شناسهٔ خبر: 13875 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وقتی تصویرگران به دلیل مشکل مالی به بولونیا نمی‌روند

امسال، آثار سه تصویرگر ایرانی به کاتالوگ بولونیا راه یافت. این در حالی است که کمک هزینه یک میلیون تومانی ارشاد به کار تصویرگران نمی‌آید. مگر چند درصد تصویرگران می‌توانند هزینه سفر به بولونیا را فراهم کنند پس ضرورت دارد که وزارت ارشاد و معونت هنری، بسترهای لازم برای این کار را فراهم آورند. این افتخار کمی برای ایران و ایرانی نیست که تصویرگرانش در مهم‌ترین نمایشگاه کتاب دنیا شرکت کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، بهار هر سال در ایتالیا و در شهری به همین نام، در فضایی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع برگزار می‌شود. این نمایشگاه که کار خود را  از سال ١٩٦٢ آغاز کرده است، بزرگ‌ترین رویداد جهان در زمینه کتاب و محصولات چند رسانه‌ای کودکان به شمار می‌آید. نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، فروش مستقیم کتاب ندارد و برنامه‎هایی چون نشست‌های کتابخوانی برای کودکان هم در آن برگزار نمی‌شود.

مخاطبان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه، نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک، ناشران و نمایندگان آنها، تهیه‌کنندگان فیلم و برنامه‌های تلویزیونی، کتابداران، فروشندگان و توزیع کنندگان کتاب هستند. البته آموزگاران مدارس و سازمان‌های بین‌المللی هم می‌توانند به عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه شرکت کنند.

اهداف برگزارکنندگان نمایشگاه بولونیا، معرفی بهترین کتاب‌ها و آثار چندرسانه‌ای برای کودکان، ایجاد فرصت‌های همکاری بین ناشران، بحث و تبادل نظر درباره بخش های مورد توجه مخاطبان و البته ایجاد محیطی مناسب برای خرید و فروش حقوق آثار است.

مسئولان نمایشگاه هرساله به ناشران و بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند تا آثار خود را برای به دست آوردن موقعیت‌های بهتر همکاری با سایر ناشران و مهارت‌اندوزی در زمینه‌های مختلف حقوق چاپ و نشر و مراکز مختلفی که در نمایشگاه ایجاد شده، شرکت دهند.

به گفته فریده خلعتبری، مدیر نشر شباویز که با بیش از ۴۰۰ اثر در چهل و نهمین نمایشگاه بولونیا شرکت کرده، بولونیا، مهم‌ترین نمایشگاه کتاب کودک جهان است، اما با ۱.۵ میلیون تومان کمک هزینه‌ای که ارشاد در اختیار تصویرگران می‌گذارد، نمی‌توان به ایتالیا سفر و در نمایشگاه شرکت کرد.

او به ضرورت حمایت وزارت ارشاد از تصویرگران اشاره کرد و گفت: بولونیا، مهم‌ترین نمایشگاه کتاب کودک در جهان است که فروردین هر سال در شهری به همین نام در شمال کشور ایتالیا برگزار می‌شود و ناشران، تصویرگران و دست‌اندرکاران کتاب کودک از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند؛ تا همین سه یا چهار سال پیش با سه میلیون تومان می‌شد به بولونیا رفت و کمک هزینه ارشاد به تصویرگرانی که به کاتالوگ راه یافته بودند، یک میلیون تومان بود.

خلعتبری  که از داوران نمایشگاه بولونیا بوده است در ادامه گفت: وقتی کل هزینه سفر به بولونیا، سه میلیون تومان بود، کمک هزینه یک میلیون تومانی ارشاد به کار تصویرگران می‌آمد، اما امسال برای سفر به ایتالیا و شرکت در نمایشگاه بولونیا، حداقل باید ۹ میلیون تومان هزینه کرد و عملا ۱.۵ میلیون تومان کمک هزینه‌ای که ارشاد در اختیار تصویرگران می‌گذارد، به کارشان نمی‌آید. با این پول تنها می‌توان هزینه ویزا و بیمه را پرداخت کرد. ای کاش ارشاد، هزینه تصویرگرانی را که آثارشان به کاتالوگ بولونیا یا براتیسلاوا راه یافته، تامین کند، وگرنه با این شرایط اقتصادی کمتر تصویرگری از ایران می‌تواند در معتبرترین نمایشگاه کتاب کودک دنیا شرکت کند.

ژیلا هدایی، یکی از سه تصویرگر ایرانی است که با تصویرگری داستان «کالسکه» نوشته فریده خلعتبری به کاتالوگ بولونیای ۲۰۱۴ راه یافته؛ مرتضی زاهدی و امین حسن‌زاده، دیگر تصویرگرانی هستند که آثارشان، فروردین ماه ۱۳۹۳، علاوه بر انتشار در کاتالوگ بولونیا در مهم‌ترین نمایشگاه کتاب کودک جهان نیز به نمایش درمی‌آید.

هدایی یکی از ملاک‌های بولونیا برای انتخاب آثار را وفادار بودن به متن دانست و افزود: تصویرگران، جدای از خلاقیت باید به متن وفادار باشند و بتوانند حس و حال و فضای داستان را تصویر کنند؛ اصلا تفاوت نقاشی و تصویرگری همین است. تصویرگری ارتباط تنگاتنگ با متن و کلمه دارد.

این نقاش و تصویرگر، با اشاره به این‌که تصویرگران جدید، خودشان را تصویر می‌کنند نه متن را گفت: نسل من معتقد است که باید به متن وفادار بود اما نسل جدید بیشتر درپی تصویرکردن خود است و دلش می‌خواهد آنچه دوست دارد را تصویر کند.

تصویرگر کتاب«بنفشه کوچولو»در پاسخ به این‌که بعضی معتقدند تصویرگران هم چون سینماگران، جشنواره‌ای شد‌ه‌اند، گفت: من با این نظر مخالفم. تصویرگران نمی‌توانند مطابق استانداردهای بولونیا یا براتیسلاوا یا نوما حرکت کنند یک کار زمانی موفق است که تصویرگر بی توجه به همه اینها، تنها هنر و ذهنیت خود را تصویر کرده باشد.

هدایی هم، چون خلعتبری به ضرورت حمایت وزارت ارشاد از تصویرگران اشاره کرد و افزود: مگر چند درصد تصویرگران می‌توانند هزینه سفر به بولونیا را فراهم کنند پس ضرورت دارد که وزارت ارشاد و معونت هنری، بسترهای لازم برای این کار را فراهم آورند. این افتخار کمی برای ایران و ایرانی نیست که تصویرگرانش در مهم‌ترین نمایشگاه کتاب دنیا شرکت کنند.

نظر شما