شناسهٔ خبر: 13354 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی: دکتر دینانی با وجود غلبه جریان تفکیکی در خراسان درس‎های فلسفه را در مشهد پایه‎گذاری کرد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد عصر دیروز در مراسم «سالکان حکمت و فکرت» (بزرگداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی) با بیان غلبه جریان تفکیکی در خراسان و برپانشدن کلاسهای فلسفه گفت: دکتر دینانی در میانسالی شهامت این را داشت که درس‌های فلسفه را در خراسان پایه‌گذاری کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه و دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار فلسفه طی مراسمی با عنوان «سالکان حکمت و فکرت» عصر دیروز ۱۸ اسفندماه با حضور جمعی از اهالی حکمت و فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

 
سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنان کوتاهی گفت: سال ۵۸ بود که توفیق یافتم و خدمت دکتر دینانی رسیدم تا آن زمان درس‌های فلسفه در مشهد برگزار نمی‌شد و غلبه جریان‌های تفکیکی در خراسان به انداز‌ه‌ای بود که کسی به فکرش نمی‌رسید رویکرد متفاوتی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: سال‌های سال این روند در خراسان ادامه داشت و آنچنان حاکم بود که کسی این تصور را نداشت که در فضای خراسان امکان این امر وجود داشته باشد که کسی درس فلسفه بگوید و اگر فردی موفق می‌شد به صورت غیرعلنی درس ارائه می‌کرد.
 
صالحی در ادامه سخنانش اظهار داشت: اما دینانی شهامت داشت درس‌های فلسفه را در خراسان پایه‌گذاری کند و آن زمان، دوره‌ای بود که من زمان نوجوانی خود را سپری می‌کردم و دکتر دینانی زمان میان‌ سالی خود سپری می کردند.
 
معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: وقتی به کلاس درس او آمدم به اندازه‌ای جذاب و روان از فلسفه می‌گفت که خود به خود به سمت سخنانش گرایش می‌یافتیم و مشخص بود که او نمی‌خواهد با اغماض فلسفه را لاپوشانی کند.
 
وی با اشاره به اینکه یادم هست که او عاشق بحث و گفت‌وگو بود و هرگز عصبانی نمی‌شد، بیان کرد: استاد دینانی گفت‌وگو را صبور و کاملا روان ادامه می‌داد تا اندازه‌ای که بدون تکلف به شاگردان نوجوان‌اش پاسخ می‌داد و آنقدر به سوالات کودکانه آنان ارج می‌نهاد که در حقیقت قلب تفکر را با این نگرش در حرکت فلسفی می‌کاشت.
 
صالحی در پایان سخنانش گفت: گاهی این جلسات ساعتها طول می کشید و درس او چندین بار جابجا شد مثلا یک بار در مدرسه مرحوم صدوق و یک بار در کوچه چهارباغ اما دینانی همچنان به کار خود ادامه می‌داد و دغدغه تعداد شاگرد و یا نوآموزبودن شاگردان‌اش را نداشت و همواره حاضر بود.
 
 
در پایان این مراسم از دو جلد کتاب  «سالک حکمت» ارج نامه دکتر غلامرضا اعوانی و  «سالک فکرت» ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با حضور اساتید رونمایی شد.
 

نظر شما