شناسهٔ خبر: 13348 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضیاموحد: دکتر دینانی و اعوانی خانه‌های فرهنگ هستند

یک عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عصر دیروز در مراسم «سالکان حکمت و فکرت» (بزرگداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی) با بیان اینکه دکتر دینانی و دکتر اعوانی خانه‌های فرهنگ هستند و با نمونه‌ آوردن و برشمردن خصایصشان تعریف از آنها کامل نیست، گفت: تنها چیزی که از این دو بزرگوار مانده سخن است و سخن.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه و دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار فلسفه طی مراسمی با عنوان «سالکان حکمت و فکرت» عصر دیروز ۱۸ اسفندماه با حضور جمعی از اهالی حکمت و فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

 
ضیاء موحد، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طی سخنانی در این مراسم گفت: "جانسون" یکی از بزرگ‌ترین ادبای انگلیسی است که هم شاعر بود و هم فرهنگ‌نویس، مقاله‌نویس و ویراستار.
 
وی افزود: جانسون راجع به شکسپیر مقاله‌ای معروف دارد و در این مقاله می‌گوید ما اگر بخواهیم او را معرفی کنیم باید از طریق نقل قول این و آن پیش برویم و این موضوع مانند کسی است که خانه‌ای دارد و می‌خواهد آنرا تعریف کرده و بفروشد، سپس آجری در خانه در دست می‌گیرد و به بقیه نشان می‌دهد و این‌گونه خانه خود را به دیگران معرفی می‌کند.
 
این استاد فلسفه و منطق بیان کرد: دکتر دینانی و دکتر اعوانی خانه‌های فرهنگ هستند و با نمونه‌ آوردن و برشمردن خصایصشان تعریف از آنها کامل نیست و مانند نشان‌ دادن آجری از خانه برای فروش آن است.
 
موحد در ادامه سخنانش اظهار داشت: گذشتگان زمانی که به سن ۵۰ سالگی می‌رسیدند شروع به آه و ناله می‌کردند و همه چیز را تمام‌ شده می‌دانستند اما امروز خوشبختانه اوضاع تفاوت کرده و باید امیدوار بود علم بیش از این نیز پیشرفت کند.
 
وی تصریح کرد: هر چند از تمام مزایای علم استفاده می‌کنیم اما بی‌انصافانه راجع به علم قضاوت می‌کنیم غافل از آنکه به طور مثال فیلسوفی که در آلمان نشسته و حرف خود را می‌زند آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های همان کشور نیز کار خود را کرده و حرف خود را می‌زنند.
 
این استاد دانشگاه در پایان سخنانش اظهارداشت: در خصوص دکتر دینانی و دکتر اعوانی باید بگویم تنها چیزی که از این دو بزرگوار مانده سخن است و سخن.
 
در پایان این مراسم از دو جلد کتاب  «سالک حکمت» ارج نامه دکتر غلامرضا اعوانی و  «سالک فکرت» ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با حضور اساتید رونمایی شد.

نظر شما