شناسهٔ خبر: 13646 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اخبار جدید از مقرری بورسیه های داخل و خارج

رئیس سازمان امور دانشجویان اخبار جدیدی درباره مقرری بورسیه های داخل و خارج اعلام کرد و گفت: مقرری دانشجویان بورسیه داخل به زودی به دانشگاه‎ها ابلاغ می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان صبح دیروز در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به مقرری دانشجویان بورسیه داخل گفت: مقرری شش ماه اول سال ۹۳ دانشجویان بورسیه داخل در همین دو سه روز اخیر به دانشگاه ابلاغ شده است و از ابتدای سال ۹۳ دانشجویان دکتری داخل مشکلی برای مقرری شش ماه اول سال نخواهند داشت.

وی در مورد مقرری دانشجویان بورس خارج نیز بیان کرد: با توجه به روال سال گذشته که مشکل انتقال ارز داشتیم، دانشجویانی که تمایل دارند خانواده آنها ارز گرفته و برای آنها ارسال کنند اردیبهشت ماه کار آنها انجام می شود و دانشجویانی که تمایل نداشته باشند از همان روال سابق و با همان مسیر سخت ارسال ارز دنبال خواهد شد، فقط کمی تاخیر خواهد داشت.

رئیس سازمان دنشجویان با اشاره به تایید مدارک تحصیلی دانشجویان در سال ۹۲ برای خروج از کشور گفت: ۳۱ هزار و ۳۳۷ تایید مدرک صورت گرفته است که ۱۵ هزار و ۱۳۲ تایید از طریق سامانه سازمان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و ۴۶۵ مدرک مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاه تهران، ۹۵۲ مدرک مربوط به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و ۶۵۰ مدرک مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بوده و البته این سه دانشگاه سه دانشگاهی بودند که بیشترین خروج را داشته و مدارک آنها تایید شده است.

صدرو ۹۶۲ احکام بورس داخل

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تعداد احکام صادره در خصوص بورس داخل گفت: تا روز گذشته ۹۶۲ احکام بورس داخل صادر شد که احکام ۲۹۰ تا از بورس های مذکور در فاصله چهار ماه گذشته صادر شده است.

وی ادامه داد: ما به تعهدات ایجاد شده در دوره قبل پایبند بوده و هستیم برخلاف خبرهای نادرستی که در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه صدور احکام بورس متوقف شده است سازمان امور دانشجویان به تمام تعهدات دوره قبل در چهارچوب ظوابط موجود پایبند بوده است.

صدیقی ادامه داد: ۲۰۰ مورد از مربیان دانشگاه برای شروع دوره دکتری به دانشگاه ها معرفی شدند.

پرونده تبدیل بورس به داخل بسته شد

وی درخصوص تبدیل بورس داخل گفت: براساس تعهدات قبلی تمام افرادی که در سازمان پرونده داشتند یعنی ۴۶۰ نفر تبدیل به داخل شدند از این ۴۶۰ نفر ۱۹۶ مورد در طی ۴ ماه اخیر به دانشگاه ها معرفی شدند و پرونده تبدیل به داخل بسته شد و در سال ۹۳ تعهدی بابت تبدیل بورس به داخل در سازمان موجود نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: اعطای بورس داخل و خارج از این به بعد از طریق آزمون نیمه متمرکز دکتری انجام خواهد شد، آزمون دکتری دو هفته پیش برگزار شد و دفترچه شماره ۲ آن اردیبهشت ماه  توسط سازمان سنجش آموزش کشورمنتشر می شود.

کاهش ظرفیت بورس خارج

وی ادامه داد: در این دفترچه ظرفیت های اعزام به خارج و رشته هایی که دانشجویان اعلام خواهند شد. پیش بینی شده است همچنین شرایط داوطلبان برای استفاده از بورس خارج از کشور مشخص شده، داوطلبان می توانند برای ادامه تحصیل هم بورس داخل هم بورس خارج را انتخاب کنند ولی تعداد بورس خارج زیاد نخواهد بود و افرادی که در بورس خارج پذیرفته شوند نمی توانند آن را تبدیل کنند.

