شناسهٔ خبر: 14165 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیلمبرداری مستند «دبستان پارسی» از اردیبهشت ماه آغاز می شود

مستند «دبستان پارسی» از جدیدترین طرح‎های تصویبی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی حسن نقاشی، در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد و از روز دهم اردیبهشت ماه کلید می‎خورد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حسن نقاشی پیرامون موضوع مستند دبستان پارسی گفت: این مستند نگاهی به فعالیت صد ساله دبستان های نوین پارسی یزد از سال ۱۲۵۷ تا ۱۳۵۷ دارد؛ مدارسی که با تلاش یزدی های مهاجر به هند و برای رشد فرهنگی مردمان کویر و مبارزه با حکومت قاجار بنیان گرفته است.

وی افزود: به دلیل اینکه قصد دارم این مستند را مانند «شاهجهان» متکی بر اسناد معتبر بازسازی کنم، در تعطیلات نوروز ۹۳ به جمع آوری اسناد و تصاویری از افرادی که در این مدارس تحصیل کردند یا مدیر و متولی بودند پرداختم. همزمان با مراکز اسنادی ایران هم مشغول رایزنی هستیم تا بتوانیم اسناد ۱۰۰ساله را پیدا کرده و در فیلم مورد استفاده قرار دهیم.

نقاشی تاکید کرد: امیدوارم برخلاف مستند «شاهجهان» که برای پیدا کردن اسناد فیلم خیلی زمان صرف شد و تولید آن ۳ سال به طول انجامید، پروژه «دبستان پارسی» با وجود اسناد معتبر و افرادی با ۱۰۰ سال سن که در این مدارس به تحصیل پرداخته اند، هرچه زودتر به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان ساخت: دبستان و دبیرستان کیخسروی که جز اولین مدارس ایران در سال ۱۲۶۵ بوده و دو سال قبل از تاسیس دارالفنون راه اندازی شده است، محور اصلی این مستند قرار دارد.

این مستندساز در پایان گفت: به دلیل شرایط اقلیمی یزد و با توجه به اینکه فصل تابستان پیش رو است، تصویربرداری مستند «دبستان پارسی» از ۱۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه و قبل از شروع فصل گرما آغاز می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما