شناسهٔ خبر: 13860 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بولونیا 2014: استقبال دوباره از آثار واقع گرایانه

پنجاه و یکمین دوره نمایشگاه کتاب کودک بولونیا پس از چهار روز فعالیت به کار خود پایان داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ در این نمایشگاه که امسال با بیشترین تمرکز بر کتاب‌ برای سطح متوسط کودکان برپا شد، بیش از هر چیز بر آثاری که مسایل واقعی الهام بخش خلق شدنشان بود، استقبال شد.

امسال چون سال پیش بار دیگر سالنی به ارایه آثار واقع گرایانه برای کودکان و نوجوانان اختصاص یافت و کتاب‌های تصویری نیز مثل سال‌های پیش توجه زیادی را معطوف خود ساخت.

به گزارش بوک بلاگ ایتالیا، نمایشگاه امسال را بیش از ۶۰۰ روزنامه نگار که از سراسر جهان برای شرکت در این رویداد شرکت کرده بودند پوشش دادند . این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع و با شرکت ۱۲۰۰ شرکت کننده از سراسر جهان تشکیل شد.

بازار داغ کشف کتاب های جدید

الکساندر اسلیتر کارگزاری که از سوی گروه رسانه ای تریدنت برای خرید امتیاز انتشار کتاب‌ها در این نمایشگاه حضور داشت گفت «آثار واقع گرایانه معاصر» اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد توجه این گروه انتشاراتی واقع شده است و ناشران بین‌المللی سعی دارند تا از جهان سراسر خیالی و فانتزی، داستان های علمی تخیلی و فراواقع گرایانه فاصله بگیرند.

کیت شافر نماینده «کی تی لیترری» گفت شرکت متبوعش به دنبال مطالبی متفاوت با دیگر شرکت‌هاست و بیش از هر چیز به موضوع‌های واقع گرایانه علاقه دارد و خرید امتیاز کتاب برای سن متوسط کودکان اولویت اصلی این ناشر را تشکیل می دهد.

رزمری استمولا از «استودیو ادبی استیمولا» معتقد بود انرژی زیادی در کتاب‌های کودکان سطح متوسط وجود دارد و هیچ چیز بیشتر از کتاب‌های قدیمی تر نمی تواند بار دیگر ذایقه بازار را متحول کند.

اندور کر از انتشارات لرنر نیز گفت نمایشگاه کتاب بولونیا تنها جایگاهی برای نمایش کتاب نیست و لیست خرید انتشارات وی از بولونیا بیش از آن که بر پیدا کردن کتاب‌های جدیدی از بریتانیا یا آمریکا استوار باشد کشف کتاب‌هایی از دیگر کشورهای جهان است و کتاب‌های ایتالیایی امسال بیش از همه مورد توجه او و انتشاراتی‌اش واقع شده اند.

نمایشگاه کتاب بولونیا امسال از روز نخست شلوغ بود و این امکان را برای حاضران فراهم آورده بود تا به کشف کتاب‌های متفاوتی از گوشه و کنار جهان بپردازند. جنیفر نیوین یکی از نویسندگانی بود که آثارش در این دوره با اقبال خوبی برخوردار شد. او با کتاب‌ «همه چیز درباره مکان‌های روشن» که سال ۲۰۱۵ از سوی انتشارات رندوم هاوس آمریکا منتشر می‌شود داستان دو نوجوان را در مرکز توجه خود قرار داده که در یک برنامه مشترک مدرسه‌ای با هم دوست می شوند. این کتاب موفق شد تا در روز اول نمایشگاه امتیاز انتشارش را به بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا بفروشد.

کتاب موفق دیگر روز اول نمیاشگاه کتابی درباره روزگار جوانی اسکندر کبیر در قالب یک مجموعه جدید بود. این مجموعه که با عنوان «میراث» منتشر شده مناسب کودکان سطح متوسط است.

نمایشگاه تصویرگری بولونیا

نمایشگاه تصویرگری مثل سال‌های پیش یکی از نقاط عطف این نمایشگاه بود که امکان مقایسه تصویرگری از سراسر جهان را فراهم می آورد.  هر سال هنرمندان خلاق از سوی یک هیات بین‌المللی برای این نمایشگاه انتخاب می‌شوند. این نمایشگاه جایزه‌ای نیز به نام جایزه بین المللی برای تصویرپردازی اهدا می‌کند که به نقاشان کتاب کودک زیر ۳۵ سال تعلق می‌گیرد.

این نمایشگاه از سال ۱۹۶۷ فعالیت می کند و امکان ویژه‌ای برای معرفی خالقان خلاق آثار برای کودکان را فراهم می آورد. این آثار از تصویرگری کتاب‌های داستانی یا غیرداستانی که سال پیش منتشر شده باشند انتخاب می‌شوند.

امسال ۳۱۹۰ ناشر از ۷۸ کشور جهان داوطلب شرکت در این نمایشگاه بودند و سرانجام ۳۷۵ اثر از آثار ۷۵ هنرمند برای ارایه در نمایشگاه تصویرپردازی نمایشگاه انتخاب شد.

قرار است این آثار امسال نیز توسط IBBY  یعنی شورای کتاب کودک و نوجوان ژاپن پس از نمایشگاه بولونیا در چندین موزه کودک در ژاپن نیز به نمایش درآیند.

برزیل میهمان امسال بولیونا

امسال برزیل به عنوان کشور میهمان در این نمایشگاه حضور داشت و این امکان را داشت تا برنامه‌های فرهنگی موسسات مهم برزیلی را برای جهانیان تشریح کند. این کشور با انتشار کاتالوگی آثار ۵۵ هنرمند تصویرگر این کشور را معرفی کرده بود. به همین مناسبت بیش از ۳۰ نویسنده و تصویرگر برزیلی در این نمایشگاه شرکت کرده بودند و برنامه ویژه‌ای با همکاری دانشگاه بولیونیا در فضای عمومی این دانشگاه برای معرفی آثار برزیلی ترتیب داده بودند.

حضور برزیل به مدد سه موسسه مهم و معتبر فعال در حوزه نشر برای کودکان میسر شد که شامل بنیاد کتابخانه ملی، بنیاد ملی برای کتاب کودک و اتاق برزیل بود.  این سه موسسه سال‌هاست در زمینه نشر کتاب کودک و نوجوان در برزیل فعالیت می‌کنند و از سال ۱۹۷۴ تاکنون فعال هستند.

سال پیش سوئد به عنوان کشور میهمان در این بخش حضوری پررنگ داشت.

تلاش کشورهای آسیایی برای حضوری موفق

در این نمایشگاه که هر سال با اقبال ناشران کتاب کودک از گوشه و کنار جهان روبه رو می شود گروهی از ناشران چینی برای معرفی و تشویق ناشران به خرید امتیاز نشر کتاب‌های چینی راهی این کشور شدند. این گروه سال پیش موفق شده بود تا امتیاز انتشار بیش از ۵۰ عنوان کتاب چینی را به ناشران دیگر نقاط جهان بفروش برساند.

از دیگر کشورهای آسیایی غرفه تایوان است که با عنوان «زندگی شیرین» از هفت بخش اصلی تشکیل شده و ۴۰۲ اثر از ۳۸ ناشر مختلف را به نمایش گذاشت. آثار دو تصویرگر تایوانی از جمله آثاری بودند که برای ارایه در نمایشگاه تصویری انتخاب شدند.

 

نظر شما