بازنگری آیین نامه مربیان

وی در ادامه از بازنگری آئین نامه مربیان خبر داد و گفت: آئین نامه مربیان بازنگری و نهایی شده و در سال ۹۳ براساس آن فعالیت های مربوط به مربیان پیگیری خواهد شد.

افزایش فرصت مطالعاتی خارج از کشور

صدیقی ادامه داد: در سال جاری ۶۸۷ دانشجوی دکتری داخل از فرصت مطالعاتی خارج از کشور که ۶ تا۹ ماه است استفاده کردند و فرصت مطالعاتی خارج در سال آینده افزایش خواهد داشت.

اعلام نتایج بورس داخل ۹۲ در فروردین ماه

وی ادامه داد: مصاحبه ۳۰۰ نفر از دانشجویان دکتری داخل که متقاضی بورس داخل در سال ۹۲ بوده و تشکیل پرونده داده اند انجام شده و نتایج آن فروردین اعلام می شود. 

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: با توجه به این که مسیر کار طولانی شد برای مدت کوتاهی سایت سنباد که دانشجویان اطلاعات و مدارک خود را آنجا قرار می دادند موقتاً بسته شد که از امروز سایت باز می شود و دانشجویانی که باقی مانده اند می توانند مدارک خود را روی سایت قرار دهند. دانشجویان تا اردیبهشت سال آینده، فراخوان بعدی فرصت دارند مدارک خود را برای بورس داخل روی سایت قرار دهند.

وی تاکید کرد: برای همه اعلام نیازهایی که دانشجویان از دانشگاه‌ها می گیرند صورت جلسه گروه تخصصی نیز لازم است گروه تخصصی باید اعلام نیاز دانشجو را تایید کند.

وی در ادامه به بورس خارج اشاره کرد و گفت: ظرفیت اعزام در بورس خارج ۹۳ کاهش خواهد داشت در سال جاری ۵۳ نفر در دوره دکتری  بورس شدند که نسبت به حجم بالای بورس داخل تعداد قابل توجهی نیست.

تحصیل بیش از ۲۸ هزار دانشجو خارجی از ۹۲ کشور در دانشگاه های داخل

صدیقی به دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: ۲۸ هزار و ۳۰۰دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های ما مشغول به تحصیل هستند که اگر طلاب جامعه المصطفی را کنار بگذاریم، ۱۶هزار دانشجو در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و وزاررت بهداشت مشغول تحصیل هستند از این تعداد ۹۵درصد دانشجویان دانشگاه های وزارت علوم هستند که دو هزار و ۲۷۰ نفر از آنان بورسیه و ۲هزار نفر به صورت آزاد و یازده هزار نفر ازآنان از  طریق کنکور پذیرفته شده اند.

وی تاکید کرد: از این تعداد ۵۵۰نفر نیز بورسیه وزارت بهداشت هستند که در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند این دانشجویان از ۹۲کشور در دانشگاه های داخل تحصیل می کنند.

وی از جمله برنامه ها که برای این دانشجویان غیر ایرانی برگزار می شود به اردوهای نورزوی اشاره کرد و گفت: این اردوها از ۱۹اسفند آغاز شده و تا فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

بیش از ۳۲ هزار تقاضای نقل و انتقال در سال جاری

رئیس سازمان امور دانشجویان به نقل و انتقال دانشجویان در سال ۹۲ -۹۳اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ کل درخواست‌های نقل و انتقال ۳۲هزار و ۱۴۷ درخواست بوده که در مجموع ۴۴درصد از کل تقاضاها جواب مثبت گرفته است.

آغاز ثبت نام درخواست نقل و انتقال از اردیبهشت ۹۳

وی ادامه داد: نقل و انتقال ها در سال آینده از اردیبهشت ۹۳ آغاز شده و دانشجویان می توانند به سایت مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند از اول خرداد تا ۱۵تیر ماه نیز این درخواس ها توسط دانشگاه مبدا بررسی شده و و از ۱۵ تیر تا پایان مرداد نیز وسط دانشگاه مقصد بررسی می شود و نتایج نهایی اول شهریور ماه اعلام می شود.

