شناسهٔ خبر: 14123 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظرات مخالفان و علمای اسلام درباره ارتداد در ترازوی نقد

کتاب «ارت‍داد در ترازوی ن‍ق‍د: نقد احکام و آثار دنیوی» با نگاهی تحلیلی به این موضوع می‌پردازد که تا چه حد تبلیغات مخالفان اسلام و بزرگ‌نمایی برخی از علمای اسلام در مورد ارتداد صحیح است.

نظرات مخالفان و علمای اسلام درباره ارتداد در ترازوی نقد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «ارت‍داد در ترازوی ن‍ق‍د: نقد احکام و آثار دنیوی» نوشته محمد ت‍رک‍م‍ان ‌پ‍ی‍رم‍ی‍ش‍ان‍ی‌، به‌تازگی در ۶ فصل با عنوان‌های «ارتداد از دیدگاه قرآن»، «ارتداد از دیدگاه روایات»، «ارتداد از دیدگاه علما و فقها»، «جایگاه توبه در اسلام»، «آزادی تفکر و بیان در اسلام» و «شیوه برخورد با به اصطلاح مرتدان»  از سوی انتشارات کویر راهی بازار کتاب شده است.
 
معنای ارتداد، بررسی روایات احکام ارتداد زنان، انواع ارتداد، احکام ارتداد، اشکال و مناقشه بر احکام مرتد، قتل مرتد، راه اثبات ارتداد، بررسی آیاتی درباره عدم سیطره پیامبر بر مردم، شیوه برخورد حضرت امیر (ع) و شیوه برخورد ابوبکر ازجمله سرفصل‌های کتاب حاضر هستند.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «بحث ارتداد طوری مطرح شده است که در مقابل آزادی تفکر و بیان قرار می‌گیرد. لذا کسانی بر اسلام اشکال وارد می‌کنند که اگر اسلام طرفدار آزادی تفکر و عقیده و بیان است،‌ پس چرا کسی را به‌خاطر تفکراتش و نتیجه آن تفکرات، محکوم به اعدام می‌کند، زیرا لازمه آزادی تفکر این است که فرد به هر نتیجه‌ای که رسید تابع آن باشد تا زمانی که خلاف آن برایش اثبات گردد. ولی مسأله ارتداد، این اجازه را به فرد نمی‌دهد. یعنی می‌شود گفت که اسلام می‌خواهد بگوید ای فرد تو آزادی که فکر کنی، ولی به شرطی که مرا انتخاب کنی و با من مخالفت نورزی و مشخص است که این نوع برخورد، نمی‌تواند موافق آزادی تفکر باشد. لذا در این کتاب کوشش شده است - به حول و قوه الهی - تا فتح بابی در مورد بحث تحلیلی ارتداد باشد و روشن گردد تا چه حد تبلیغات مخالفان اسلام و بزرگ‌نمایی بعضی از علمای اسلام در مورد ارتداد صحیح می‌باشد.»
 
نخستین چاپ کتاب «ارت‍داد در ترازوی ن‍ق‍د: نقد احکام و آثار دنیوی» در ۲۸۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات کویر راهی بازار نشر شده است.
 

نظر شما