شناسهٔ خبر: 13586 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه‌‌ها در نمایشگاه کتاب امسال فعالتر می‌شوند

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از مذاکره با وزارت علوم،‌ بهداشت و وزارت ارشاد برای تخصیص یارانه خرید از بخش بین‌الملل در قالب «بن‌کارت» خبر داد و گفت:‌ قرار است،‌ وزارت علوم در این دوره فعال‌تر برخورد کند.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از تسنیم؛ محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ خوشبختانه کتابهایی که در ماه جاری به مقصد نمایشگاه کتاب تهران وارد گمرک شده بود،‌ ترخیص شد‌،  البته ما در تلاش هستیم تا طرح ترخیص موقت را برای نمایشگاه کتاب تهران اجرایی کنیم‌،  این موضوعی است که از جانب ما مطرح شده است‌، البته این طرح در قوانین و مقررات کمرگ وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ کتاب‌های وارده به ایران در صورت فروش در نمایشگاه تعرفه کمرگی خود را پرداخت می‌کنند و دیگر ترخیص موقت معنا ندارد‌، اما برخی کتاب‌ها نیز به نمایشگاه وارد می‌شوند و فروش نمی‌رود،‌ اینگونه کتاب‌ها مشمول ترخیص موقت می‌شوند.

آموزگار با اشاره به یارانه اختصاص داده شده برای خرید از بخش بین‌الملل گفت‌: در این زمینه گفت‌وگوهایی با وزارت علوم انجام شده است‌، قرار است وزارت علوم در این دوره فعال‌تر برخورد کند، به ویژه اینکه در نمایشگاه گذشته‌، دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم خریدی از نمایشگاه نداشتند، در این دوره اگر فعال‌تر برخورد شود‌، می‌توان نیاز دانشجویان و کتابخانه‌های دانشگاه‌ها رادر حوزه تازه‌ترین کتاب‌های منتشر شده جهان پاسخ داد.

وی افزود:‌ هم‌چنین در این راستا مقرر شد‌، نشستی مشترک میان مسئولان وزارت ارشاد و مسئولان وزارت علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت و درمان برگزار شود،‌ تا در این نشست  راهکار‌های برای تعریف بن‌کارت ویژه بخش بین‌الملل اتخاذ شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: خوشبختانه بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب امسال به مصلی بازگشت و ما اکنون منتظر پایان زمان ثبت نام هستیم تا متراژ غرفه‌ها و جانمایی آن‌ها را مشخص کنیم. هم‌چنین در نظر داریم تا در نمایشگاه پیش رو،‌ برنامه‌ها را وارد فاز جدیدی کنیم‌، تمرکز بسیاری برای برگزاری سمینارها و نشست‌هایی با موضوع چالش‌های پیش روی صنعت نشر وجود دارد،‌ هم‌چنین با همکاری آکادمی فرانکفورت، 15 اردیبهشت سمیناری در رابطه با نشر الکترونیک برگزار خواهیم کرد.

وی افزود:‌ هم‌چنین اتحادیه نیز در نمایشگاه کتاب، سمینارهایی را در رابطه با بررسی ضوابط نشر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین نامه رسیدگی به تخلفات ناشران برگزار خواهد کرد و نتایج این سمنارها جهت جمع‌بندی و اجرا در اختیار اداره کتاب قرار می‌دهد.

نظر شما