شناسهٔ خبر: 13627 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درخواست تازه خبرنگاران از رئیس جمهور: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران باز نشود

1280 خبرنگار و روزنامه‌نگار از سراسر کشور با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری، خواستار عدم بازگشایی انجمن صنفی منحله‌ روزنامه‌نگاران شدند و این در حالی است که تعداد امضاکنندگان این نامه در حال افزایش است.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از خبرآنلاین؛ نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سراسر کشور، در نامه سرگشاده‌ای خطاب به حجةالاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، با اشاره به غیرصنفی بودن انجمن منحله موسوم به «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران»، خواستار عدم بازگشایی این تشکل شده و از رئیس‌جمهور خواستند «با پای‌فشاری بر شعار اعتدال و قانون‌گرایی و عدم اجازه برای عرض اندام و احیای چنین تشکل‌های غیرقانونی و غیرصنفی، اجازه ندهید که بار دیگر تجربه تلخ حضور عناصر افراطی در تشکل‌هایی که عهده دار مطالبات صنفی، رفاهی، حقوقی و ... اقشار مختلف، از جمله قشر مظلوم و سخت کوش خبرنگار و روزنامه نگار هستند، تکرار شود.»

متن کامل این نامه که به امضای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تعداد کثیری از خبرگزاری‌ها، مطبوعات، سایت‌ها و نشریات کثیرالانتشار در تهران و سراسر کشور رسیده، به شرح ذیل است:

باسمه تعالی
ن والقلم و ما یسطرون

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

احتراماً همانگونه که مستحضرید، تشکلی تحت عنوان «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» در سال ۱۳۷۶ با مشارکت جمعی از روزنامه‌نگاران و با اهداف اعلامی از قبیل تلاش برای رسیدگی به دغدغه‌ها و مسائل صنفی و رفاهی روزنامه‌نگاران تاسیس شد اما در ادامه، با نقش‌آفرینی عناصر افراطی و انحصارطلب و برخی اعضای تندروی سیاسی، به یک حزب سیاسی تنزل یافته و به آلت دست عناصر و برخی جریان‌های سیاسی تبدیل شد.

این مسئله درحالی بود که تشکل مزبور هیچ توفیقی در رسیدگی به مطالبات صنفی، رفاهی، حقوقی و ... روزنامه نگاران و خبرنگاران نیز حاصل نکرد و به دلیل عملکرد سیاسی، جناحی و حزبی خود موجبات یاس و واگرایی اغلب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را فراهم آورد.

با این وجود و علیرغم آنکه تشکل مزبور به دلیل اقدامات غیرقانونی و زیرپا گذاشتن صریح و مکرر اساسنامه خود، قانوناً منحل شده است، طی ماه‌های اخیر، مجدداً یک جریان افراطی سیاسی و حزبی، به گمان خود دولت یازدهم را فرصتی مناسب برای احیای مجدد فعالیت‌های غیرقانونی این تشکل دیده و در تلاش است با جوسازی و فضاسازی‌های مسبوق به سابقه، این تشکل را بازگشایی کند. لذا ضمن تاکید بر لزوم رسیدگی جدی به مطالبات انباشته شده صنفی و رفاهی عموم خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سراسر کشور، از جنابعالی انتظار داریم با پای‌فشاری بر شعار اعتدال و قانون‌گرایی و عدم اجازه برای عرض اندام و احیای چنین تشکل‌های غیرقانونی و غیرصنفی، اجازه ندهید که بار دیگر تجربه تلخ حضور عناصر افراطی در تشکل‌هایی که عهده دار مطالبات صنفی، رفاهی، حقوقی و ... اقشار مختلف، از جمله قشر مظلوم و سخت کوش خبرنگار و روزنامه نگار هستند تکرار شود.

رجاء واثق داریم، تدبیر قوی جنابعالی در این گونه امور، راه را بر این در خواست های غیر قانونی خواهد بست و به افراطیون مجال میدان داری و سوء استفاده از تشکل های صنفی به عنوان شبه احزاب سیاسی نخواهد داد.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته
جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سراسر کشور

نظر شما