شناسهٔ خبر: 13864 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«قندپهلو» نسخه متفاوت تلویزیون

برنامه‌های ویژه تحویل سال تلویزیون در حالی روی آنتن رفت که همگی آنها از قالب تکراری مجری و دعوت‌ و گفت‌وگو با چهره‌های هنری و ورزشی رنج می‌بردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ ساعات طلایی برنامه‌های تلویزیون مربوط به برنامه سال تحویل است به همین دلیل برنامه‌های ویژه سال تحویل همواره برای مدیران و دست اندرکاران هر شبکه اهمیت ویژه‌ای دارد و تلاش می‌کنند با تدارک برنامه‌های جذاب این ساعات طلایی را از آن شبکه خود کنند و بینندگان را که شعف رسیدن به سال نو را دارند مخاطب خود سازند. از ماه‌ها قبل شبکه‌های مختلف تلویزیونی برای تولید ویژه‌ برنامه‌ تحویل سال با یکدیگر در رقابت هستند.

اما امسال همچون سال‌های گذشته شاهد برنامه‌های تکراری از لحاظ ساختاری و محتوایی بودیم. باز هم مهمان شدن هنرمندان سینما و تلویزیون و خوانندگان به این گونه برنامه‌ها تکرار شد و البته این ماجرا در شبکه دو به شکلی بود که در بخش‌هایی سازندگان برنامه مجبور شدند تا مخاطبان خود را به خاطر حضور مهمانانی که انگار با قواعد تلویزیون اسلامی آشنا نیستند، مهمان نماهای دور کنند تا بعضا حجاب و آرایش نامناسب آنها به چشم نیاید.

شبکه یک سیما هم به خاطر فراگیرتر بودن تلاش کرده بود دایره مهمانان خود را از حضور چهره‌های حوزه سینما و تلویزیون خارج کند و به سمت حضور افراد چهره در حوزه‌های مختلف و البته توجه ویژه به اقوام حرکت کند که البته خیلی در جذب مخاطب موفق نبود.

برنامه سه ستاره در شبکه سه سیما هم از قاعده تکراری برنامه‌های تحویل سال سالیان قبل مستثنی نبود و تنها تفاوت آن در این بود که «احسان علیخانی» تلاش کرده بود هم سفارش مدیران شبکه مبنی بر توجه ویژه به ۲۰ سالگی شبکه سه را برآورده کند و هم مهمانانی را دعوت کند که به تاکید او همه انتخاب مردم بودند. یکی از سورپرایزهای او نیز حضور مهران مدیری بود که مدتی است فهمیده کل کل با تلویزیون فایده‌ای ندارد و شبکه نمایش خانگی عطش او را که طعم شهرت و محبوبیت بالای تلویزیونی را چشیده، برطرف نمی‌کند.

نسخه حضور مجری چهره و استفاده از هنرمندان امسال نیز مورد استفاده اکثر شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفت که البته موارد تجویزی در آن در حال از دست دادن خاصیت هستند.

در این بین شبکه آموزش سیما نسخه متفاوت‌تری برای مخاطبان خود آماده کرده بود. برنامه «قند پهلو» ویژه تحویل سال توانست با تکیه بر ادبیات غنی ایران زمین و به دور از ابتذال لبخند را به لب مخاطبان بیاورد. هر چند کاستی‌هایی نیز داشت که از جمله می‌توان به دکور برنامه اشاره کرد.

اما محتوای غنی برنامه و توجه به شعر کلاسیک که در ادبیات فاخر ایران جایگاه خاصی دارد در قالب طنز منجر به ایجاد اوقات شاد و مفرحی برای مخاطبان خود شد.

از نکات قابل توجه دیگر این برنامه مشارکت مخاطبان به صورت پیامکی در برنامه بود که منجر شد مخاطبان احساس کند در این فضای شاد حضور دارند و با مجری و مهمانان همراهی می‌کنند.

نظر شما