شناسهٔ خبر: 13350 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجتهدی: عملی که در آن فکر نباشد خطرناک است

استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران عصر دیروز در مراسم «سالکان حکمت و فکرت» (بزرگداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی) با بیان اینکه تفکر ذات انسان بوده و انسانی که فکر نمی کند، انسان نیست، گفت: درست است حرفی که به عمل در نمی آید ارزش و اعتبار چندانی ندارد اما آیا تا به حال فکر کرده اید که عملی که در آن فکر نباشد چقدر خطرناک است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه و دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار فلسفه طی مراسمی با عنوان «سالکان حکمت و فکرت» عصر دیروز ۱۸ اسفندماه با حضور جمعی از اهالی حکمت و فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

 

دکتر کریم مجتهدی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه همواره احترام دو دوست خود، دکتر دینانی و دکتر اعوانی را داشته و دارم، گفت: با وجود اختلافاتی که با این دو دارم اما همواره برایشان احترام قائلم به ویژه به لحاظ افکار و اهدافم با این دو اختلافاتی دارم اما همواره برایشان احترام قائل هستم.

وی افزود: فیلسوف هدف دارد و در راه رسیدن به هدف دست بردار نیست چرا که فلسفه روح فرهنگ است و در این مسأله نباید هیچ شبهه ای داشته باشیم چون تفکر ذات انسان بوده و انسانی که فکر نمی کند، انسان نیست.

چهره ماندگار فلسفه در ادامه سخنانش اظهارداشت: در جامعه امروز ما معمولاً گفته می شود که حرف مهم نیست بلکه عمل اهمیت دارد و حرفی که به عمل در نمی آید ارزش و اعتبار چندانی ندارد اما آیا تا به حال فکر کرده اید که عملی که در آن فکر نباشد چقدر خطرناک است؟!

وی تأکید کرد: تمام عظمت یونانیان که من آنها را دشمن ایرانی ها می دانم در آن است که نظر را فهمیده اند و اساساً تمام نبوغ فلسفه یونان در این است که به نظر اهمیت دادند و تأکید کرده اند به نظر توجه کن و بی تأمل صحبتی نکن. هر حرف از هر نوعی که باشد از ما می خواهد که به ژرفی و عمقش نگاه کنیم اما کافی است لفظ فلسفه را کنار بگذاریم در حالی که فلسفه همان تعمق کردن است.

مجتهدی با بیان اینکه فرهنگ امروزی ما در طول ۳۰ تا ۳۵ سال اخیر امکانات زیادی را در اختیارمان می گذارد، گفت: با این همه ما استفاده خوبی را بر اساس وجدان خودمان از این امکانات نداریم و همین اشتباه است. علم، علم قدیم و ریاضیات و حتی علم جدید بدون وجود فلسفه علم نیست و بدون فلسفه علم معنی اش را از دست می دهد، چرا که اگر پشتوانه فکری در آن نباشد همان مصرف است.

چهره ماندگار فلسفه تصریح کرد: تنها راه انسان تفکر است چرا که تأمل پیش رو است و ابداع دارد و تظاهر نیست بلکه واقعی است و اگر در جامعه ما نمی توانند فکر کنند که روح فلسفه چقدر انسان را حتی با خودش دچار مشکل می کند بحث دیگری است چرا که فلسفه اول فرد را مقید می کند که جستجو کنند.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: فلسفه برای من جنبه وجدانی دارد و تنها در مسائل اخلاقی علمی و هنری خلاصه نمی شود ضمن آنکه موقعیت فیلسوف در نهایت موقعیت جامعه است و جامعه با فیلسوف است که بیدار می شود. در پایان برای این دو فیلسوف دکتر دینانی و دکتر اعوانی آرزوی موفقیت دارم.

در پایان این مراسم از دو جلد کتاب  «سالک حکمت» ارج نامه دکتر غلامرضا اعوانی و  «سالک فکرت» ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با حضور اساتید رونمایی شد.

 

نظر شما