شناسهٔ خبر: 13832 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برای دانستن رابطه سیاست و سینما این کتاب را بخوانید

سید مجید حسینی از آماده انتشار شدن کتاب تازه‌اش با موضوع بررسی رابطه سینما و سیاست در سی‌سال تاریخ جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ سید مجید حسینی از تالیف اثر تازه‌اش با عنوان «تن دال» خبر داد و گفت: رشته تخصصی من علوم سیاسی با گرایش اندیشه است و تدریسم در دانشگاه تهران نیز در موضوع فرهنگ و سیاست است. کتاب «تن دال» نیز کاری آکادمیک به شمار می‌رود که رابطه سینما و سیاست را در سی‌سال تاریخ جمهوری اسلامی بررسی می‌کند.

وی افزود: مضمون این پژوهش به موضوع تحول گفتمان‌های سیاسی در ایران و بازتابی که در سینمای ایران داشته شامل می‌شود. این کار را از طریق تحلیل فیلم‌های پر مخاطب انجام داده‌ام که در ادبیات عامه به آنها می‌گویند فیلم‌های عامه پسند. در واقع با تحلیل این آثار نشان داده‌ام که گفتمان‌های سیاسی در ایران چه تحولی از دهه شصت پیدا کرده‌اند.

نویسنده کتاب «هاروارد مک‌دونالد» افزود: من برای این پژوهش از هر دهه از انقلاب دو فیلم انتخاب کرده‌ام که در نقشه فکری من معنا داشت. برای دهه اول فیلم‌های اجاره‌نشین‌ها و عقاب‌ها،برای دهه دوم فیلم‌های عروس و آدم برفی و برای دهه سوم مارمولک و اخراجی‌ها را انتخاب کردم و نشان دادم که مسیر تحول فرهنگی در این آثار چگونه بوده است. یعنی نشان دادم که در عقاب‌ها چطور استارت یک تفکر فرهنگی را زدیم و در اخراجی‌ها چطور از آن خارج شدیم؟

حسینی ادامه داد: این تحلیل‌ها جریان‌های فرهنگی از سال 58 تا 90 را دربر می‌گیرد. سینمای قبل از انقلاب به ویژه از دهه‌های 40 تا آخر پنجاه را در آینده و در کتاب مستقل دیگری بررسی می‌کنم و برای سال‌های دهه 90 به بعد هم در کتاب دیگری این پژوهش انجام می‌شود.

وی در مورد شیوه پژوهش انجام گرفته برای این کتاب نیز گفت: پژوهش من مبتنی بر شیوه مطالعات فرهنگی است که می‌گوید همه کالاها و محصولات فرهنگی ساخته گفتمان‌های متعارض است و از طریق سینما می‌شود فهمید یک فیلم پر مخاطب ساخته کدام گفتمان است. من در این کتاب نشان دادم که دو گفتمان رقیب در این آثار با هم رقابت کرده‌اند. یکی گفتمان طنز آلودگی که در سازمان جنگ تولید شده و دیگری گفتمان امیال شهری که در قامت شهر نشینی خودش را نشان داده است. تقابل این دو گفتمان داستان سی ساله جریان‌های فرهنگی در ایران است.

یادآوری می‌شود این کتاب توسط موسسه فرهنگی رخداد تازه به زودی منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما