شناسهٔ خبر: 13346 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خسروپناه: دینانی و اعوانی سعی کردند با اندیشه حکمای گذشته سؤالات فلسفی جدید را پاسخ دهند

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عصر دیروز در مراسم «سالکان حکمت و فکرت» (بزرگداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی) با بیان اینکه دکتر دینانی و دکتر اعوانی تاکنون کارهای بزرگی را انجام داده‌اند و تلاش کردند فلسفه و حکمت گذشته را به زبان امروزی تبدیل کنند و با اندیشه آنان سؤالات فلسفی جدید را پاسخ دهند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه و دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار فلسفه طی مراسمی با عنوان «سالکان حکمت و فکرت» عصر دیروز ۱۸ اسفندماه با حضور جمعی از اهالی حکمت و فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این مراسم طی سخنانی گفت: بارها شنیده‌ایم فلسفه و حکمت مادر علوم است و معنای این جمله آن است که همه علوم به فلسفه و حکمت نیازمندند و اگر این نیازمندی را بپذیریم گزاره‌ای دیگر را باید پذیرفت و آن اینکه همه عالمان و دانشمندان به فیلسوفان و حکیمان نیز نیازمندند، چرا که بین حکمت و حکیم و فلسفه و فیلسوف جدایی وجود ندارد بلکه اتحاد است همان‌گونه که بین علم و عالم اتحاد است و عالمان در علم خود محتاج حکمت  هستند.
 
وی افزود: برگزاری این نکوداشت که برای دو حکیم بزرگ دکتر دینانی و دکتر اعوانی بوده در واقع برای قدردانی از حکمت و فلسفه است تا بتوان از این طریق خدمتی به علم داشت. در همین راستا دانشمندان، مهندسان و حتی پزشکان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که از حکمت و فلسفه حکیمان و فیلسوفان استفاده کنند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این دو استاد بیش از نیم قرن است که در خدمت حکمت و فلسفه هستند، اظهارداشت: دکتر دینانی و دکتر اعوانی تاکنون کارهای بزرگی را انجام داده‌اند از جمله اینکه در زمینه ترجمه آثار فیلسوفان گذشته به زبان امروزی تلاش زیادی کرده‌اند تا بتوانند اندیشه و حکمت و فلسفه فیلسوفان و حکمایی همچون خواجه نصیر، ملاصدرا، سهروردی و ابن سینا را به زبان امروزی تبدیل کنند و اقدام مهم‌تر آنکه بتوانند با اندیشه آنان سوالات فلسفی جدید را پاسخ دهند.
 
خسروپناه با بیان اینکه این دو استاد بزرگوار شاگردان و طلبه‌های بسیاری تربیت کرده‌اند که آنها از درس این حکیم بهره‌های فراوانی برده‌اند، بیان کرد: حتی آنها توانسته‌اند بر مردم عامه نیز تأثیراتی گذاشته باشند. یک فیلسوف، زمانی فیلسوفی است که حتی بر کودکان زمان خود نیز بتواند تأثیر بگذارد.
 
وی با اشاره به اینکه حکمت و فلسفه را باید از اهل‌اش هر کسی که باشد، گرفت، تأکید کرد: نباید گفت این شخص، دین و آیین دیگری دارد و نمی‌توان از او حکمت و فلسفه گرفت و استفاده کرد و بهره برد، هرچند حکمت اصلی از انبیاء است و از آنها به بشر منتقل شده و مردم از سرچشمه حکمت انبیاء استفاده کرده‌اند.
 
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در پایان سخنانش یادآور شد: خدا را شاکریم یکی از ویژگی‌های این دو استاد این بود که حکمت و فلسفه را از عقل گرفته و با استدلال به آن رسیدند، حکمت و فلسفه‌ای که پیوند عمیق با دین دارد چرا که امکان ندارد فلسفه ضد دین باشد به خصوص حکمت حتما دینی است و با خداوند پیوند دارد.
 
در پایان این مراسم از دو جلد کتاب  «سالک حکمت» ارج نامه دکتر غلامرضا اعوانی و  «سالک فکرت» ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با حضور اساتید رونمایی شد.

نظر شما