شناسهٔ خبر: 13977 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تقاضای اجتماعی پشت سد تحصیلات تکمیلی

«جمعیت 18 تا 24 سال کشور رو به کاهش است». این جمله‌ایست که طی یکی دو سال اخیر بارها از سوی مسئولان و کارشناسان آموزش عالی کشور عنوان شده و شاید یک مقایسه آماری از داوطلبان کنکور در طی سال‌های اخیر بیشتر بتواند روشنگر این واقعیت باشد، چراکه جمعیت جوان کشور در این حدود سنی رابطه مستقیمی با داوطلبان آزمون سراسری دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ ثبت‌نام از داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۳ برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری و مجازی و بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و همچنین کد رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی امسال در دو مرحله و تمدید چندباره مهلت ثبت‌نامی در حالی انجام شد که مجموع داوطلبان به یک میلیون و ۳۴ هزار و ۷۵۴ نفر رسید.

این در حالیست که تعداد داوطلبان آزمون سراسری سال گذشته یک میلیون و ۸۳ هزار و ۴۷۱ نفر بود، بنابراین یک مقایسه آماری نشان می‌دهد که کنکور ۹۳ نسبت به سال گذشته ۴۸ هزار و ۷۱۷ نفر متقاضی کمتری دارد، از سوی دیگر تعداد داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۳ نسبت به سال ۹۱، تعداد ۳۱ هزار و ۵۲۰، نسبت به سال ۹۰، تعداد ۹۸ هزار و ۲۲۶ و نسبت به سال ،۸۹ تعداد ۲۵۲ هزار و ۵۹ نفر کاهش داوطلب داشته است.

 

مقایسه تعداد داوطلبان کنکور در طی چهار سال گذشته نشان می‌دهد که از سال ۸۹ تاکنون تعداد متقاضیان ورود به دوره‌ کارشناسی رو به کاهش است، هرچند که در این میان باید سهم رشته‌هایی که بدون آزمون پذیرش دانشجو دارند نیز در نظر گرفته شود، اما با این حال بازهم به نظر می‌رسد که تعداد متقاضیان سیر نزولی خود را حفظ می‌کند.

 

با توجه به افزایش ظرفیت‌های دانشگاهی در چند سال اخیر مسیر ورود به دانشگاه‌ها هموارتر شد و همین موضوع سبب شد که کشور با سیل عظیی از نیروهای تربیت شده کارشناسی در جستجوی شغل مواجه شود.

 

هر چند که از گذشته علاقه به تحصیل و کسب علم در بین ایرانیان وجود داشته، اما در سال‌های اخیر ادامه تحصیل برای ارتقای جایگاه اجتماعی و امید به یافتن شغل مناسب مورد توجه قرار گرفته است و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند، حال آنکه ارتقای مدرک تحصیلی فرد ناخودآگاه توقع و انتظار فرد از شغل مورد نظرش را نیز بالا می‌برد.

 

اما آن چیزی که بدیهی است، این حجم تقاضا که زمانی در پشت سد کنکور سراسری می‌ماند، با روندی تدریجی در حال منتقل شدن به دوره‌های تحصیلات تکمیلی است، همانطور که اگر این مقایسه آماری را برای آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری در چند سال اخیر داشته باشیم، با یک مسیر صعودی در تعداد داوطلبان مواجه می‌شویم که این خود تاکیدی است بر ضرورت توجه و سیاست‌گذاری کلان در عرصه تحصیلات تکمیلی کشور.

نظر شما