شناسهٔ خبر: 13900 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه‌ها به تولید اندیشه درحوزه اقتصاد و فرهنگ همت کنند

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در مقوله اقتصاد و فرهنگ گفت: دانشگاه‌ها به تولید اندیشه درحوزه اقتصاد و فرهنگ همت کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمدمهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به عنوان سال ۹۳ اظهار داشت: شعارهای سال همواره مسئله جدی است و باید از دو رویکرد به آن توجه کرد؛ یک اینکه چگونه با شعارهای سال قبل برخورد کرده‌ایم و دیگر اینکه چقدر توانسته‌ایم در جامعه برای تحقق این اهداف همگرایی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب به عنوان راهبر جامعه با استفاده از نظرات کارشناسان، محققین و اشرافی که به مسائل دارند جهت گیری خاصی را همه ساله برای کشور تعیین می‌کنند، یادآور شد: عمدتا با عناوین سال به صورتی که باید مواجه شویم، برخورد نکرده و اغلب با شعارهای سال شعاری برخورد کرده‌ایم، این در حالی است که هر کدام از ما در سازمان مربوطه باید جهت‌گیری خود را در زمینه رسیدن به آن اهدف فعال کنیم.

اغلب با شعارهای سال شعاری برخورد کرده‌ایم

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: یکی از مواردی که حضرت آقا در سالهای اخیر به آن تأکید کرده‌اند مسئله اقتصاد بوده است؛ در سالهایی که حتی وضع اقتصادی خوبی هم داشتیم اصلاح الگوی مصرف را مطرح کردند و ما آنطور که باید و شاید به آن نپرداختیم.

تهرانچی افزود: رهبر انقلاب در این عناوین سیاست کلان کشور را عنوان می‌کنند و ما نیز باید در اجرا سازی در سطح کلان ورود پیدا کنیم زیرا خیلی از این عناوین محدود به سال خاصی نیست و یک خط مشی کلی را مورد نظر قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه ایشان امسال حلقه مفقوده‌ای را که ما در دوره‌های گذشته نسبت به آن بی‌اهمیت بودیم را مطرح کردند، تصریح کرد: حماسه اقتصادی در سال ۹۲ مطرح شد اما همانطور که رهبر انقلاب عنوان کردند حماسه اقتصادی محقق نشد زیرا به مسئله فرهنگی، عزم ملی و مدیریت آن توجه نشد. البته ایشان علم را نیز به عنوان پایه سوم مطرح کردند و اقتصاد را نیز اقتصاد دانش بنیان می‌بینند که باید مسئله فرهنگ را نیز مبنی بر اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داد.

تهرانچی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار امسال گفت: دانشگاه‌ها باید به این مسئله به شکل عمیق توجه کرده و از رفتار شعارگونه نسبت به آن پرهیز کنند. دانشگاه‌ها باید در بحث نظری و عملی در حوزه اقتصاد دانش بنیان ورود کرده و به تولید نظریه اقدام کنند، در این مقوله از برنامه ریزی کلان تا اجرا را پیگیر باشند تا بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را پایه ریزی کنیم.

وی افزود: اگر حلقه اقتصاد دانش بنیان در کشور شکل نگیرد، از وضعیت رکود اقتصادی به رشد اقتصادی و فعال تغییر وضعیت ندهیم و جهت‌گیری‌های خود را در این عرصه با استفاده از مسائل فرهنگی مشخص نکنیم، دچار مشکلات عدیده‌ای در آینده خواهیم شد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ به اندیشه نیاز داریم و دانشگاه‌ها باید در جهت تولید این اندیشه تلاش کنند تا بتوانند به عنوان رکن رکین این حرکت و عزم ملی را ایجاد کنند و به یاری خدا با این رویکرد شاهد باشیم که امسال با شعار سال، شعارگونه برخورد نکنیم و وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

نظر شما