شناسهٔ خبر: 13704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسنده «قصه‌های مجید» فینالیست جایزه هانس کریستین آندرسن شد

از میان 58 نامزد مرحله اولیه جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن برای ادبیات کودک، هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان یکی از 6 نویسنده فینالیست این رقابت انتخاب شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛  گروه داوری این رقابت جهانی دیروز با اعلام اسامی 6 نویسنده و 6 تصویرگر کتاب کودک، هوشنگ مردای کرمانی نویسنده شناخته شده ایرانی را نیز به عنوان یکی از چهره هایی که وارد مرحله نهایی این رقابت برای سال 2014 شده است، معرفی کرد.

جایزه هانس کریستین آندرسن که هر دو سال یک بار اهدا می شود، از سال 1958 تاکنون شماری از مهمترین چهره‌های ادبیات کودک را به جهان معرفی کرده است. این جایزه که از معتبرترین جوایز در حوزه ادبیات کودک در جهان است، از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نوجوانان(ibby )  در هر دوره از برگزاری‌اش برترین نویسنده ادبیات کودک و برترین تصویرگر را معرفی می کند.

برنده رقابت امسال در جشنواره کتاب بولونیا و در تاریخ 24 ماه مارس(دوشنبه چهارم فروردین)، معرفی خواهد شد.

اسامی 6 نویسنده منتخب در فهرست نهایی این رقابت چنین اعلام شده است:

هوشنگ مردای کرمانی از ایران
تد ون لیشات از هلند
میریام پرسلر از آلمان
نوهوکو اوهاشی از ژاپن
رناتا ولش از اتریش
ژاکین وودسون از آمریکا

اسامی 6 تصویرگر فینالیست کتاب کودک نیز عبارت است از:
روتروت سوزان برنر از آلمان
جان برنیگام از بریتانیا
اوا لیندستروم از سوئد
راجر ملو از برزیل
فرانسواز پلیس از فرانسه
اویویند تورستر از نروژ

گروه داوران این رقابت امسال متشکل از 10 داور به ریاست ماریا یسوس گیل از اسپانیا بود. آناستاسیا آرخیپوا از روسیه، فانوئل هانان دیاز از ونزوئلا، سابین فانچز از اتریش، سنگووک کیم از جمهوری کره، انریکه پرز دیاز از کوبا، دبورا سوریا از ایتالیا، سوزان ام.استان از آمریکا، سحر ترهنده از ایران، اریک تییتوسون از سوئد و آیفر گوردال از ترکیه گروه داروان را تشکیل داده‌اند.

هیات بین المللی کتاب برای نوجوانان سازمانی غیرانتفاعی است که با شبکه‌ای بین المللی از سراسر جهان در زمینه حمایت و تشویق کتاب برای کودکان فعالیت می‌کند.

کار معرفی مردای کرمانی از سوی کمیته جوایز شورای کتاب کودک به گروه داوران جایزه هانس کریستین آندرسن آغاز شد. با تشکیل گروهی به سرپرستی فروغ جمالی، کار تهیه پرونده ادبی هوشنگ مرادی کرمانی، به عنوان نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن 2014 انجام شد و پس از ترجمه و آماده‌سازی به زبان انگلیسی، این پرونده از سوی کمیته بین‌الملل شورا به دبیرخانه جایزه تقدیم شد.

فروغ جمالی، شهلا انتظاریان، مریم جلالی، شکوه حاجی نصرالله، ناهید معتمدی، مریم محمد خانی، شهرام اقبال زاده، دکتر حسین شیخ رضایی و مسعود ناصری کارشناسانی بودند که متن فارسی پرونده ادبی مرادی کرمانی را تهیه کردند.

مرادی‌کرمانی، زاده 16 شهریور سال 1323 در روستای سیرچ از توابع شهداد کرمان است. وی به عنوان یکی از خلاق ترین نویسندگان ایرانی کتاب کودک، آثارش را با تمرکز بر عناصر واقعی خلق می کند. «قصه‌های مجید» و «میهمان مامان» از جمله آثار وی هستند که از آنها اقتباس سینمایی و تلویزیونی شده است. «خمره»، «آب انبار» و «چکمه» از دیگر کتاب هایی هستند که در کارنامه پر و پیمان مرادی کرمانی جای دارند.

هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۹۹۲ میلادی نیز از سوی شورای کتاب کودک نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن شده بود و به سبب پرداختن به زندگی کودکان محروم، از سوی هیات داوران تشویق شد. وی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز از سوی شورای کتاب کودک نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن سوئد شده بود.

جایزه هانس کریستین آندرسن که از معتبرترین جوایز بین المللی در ادبیات کودکان و نوجوانان است، هر دو سال یک بار از سوی دفتر بين‌المللی كتاب برای نسل جوان IBBY، به نویسنده و تصویرگری در قید حیات که با مجموعه آثارش نقشی پیش برنده در ادبیات کودک داشته است، تعلق می گیرد.

در دور قبل محمد علی بنی اسدی از ایران به عنوان یکی از پنج فینالیست این رقابت در بخش تصویرگری انتخاب شده بود.

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی فرشید مثقالی تصویرگرمشهور است. مجموعه آثار او در سال ۱۹۷۴ این جایزه را از آن خود کرد.

نظر شما