شناسهٔ خبر: 13347 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محقق‎داماد: دینانی علاوه بر اندیشه مزین به صفاست

آیت الله سیدمصطفی محقق داماد عصر امروز در مراسم «سالکان حکمت و فکرت» (بزرگداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی) با بیان اینکه از نگاه قرآن تمام مال و اموال و هر چه که در دنیاست امری قلیل است، گفت: اما قرآن در مورد حکمت مصداق خیر کثیر را عنوان می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه و دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار فلسفه طی مراسمی با عنوان «سالکان حکمت و فکرت» عصر دیروز ۱۸ اسفندماه با حضور جمعی از اهالی حکمت و فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

 

آیت‌الله دکتر مصطفی محقق داماد طی سخنانی در این مراسم گفت: در کتاب تاریخ فلسفه ویل دورانت سخنی از ارسطو نقل شده است بر این مبنا که فضیلت متحد با علم است و برای من همواره این ابهام وجود داشت که این عبارت یعنی چه؟، چرا که از نظر ذهنی با دو مولفه مواجه‌ایم و فضیلت و علم هر کدام مفهوم جداگانه‌ای هستند. اما بعدها فهمیدم که منظور ارسطو آن بود که هر چه در عالم خارج، اتحاد وجودی دارد و شاید غیر فضیلت هم باشد، علم است و این برداشت من از سخن ارسطو بود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: همچنین در آیه «یُؤتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاء وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» این معنی مستفاد می‌شود که از نگاه قرآن تمام مال و اموال و هر چه که در دنیاست امری قلیل است اما قرآن در مورد حکمت مصداق خیر کثیر را عنوان می‌کند که این همان معنایی است که معلم اول فهمید یعنی همان علم و فضیلت.

وی در ادامه سخنانش اظهارداشت: شخصی که در دبیرخانه مؤسسه کار می‌کرد از من مقاله‌ای در مورد دکتر دینانی خواست که به او پاسخ دادم در حال حاضر چیزی آماده ندارم و قبلا مقاله‌ای داده‌ام اما بعدها دیدم فرصتی مناسب است و نباید آنرا از دست داد لذا مقاله‌ای تحت عنوان خلاقیت‌های نفس آماده کردم و آنرا به آقای اسماعیلی دادم البته به هیچ‌ وجه توجیه نمی‌کنم چرا این مقاله چاپ نشد اما در حضور دکتر دینانی مقدمه‌ این مقاله را خواندم، با این حال روزی که به اتاق من در مؤسسه آمدند گفتند این حرف‌های تو پخش نمی‌شود.

محقق داماد تصریح کرد: در مقدمه آن مقاله نوشته بودم تقدیم به صدیق گرامی دکتر دینانی به پاس نیم‌قرن دوستی، به صدیقی که علاوه بر اندیشه مزین به صفاست و من به این بیت حافظ اشاره می‌کنم؛ قلندران طریقت به نیم جو نخرند/ قوای اطلس آن کس که از صفا خالی است. هر چند که حافظ در اینجا گفته بود هنر اما من در مقاله در مورد دکتر دینانی می‌گویم صفا.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه دکتر دینانی از محضر مهم‌ترین اساتید بهره‌مند شده است و علاوه بر آن دوستان خوبی هم دارد، و به مزاح گفت: کسی تا به حال از دکتر دینانی عصبانیت ندیده است! و امیدوارم او در منزل این‌گونه نباشد چرا که یکی از دوستان می‌گفت او از عصبانیت میکروفون را پرتاب کرد و من از خدا می‌خواهم همان صفت جوانی‌‌اش را ادامه دهد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: موضوع دوم در مورد دینانی آن است که او از مرید خوشش نمی‌آید و می‌گوید هر کس که مرید است، نادان است و این نادان بودن شامل مریدان خودش هم می‌شوند. آخرین صفت دینانی نیز آن است که هرگز احساس پیری نمی‌کند و من چندین بار به او گفتم تو قدت بلند است اقلا عصایی بدست بگیر اما او عصایی به دست نمی‌گیرد.

محقق داماد در بخش دیگری از سخنانش در مورد دکتر اعوانی گفت: ۳۲ سال قبل در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برای سخنرانی دعوت شدم و او را دیدم که بعد از سخنرانی آمد و رفت آخر جلسه نشست و در واقع من جای او نشستم، وقتی صحبت می‌کرد واقعا متعجب شدم چرا که من از قم آمده بودم و خیال می‌کردم همه سوادها در ماست اما وقتی به تهران آمدم و چندین نفر مانند او را دیدم با خود گفتم حقیقتا کجای کار هستیم.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: دکتر اعوانی کسی است که با قرآن انس دارد و بعید است در سخنان فلسفی‌اش از قرآن استفاده نکند ضمن آنکه حکمت، علم، تخصص و دانش را با تواضع جمع کرده و من به شخصه کسی را به مانند اعوانی ندیدم که با اصطلاحات اسلامی و به زبان انگلیسی آشنا باشد.

در پایان این مراسم از دو جلد کتاب  «سالک حکمت» ارج نامه دکتر غلامرضا اعوانی و  «سالک فکرت» ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با حضور اساتید رونمایی شد.

 

نظر شما