شناسهٔ خبر: 13890 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشنامه فاطمی(س) به زودی منتشر می‎شود

به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشنامه فاطمی دارای 119 مدخل و در 6 مجلد در ابتدای سال جاری منتشر می‎شود.

  به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دانشنامه فاطمی(س) به دو بخش شخصیت حضرت زهرا(س) و  تناسب شخصیت ایشان به عنوان بانوی نمونه اسلام و سیده زنان اهل عالم، نظر اسلام را در خصوص بانوان و دختران و وضعیت اجتماعی زنان تقسیم می‌شود.

این دانشنامه در بخش تبیین زندگانی و سیره حضرت با استفاده از منابع دست اول شیعیان و موضوعات مشترک با آنچه در کتابهای اهل سنت وجود دارد به فرازهای مختلف زندگی بزرگ بانوی عالم حضرت فاطمه(س) پرداخته است.

دانشنامه فرهنگ فاطمی دارای ۱۱۹ مدخل است و در ۶ مجلد به چاپ خواهد رسید. ۶ جلد این فرهنگنامه شامل سه جلد تاریخ و سیره حضرت فاطمه(س)، یک جلد حکمت فاطمی، یک جلد مباحث فقهی و حقوقی زنان و یک جلد هم مباحث اجتماعی است.

در بخش اول و سه جلد نخست این دانشنامه زندگی، فضائل، ابعاد مختلف سیره حضرت و حکمت فاطمی(س) به رشته تحریر درآمده و در بخش دوم مجلدات چهار تا شش، مجموعه مقالاتی درباره دیدگاه های دینی زن و خانواده در حدود ۵۰ مدخل تألیف و دیدگاه اسلام در این خصوص ارائه شده است.

روند تدوین دانشنامه در دو مرحله اساسی صورت گرفت. مرحله اول در سه گروه سیره، حکمت و زن و خانواده شروع شد. کارگروه های تخصصی از افراد محقق و صاحب رأی در این حوزه ها تشکیل شد و پس از مدخل‌شناسی در جلسات متعدد، سفارش مقالات به نویسندگان متخصص آغاز شد. در مرحله نخست، مقالات به طور تخصصی و در قالب علمی  پژوهشی و گاه در حجم زیاد و بدون استانداردهای مرسوم دانشنامه، تألیف شدند. به طور طبیعی در این مرحله مقالات در گروه علمی و سپس شورای علمی دانشنامه به تصویب رسیدند.

در مرحله دوم تدوین دانشنامه به خاطر تأسیس پژوهشکده دانشنامه نگاری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و تغییراتی که در روند کار دانشنامه نگاری در پژوهشگاه صورت گرفت، مقالات نگارش شده، نیازمند به تغییرات جدی بودند. از این رو بخشی بنام واحد علمی ساختاری به دانشنامه نگاری ملحق شد. در این واحد سعی شد تا استانداردهای لازم در رابطه با دانشنامه نگاری دینی در مقالات رعایت شود. این مرحله در یک فرآیند بسیار طولانی، شامل تغییرات محتوایی و فنی بود.

این دانشنامه در آینده به زبانهای عربی و انگلیسی نیز ترجمه خواهد شد.

نظر شما