن کریم داشته‌اند، پرداخته است.
به عقیده جانی‌پور، این نگاه موجب می‌شود خواننده بتواند با نگاهی جامع و فراتفسیری نسبت به تحولات جهان اسلام آشنا شود؛ چرا که قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی و معتبرترین منبع علم و دانش همواره در طول تاریخ مطرح بوده و نه تنها مسلمانان، بلکه عالمان ادیان دیگر نیز به کنکاش پیرامون آن پرداخته و می‌توان گفت در اکثریت جریان‌های تاریخی پای قرآن در میان بوده است.
جانی‌پور می‌نویسد: «درک این نکته که بررسی کامل و جامع تحولات تفسیری قرآن کریم بدون ملاحظه شرایط تاریخی جهان اسلام امکان‌پذیر نیست، مطلبی است که ثمره سال‌ها مطالعه و تحقیق استاد [پاکتچی] می‌باشد و به همین دلیل است که دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) خود را موظف به ثبت و ضبط مطالب ایشان می‌دانند».
پاکتچی که این اثر را مورد بازبینی قرار داده است، در مطلب کوتاهی که به عنوان مقدمه بر این کتاب نوشته است، البته به تفاوت ماهوی چنین آثاری که به صورت گفتار مکتوب‌شده است با تألیفات پژوهشی اشاره کرده و اظهار امیدواری کرده است که در آینده بتوان این موضوع را در قالب اثری کاملاً مستندسازی شده و عاری از خطاهایی که در بیان شفاهی ممکن است راه یابد، به تألیف و انتشار درآورد.
این کتاب در ۱۵ فصل تنظیم شده است. «چیستی تاریخ»، «چیستی تفسیر»، «جایگاه تفسیر در سده نخست»، «جریان تدوین تفسیر در سده‌های ۲ و ۳ هجری»، «کارکرد تفسیر در سده‌های متقدم هجری»، «تفسیر در سده‌های ۵ و ۶ هجری»، «تفسیر در سده‌های میانه هجری»، «جریان تفسیر در سده‌های متأخر هجری» و «زمینه‌های فرهنگی نفسی در قرون متأخر(قرون ۱۰ تا ۱۳ ق)» عناوین فصول اول تا نهم این اثر هستند.
«جریان تدوین تفسیر در عصر جدید»، «تفاسیر اجتماعی در عصر جدید»، «تفاسیر موضوعی در عصر جدید» «جریان پرهیز از تفسیر و گریز به تدبر»، «ساختار و مبانی فهم جامع قرآن» و «مطالعات فرهنگی در تفسیر» عناوین فصل‌های دهم تا پانزدهم را تشکیل می‌دهند.
یادآور می‌شود، مجموعه درسگفتاری‌های احمد پاکتچی درباره «تاریخ تفسیر قرآن کریم» که به اهتمام انجمن علمی دانشجویان الهیات دانشگاه امام صادق(ع) گردآوردی و توسط محمد جانی‌پور تنظیم و ویرایش شده، در ۳۶۸ صفحه و با قیمت ۱۰۰ هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

نظر شما