شناسهٔ خبر: 13988 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سردبیر مجله بخارا یادنامه باستانی پاریزی را تدوین می‌کند

سردبیر مجله «بخارا» که پیش‌تر به مناسبت 80 سالگی باستانی پاریزی در سال 84 شماره‌ای از مجله‌اش را به ویژه‌نامه این نویسنده فقید اختصاص داده بود، اینک در تدارک تألیف و تدوین یادنامه‌ای است که قرار است در سالگرد درگذشت باستانی پاریزی منتشر شود.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از ایسنا؛ دهباشی درباره یادنامه محمدابراهیم باستانی پاریزی گفت: این یادنامه حاوی مقالاتی از ناصر تکمیل همایون، احسان اشراقی، داریوش شایگان، منوچهر ستوده، ژاله آموزگار، عباس زریاب خویی و 44 تن از نویسندگان، محققان و همکاران دانشگاهی باستانی پاریزی خواهد بود که در چند بخش تنظیم خواهد شد. بخش نخست سال‌شمار کامل زندگی باستانی پاریزی از تولد تا مرگ و بخش دیگر کتاب‌شناسی کامل آثارش خواهد بود. نقد و بررسی کتاب‌های باستانی پاریزی درباره کرمان و همچنین نقد و بررسی مجموعه هفتی شامل کتاب‌هایی مثل «آسیای هفت سنگ» و «سنگ هفت قلم» که با کتاب «هشت الهفت» به هشت رسید، بخش‌های دیگری از این یادنامه را به خود اختصاص می‌دهند.

او در ادامه افزود: بخش دیگری از این مجموعه نامه‌های منتشرنشده سیدمحمدعلی جمال‌زاده، ایرج افشار و ایران‌شناسان جهان است که به باستانی پاریزی نوشته شده‌اند. همچنین آلبوم عکسی از کودکی تا آخرین روزهای زندگی باستانی پاریزی در این کتاب منتشر می‌شود. بخش دیگر این کتاب مصاحبه‌ای است که در چهار سال آخر عمرش با او داشتم و تا کنون منتشر نشده است. این مصاحبه بیش از 80 صفحه از یادنامه را به خود اختصاص می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این کتاب با بیش از 800 صفحه توسط انتشارات علم، که ناشر آثار باستانی پاریزی است، در سالگرد درگذشت او منتشر شود.

محمدابراهیم باستانی پاریزی - مورخ، نویسنده، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران - پنجم فروردین‌ماه امسال در سن 89 سالگی از دنیا رفت.

علی دهباشی پیش‌تر یادنامه‌هایی را برای فریدون آدمیت، عبدالحسین زرین‌کوب، کمال‌الملک، جلال آل احمد و غلامحسین یوسفی منتشر کرده است.

نظر شما