شناسهٔ خبر: 13353 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعوانی: عظمت هر فرهنگ بسته به عظمت فکر افراد جامعه است

دکتر غلامرضا اعوانی عصر دیروز در مراسم «سالکان حکمت و فکرت» (بزرگداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی) با بیان اینکه عظمت هر فرهنگ بسته به عظمت فکر افراد جامعه است. انسان همان است که می‌اندیشد و دیگر هیچ، گفت: همه متفکران و فلاسفه تاریخ شرق و غرب از ارسطو گرفته تا شیخ اشراق و لائوتسه همه حکیم بودند، چون حکمت جهانی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه و دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار فلسفه طی مراسمی با عنوان «سالکان حکمت و فکرت» عصر دیروز ۱۸ اسفندماه با حضور جمعی از اهالی حکمت و فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

 

دکتر غلامرضا اعوانی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰ سال است که مشعل فروزانی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه روشن شده است، گفت: انسان مانند لوح نانوشته‌ای به دنیا می‌آید و امکانات الهی برای او فراهم می‌شود. این امکانات همان معلم‌ها هستند. برای بنده هم معلمان دلسوزی از همان دوران دبستان تا دانشگاه‌های داخلی و خارجی زحمت کشیده‌اند و هنوز هم هرگاه یادشان می‌افتم، فاتحه‌ای برایشان می‌خوانم. 

وی افزود: یکی از این استادان دلسوز، استاد "مهدوی دامغانی" بود. در همین‌ جا هم که من نشسته‌ام استادان بزرگی مانند "ایزوتسو" و "هانری کربن" تدریس کرده‌اند. ما در دانشگاه تهران درس می‌خواندیم و در واقع انجمن حکمت و فلسفه محل درس خارج ما بود. استادان ما کاری جز علم نداشتند و علاقه ما به علم هم از همان‌ جا ناشی شده است، استادانی که مثل پدر به پرورش دانشجویان همت داشتند. 
 
استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران با بیان اینکه فلسفه معیار علوم است، گفت: عظمت هر فرهنگ بسته به عظمت فکر افراد جامعه است. انسان همان است که می‌اندیشد و دیگر هیچ. ای برادر تو همه اندیشه‌ای/  آدمی دیدست و باقی پوست است. این‌ها شعر نیست و همه حکمت است. 
 
رئیس انجمن بین المللی فلسفه اسلامی با اشاره به سخنان برخی که وی را به به افلاطونی بودن متهم می‌کنند، عنوان کرد: من افلاطون را یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ می‌دانم و دیگر فلاسفه را نمود فکر و حکمت قلمداد می‌کنم. همه متفکران و فلاسفه تاریخ شرق و غرب از ارسطو گرفته تا شیخ اشراق و لائوتسه همه حکیم بودند، چون حکمت جهانی است. 
 
 
اعوانی در ادامه سخنانش اظهارداشت: فرق فلسفه و حکمت با علوم دیگر را بسیاری از فلاسفه از افلاطون گرفته تا دکارت و هوسرل بیان کرده‌اند. افلاطون می‌گوید علوم همه با پدیدارها کار دارند، اما فلسفه علم حقایق اشیاء است. فلسفه در جهان اسلام مساوی با حکمت بوده است. سیر حکمت در یونان از سوفیا به فیلوسوفیا بوده، اما در جهان اسلام دوباره از فیلوسوفیا به سوفیا سیر کرده است. 
 
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: از این‌که در حوزه فلسفه و حکمت خوانده‌ام، پشیمان نیستم. من هر فیلسوفی را می‌خوانم، حتی اگر مخالف من هم باشد؛ کلامی حکیمانه در سخنش می‌یابم. 
 
وی در پایان سخنانش گفت: من تاکنون در هیچ محفل رسمی از همسرم تقدیر نکرده‌ام اما در اینجا می‌خواهم از ایشان تشکر کنم. به دلیل آنکه همه می‌دانند با درآمد از طریق فلسفه نمی‌ توان زندگی کرد و با این حال ایشان هیچگاه مانع‌ تراشی نکرد و بلکه کمک‌کار و مشوق من بود. 

در پایان این مراسم از دو جلد کتاب  «سالک حکمت» ارج نامه دکتر غلامرضا اعوانی و  «سالک فکرت» ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با حضور اساتید رونمایی شد.

 

نظر شما