وی درخصوص دکتری پژوهش محور نیز گفت: شیوه پژوهش محور به عنوان شیوه مصوب وزارت علوم در سال ۸۹ در بخشنامه معاونت آموزشی وزارت علوم پیش بینی شده بود و آن چه که به شکل ویژه در سال ۹۲ اتفاق افتاد این بود که سازمان امور دانشجویان به دانشگاه ها اعلام کرد دستگاه های اجرایی می توانند با دانشگاه‌ها برای یک موضوع خاص تحقیقاتی قرارداد منعقد کنند.

صدیقی افزود: این دستگاهها می توانستند یک دانشجو معرفی کنند که طی انجام این تحقیقات دوره دکتری را طی کند بر اساس این بخشنامه که به نظر سازمان امور دانشجویان چندان ضرورت نداشت که سازمان وارد آن شود ۱۹هزار نفر در سایت سازمان درخواست خود را اعلام کردند که در نهایت درخواست ۲هزار نفر بررسی شد و از این مجموعه ۶۵۵ نفر پذیرش شدند و از این تعداد ۲۰۰نفر موفق شدند با دانشگاه ها قرارداد منعقد کنند و پذیرش بگیرند.

لغو بخشنامه دکتری پژوهش محور سازمان سوم اسفند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دخالت سازمان امور دانشجویان در این موضوع غیرضروری است بخشنامه دکتری پژوهش محور سازمان امور دانشجویان از سوم اسفند سال جاری لغو شد و سازمان امور دانشجویان کسی را دیگر معرفی نمی کند و دکتری پژوهش محور از طریق شیوه آموزشی روال خود را طی می کند.

افزایش مقرری دانشجویان کاهش یافت

رئیس سازمان امور دانشجویان درمورد افزایش مقرری دانشجویان خارج نیز گفت: در رقم این افزایش که قبلا اعلام شده بود به علت کمبود اعتبارات تجدید نظر شد و ۱۰تا ۲۵ درصد پیش بینی شد و معاونت راهبردی ریاست جمهوری با آن موافقت کرد و ما امیدواریم که به تصویب هیأت وزیران برسد.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی که در توافق نامه ژنو صورت گرفته است اعتباری پیش بینی شده که با این اعتبار شهریه دانشجویان ایرانی مستقیما در وجه دانشگاه های آنها پرداخت شود.

وی ادامه داد: برهمین اساس در سایت مربوط به سازمان امور دانشجویان به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور پیشنهاد شد گواهی شهریه خود را از دانشگاه محل تحصیل دریافت کرده و به تایید سفارت رسانده و آن را اسکن کرده و برای سازمان ارسال کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: با هماهنگی که سازمان امور دانشجویان با بانک مرکزی و وزارت امور خارجه صورت داده است امیدواریم به محض اینکه این گواهی‌ها به سازمان امور دانشجویان ارسال شود از اوایل سال ۹۳ براساس لیست تایید شده سازمان و کمک بانک مرکزی بتوانیم این اعتبارات را مستقیما در وجه دانشگاه ها پرداخت کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از گواهی ها به سازمان ارسال شده است افزود: البته اوایل کار است تا هماهنگی با بانک‌های خارجی واینکه بانک مرکزی بتواند طبق روال کار را مدیریت کند مقداری زمان خواهد برد ولی امیدواریم از اوایل سال ۹۳ فعالیت مربوط به این موضوع پیگیری شود.

وی ادامه داد: این اعتبار پیش بینی شده هم شامل دانشجویان بورسیه و هم غیر بورسیه‌ای می شود که شهریه می پردازند.

صدیقی تاکید کرد که دانشجویان هر چه سریع تر گواهی شهریه خود را در سایت دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور قراردهند شهریه آنها در وجه دانشگاه پرداخت .

نظر شما