شناسهٔ خبر: 13390 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۳۲ مستندساز در آستانه عقد قرارداد با مرکز گسترش سینمای مستند

عصر دیروز، یکشنبه ۱۸ اسفندماه مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن حضور در خانه سینما، با اعضای انجمن مستندسازان سینمای ایران دیدار کرد و به گفتگو با آنان پرداخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در این دیدار که سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش)، علیرضا قاسم خان (معاون پژوهشی)، شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی)، اعضای هیات مدیره انجمن مستندسازان (ابراهیم مختاری، بهرام عظیم پور، ناهید رضایی، مهرداد زاهدیان، ناصر صفاریان) و جمعی از مستندسازان پیشکسوت نظیر محمدرضا مقدسیان و پدرام اکبری و برخی فیلمسازان جوان حضور داشتند، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طی سخنانی پیرامون تولید فیلم مستند در این مرکز اظهار داشت: پس از فراخوان عمومی ارائه طرح روی سایت، ۲۸۹ طرح دریافت کردیم که تا امروز، ۲۰۹ طرح مورد بررسی قرار گرفته و از این تعداد، ۳۲ طرح در مرحله عقد قرارداد بوده و ۵۱ طرح دیگر نیز مشروط به حضور کارگردان و جلسه با اعضای شورای مستند شده است.

وی افزود: این مرکز از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ نیز آماده دریافت طرح های جدید مستند، داستانی، انیمیشن و فیلم سینمایی اول روی سایت مرکز به نشانی www.defc.ir است.

طباطبایی نژاد در پاسخ به سوال مجتبی میرطهماسب پیرامون چگونگی مواجهه «مرکز» با جامعه اصناف سینمای مستند نیز عنوان ساخت: ما خودمان را نماینده صنوف می دانیم و علت وجودی مرکز همین صنوف هستند که اگر آنها فعال نباشند، عملکرد ما هم به درستی اتفاق نمی افتد.

مدیرعامل مرکز تصریح کرد: قاسم‌خان معاون پژوهشی مرکز در دوره گذشته عضو هیات مدیره انجمن مستندسازان بود؛ رزاق کریمی معاون فرهنگی مرکز هم تا چندی پیش رئیس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند بود؛ اعضای شورای مستند مرکز صانعی مقدم، ورهرام، عطارپور هم که عضو دو صنف مرتبط سینمای مستند هستند، به این معنا تمام مناصب کلیدی و شوراهای مرکز در انحصار چهره های شاخص این دو صنف است که این پیوند صنفی در حوزه مسئولیت های مرکز تاکنون بی سابقه بوده است.

طباطبایی نژاد در پاسخ به سوالی پیرامون پروانه نمایش فیلم های مستند و حذف فیلمهای مستقل از جشنواره ها نیز گفت: بدیهی است که ما از فیلم هایی که پروانه نمایش ندارند و یا در تعارض با دین و اخلاق هستند، حمایت نمی کنیم؛ اما در سه جشنواره ای که طی این چندماه مسئولیتش را داشتم، هیچ فیلمی بخاطر ممیزی از جشنواره کنار گذاشته نشد.

محمدصادق جعفری هم پرسشی درباره صندوق سینمای مستند و ضرورت احیای آن مطرح ساخت که طباطبایی نژاد در پاسخ گفت: من تجربه ناموفقی از راه اندازی این صندوق در دوره دوم جشنواره سینماحقیقت دارم. به اعتقاد من باید مشخص شود که این صندوق را با کدام ایده و افقی راه اندازی کنیم. البته اگر بگوییم این صندوق در انجمن مستندسازان راه اندازی شود و مرکز از آن حمایت کند، جای بحث دارد و ما نیز جلسات گذشته با هیات مدیره انجمن، با کلیات این طرح موافقت کرده و در انتظار گزارشی پیرامون سازوکارهای عملی آن هستیم.

مدیرعامل مرکز درخصوص پخش آثار مستند هم گفت: ما به فضاهای مختلفی فکر کردیم، قراردادی با مؤسسه شهر کتاب برای توزیع و نمایش فیلم های مستند در این مجموعه بستیم، برای فروش فیلم ها ۳۰۰ فروشگاه را جستجو کرده و پکیج هایی برای عرضه در فروشگاه های خاص را پیش بینی کردیم، با شبکه پرس تی وی و هیسپان هم مذاکرات خوبی داشتیم و تفاهم نامه ای منعقد کردیم و... اما واقعیت این است که برگشت سرمایه در این بخش، فعلاً امیدوارکننده نیست!

در این نشست، علیرضا قاسم خان نیز ضمن اهمیت قائل شدن بر امر پژوهش و تاکید بر ضرورت آموزش دانش روز سینمای جهان، درباره فعالیت های واحد تحقیقات و پژوهش مرکز گفت: ما در سه زمینه فعالیت داریم: پژوهش برای تولید، ترجمه دانش تئوریک سینمای مستند و برگزاری کارگاه های آموزش تخصصی با حضور مدرسان ایرانی و خارجی که در این زمینه ها، پذیرای طرح ها و ایده های پژوهشگران و نویسندگان با سابقه و توانمند هستیم.

در این جلسه که اجرای آن برعهده مقدس جعفری بود، غلامرضا کتال، ناهید رضایی، شیرین برق نورد، مهدی گنجی، مهدی باقری و برخی دیگر از مستندسازان نیز به ارائه نظرات خود پیرامون سینمای مستند و جشنواره بین المللی سینماحقیقت پرداختند.

نظر شما